Jump to content

Ny kikkert til salongen (Tikka t1x 22lr)


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

skal gå til innkjøp av ny kikkert til salongrifla, dette er ei Tikka T1x jeg har i en GRS berserk stokk, god børse å skyte med og ønsker å ha en kikkert med utvendige tårn, FFP og MRAD. 

så litt på disse to alternativene, Vortex har jo en garanti som ingen andre har, men hva mener dere scorer best av disse to, aldri hørt om "Element Optics"  før. 

er det nok høydejustering på disse til a man kan strekke holda litt med 22lr ut til 2-300m i kombinasjon med ei 20moa skinne? 

 

Element Optics Skytterlinken: https://skytterlinken.no/element-optics-helix-6-24x50-ffpelement-optics-6-24x50-sfp2

Vortex Jaktfall: https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-diamondback-tactical/vortex-diamondback-tactical-6-24x50-ebr-2c-ffp-mrad

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ca. 45 moa (13 mrad) ut til 300m. Begge kikkertene du har lista opp er en de to du burde ha. Skal du lenger enn 300 må du fort ha justerbar montasje, jaktfall hadde en sist jeg prøvde å nå langt med 22lr, nådde ut til 450 med 1-6x24 kikkert og så meg egentlig fornøyd med det. Element har jeg forstått er luftskyttere og YouTube skyttere som står bak, garantien skal visst være den samme som vortex sin, uten at jeg har testet det selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (10 minutter siden):

Var en vector Continental 1-6x24 jeg fikk ut til 450, har kun positive erfaringer med den. God optisk ift. pris, repererbare knepp.

 

ja virker som de er helt ok i forhold til pris, har alle specs jeg ønsker meg også :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Scenarioet du beskriver  krever svært lite mekanisk av siktet.

På 15m og dfs-skive har parallaksejustering mye å si, havner fort ut i 8'ern.

Med så lite elevasjon når man ikke ut til 300m engang. Uten zero stop og 15moa per runde blir óg det fort surr på hvor langt man har stilt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt! March 3-24x42. Paralax kan stilles ned til 9m(!!) og på lavere forstårrelse (3-6) kan du fint skyte enda nærmere.. (Kulefanger på stuebordet??) Har denne selv, bruker den på 200m stort sett, men er kanonbra til 22LR bruk, med enkle fine retikler og tårn med klikk herfra til månen. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hiver med på denne tråden fremfor å starte en ny. Har en salong og vurderer en kikkert som viser «bullet drop». Hawke har et eksempel her :

 

https://www.hawkeoptics.com/reticle-information#rimfire-22-lr-hv-9x

Legg merke til bildet med røde prikker under senter med avstand og bullet drop.

 

spørsmål 1:

Hva kaller man en rektikkel som har slike linjer eller prikker under senter som viser bullet drop?

 

spørsmål 2:

Har dette noe for seg med faste mål ala Hawke som viser 25/50/75/100? Jeg mistenker at bullet drop vil endre seg om jeg skyter med subammo eller hardladet ammo? Er det da bedre med kun streker uten tall?

 

spørsmål 3:

Til vinteren kommer jeg sannsynligvis til å skyte inne på 15 meter. Må jeg da ha en kikkert som kan justere prallellakse? Vil det være hensiktsmessig å finne en kikkert som funker både ute og inne? Skytingen blir stort sett 100 meter ute og 15 inne, med noe skyting også på variabelt hold ifbm konkurranser i skytterlaget.

 

Hva slags kikkert/egenskaper/funksjoner bør jeg da se etter for mitt behov? Tar gjerne i mot konkrete tips på modeller og selvfølgelig tilbakemeldinger på om dette er fornuftige krav eller ei.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

1.Kalles gjerne BDC (kulefallskompensasjon) retikkel. 2. Det er riktig. Endrer seg også med forstørrelse siden det er et SFP sikte. 3. Ja

Du bør ha et sikte med hurtigjusteringsratt, iaf på høyde, og med nullstopp, samt parallaksejustering (AO). Så blir det mer smak og behag, størrelse på lommeboka osv, mhp forstørrelsesområde, justeringsområde, retikkel, FFP vs SFP. Mrad (mil) vs MOA. De fleste vil vel foretrekke FFP og  mrad, iaf om en skal bruke et taktisk retikkel  til annet formål enn å sikte "midt i". Det blir gjerne endel skruing, så repeterbarhet er viktig. Hvorvidt de rimeligste siktene er bra nok på akkurat det har jeg ingen brukererfaring med i senere tid.

Link to comment
Share on other sites

For å kaste litt sand i debatten.

 

Ulempen med taktiske FFP-kikkerter er at man aldri lærer seg å skyte med dem fordi man er avhengig av tofot/krykker og sandsekker. 

Det er mye bedre å lære og trene med en kikkert med retikkel som er intuitivt godt å skyte med.

