Jump to content

Fersking som skal lade 44 magnum


VDH

Recommended Posts

Heisann,

 

Har da omsider fått presse og dier i hus, så nå mangler jeg bare..vel, resten. Kuler, krutt og tennhetter. Og her melder utfordringene seg i fleng.

Det skal lades til en firtoms S&W 629. Målene mine å helst unngå gullbelagte presisjonskuler og alvestøv som drivmiddel, og havne på en slags gyllen middelvei mellom pris, presisjon og smell, samtidig unngå at for mye av kruttet brenner opp i munningen.

 

Utgangspunktet jeg tenker meg er å i hvert fall klare faktorkrav til Mag 2, tenker å bruke 295 grain powdercoated blykuler fra blykula.com da de etter det jeg leser og hører virker til å være grei valuta for pengene. Vet ikke om de 5 grain mindre i 44-kulene har så mye å si for ladedataen jeg finner ellers, men jeg har ikke mye snøring på kruttyper eller lett tilgang på kronograf, så vil veldig gjerne høre andres erfaringer.


Etter det jeg hører ellers er Vihtavuori kruttet som er enklest å belage seg på, og jeg ser jo ladedata på nettsidene deres for 44 mag gjennom en 7" pipe og Large Pistol primer. Etter det jeg har lest på nettet virker det som jeg taper ca 10 % hastighet i en 4", hvor mye må jeg i så fall kompensere?

Hvordan avgjør man hvorvidt man trenger magnumhetter, eller om det holder med large pistol?
Og til sist, er det noen måter å "optimisere" kruttladninger sånn at du får grei hastighet men minsker munningsflamme?

 

På forhånd takk for svar!

 

-V

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Hvorfor vil du minske munningsflammen? Det er jo halve moroa med slike kalibere... Man SKAL brenne hårene av håndbaken, og kjenne varmen i panna.
 

 

K

 

Ja, du sier vel noe. I hovedsak tenker jeg at krutt som brenner opp utenfor er krutt som heller kunne blitt brukt til å dytte et projektil, men det gjør vel opp for det med litt show?

 

Slo meg at den "bortkastede" mengden muligens er såpass forsvinnende liten at det ikke gjør noe særlig  økonomisk utslag heller, men at det er nødvendig med mengden krutt for å få komprimert og beholde trykk.

Link to comment
Share on other sites

ILD er moro. Vithavouri 5 seriekrutt (N540) i 375H&H pleier å få alles oppmerksomhet på skytebanen når jeg tar prøven. Bare å ha pløsene klare.

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (33 minutter siden):

u kan jo prøve å blande 1-2% kaliumsalt i kruttet for å redusere flammen 

Modifisering av krutt er potensielt farlig og det skal overlates til kruttprodusentene så slikt må du ikke høre på.

Stort sett er munningsflammen med så kort løp styrt av mengden krutt. Dersom du synes det blir for ille med munningsflamme så prøv med et litt raskere krutt, men med 300 gr kule er det 110 som normalt er best. Husk også på at med blykuler kan du normalt lade litt hardere enn de data som er oppgitt for mantlede kuler, og hastigheten blir høyere. Prøv å finne ladedata for blykuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Janei når munningsflamme ikke er til å unngå kan jeg jo like så godt lage litt ekstra show, men går for strontiumnitrat fordi jeg liker rødt og litt timian fordi jeg liker lukta. 

 

Men, da gjenstår et par av mine forundringer, altså de forskjellige kruttypene og tennhetter. En kommentar jeg leste var at magnumhetter til 44 var i hovedsak unødvendig med mindre du skal skyte i kulda, men også hvis jeg slet med ufullstendig forbrenning. Av kruttypene VV foreslår (som også er de jeg tenker å forholde meg til), er det noe jeg burde ha i bakhodet? De foreslår da altså N340, 3N37, N350, N105 og N110, og jeg blar meg gjennom disse på nettsidene deres. 

 

Jeg har forstått at saktebrennende krutt gir mer gass, jevnere brenning og høyere trykk, men intuitivt for meg vil jeg muligens ha noe som brenner litt raskere fordi det ikke får like lang tid på seg? Og kan man evt kompensere for sakte brenning med hissigere tennhette? 

Link to comment
Share on other sites

VDH skrev (2 minutter siden):

Jeg har forstått at saktebrennende krutt gir mer gass, jevnere brenning og høyere trykk

Dette er feil alt sammen, glem dette.

Magnum tennhetter er en fordel fordi det gir bedre og jevnere tenning av kruttet, og det er spesielt viktig når kruttet blir komprimert. I tillegg er de litt tykkere i godset og tåler mer trykk. Så lenge de koster det samme bør du bruke dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Per-S said:

Dette er feil alt sammen, glem dette.

 

 

Den er grei, men hvilken forskjell utgjør det rent praktisk, eller blir det ganske hipp som happ i en firetoms magnumrevolver? 

 

EDIT: Så at du svarte meg i posten over, mangetakk!

Edited by VDH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...