Se hva som blir brukt på jaktfelt og i metallsiluett. Der er det omtrent ikke et eneste taktisk sikte/retikkel fordi det bare forvirrer skytteren og "hindrer" avtrekk på inngående. 

 

Skal man først ha et "taktisk" retikkel så sørg i hvertfall for å få et som er symmetrisk. På nevnte March er FML langt og foretrekke foran FML1 hvis man skal gjøre noe annet enn å skyte med 2-fot og sandsekk.

 

image.png.f4e3ee9d68e9f854c071980608cde1ff.png

image.png.7f7aad94c74aff6abd3e510f97457c0f.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleide å være enig med deg @Torf Men så begynte vi å konkurrere i langholdsskyting, uten tofot, i vind - og verst - uten tid til å skru.  Tenk McQueen, men på 3-4 ulike hold, at random. I vind, mye vind.
IMG_0051.jpeg.ef5bca7f475a96504c1fb248189a2c1b.jpeg

 

Hvordan vil du holde (presist, målet er 0.5mil) for 3, 5 og 700m (13, 32, 56 klikk) og 7-8m/s kl 3. Du skal skyte i 3-4 vidt forskjellige retninger, og du har ikke tid til å skru, dvs. de som ikke skrur vinner på tid.

 

På bildet er vinklene mellom de ytterste målene 90 grader eller mer, så vindhold varierer mye, og holdene som beskrevet. 

 

Faktum er, og det vet vi som trener og konkurrerer i det, at det er en dramatisk fordel med presise, godt merkede små-merker, så man kan holde nøyaktig. Helt nøyaktig hvordan de bør være er litt smak og behag, derfor fins mange forskjellige (balansen mellom nok og for mye "greier" er hårfin) - men det virker som det driver og konvergerer, mot noe ala FML-PDK kanskje, ikke likt, men ikke ulikt. Det er sikkert ikke så raskt som EN prikk til elgen eller hjorten på viltmålbanen - men her varierer holdene, vinden, og faktisk - farta på "moveren" - som godt kan være på 500m den og.

New MIL tree reticle FML-PDKI designed for March 5-40×56 Genll Scope |  Products | MARCH Scopes | DEON Optical Design Corporation

 

Til "koseskyting" med 22LR er slike retikler kjempegreie, selv om ingenting er "nødvendig" da. Men plutselig vil en skyte på 200 og 300m, og det skal 50 klikk til sida... og det er ikke klikk nok opp, osv. Hold, et eller annet sted i juletreet - problem solved

 

 

Mazeking skrev (14 timer siden):

Til vinteren kommer jeg sannsynligvis til å skyte inne på 15 meter. Må jeg da ha en kikkert som kan justere prallellakse? Vil det være hensiktsmessig å finne en kikkert som funker både ute og inne? Skytingen blir stort sett 100 meter ute og 15 inne, med noe skyting også på variabelt hold ifbm konkurranser i skytterlaget

Det er mest hensiktsmessig med en kikkert som funker inne og ute. Og da MÅ, (MÅ!!!) den ha justerbar parallakse, ned til 15m. Det var vel nettopp en tråd der en ikke ville tro oss på dette, men måtte handle ny kikkert siden den han kjøpte ikke funka på kort hold.

 

Torf skrev (36 minutter siden):

Se hva som blir brukt på jaktfelt og i metallsiluett. Der er det omtrent ikke et eneste taktisk sikte/retikkel fordi det bare forvirrer skytteren og "hindrer" avtrekk på inngående. 

Selvsagt. Det er jo helt unødvendig. Alt til sitt bruk. Det er vel kanskje på plass å nevne at det er en liten brøkdel av rifleskyttere som noen gang skyter stående.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (43 minutter siden):

Jeg pleide å være enig med deg @Torf Men så begynte vi å konkurrere i langholdsskyting, uten tofot, i vind - og verst - uten tid til å skru.  Tenk McQueen, men på 3-4 ulike hold, at random. I vind, mye vind.
IMG_0051.jpeg.ef5bca7f475a96504c1fb248189a2c1b.jpeg

 

Hvordan vil du holde (presist, målet er 0.5mil) for 3, 5 og 700m (13, 32, 56 klikk) og 7-8m/s kl 3. Du skal skyte i 3-4 vidt forskjellige retninger, og du har ikke tid til å skru, dvs. de som ikke skrur vinner på tid.

 

På bildet er vinklene mellom de ytterste målene 90 grader eller mer, så vindhold varierer mye, og holdene som beskrevet. 

 

Faktum er, og det vet vi som trener og konkurrerer i det, at det er en dramatisk fordel med presise, godt merkede små-merker, så man kan holde nøyaktig. Helt nøyaktig hvordan de bør være er litt smak og behag, derfor fins mange forskjellige (balansen mellom nok og for mye "greier" er hårfin) - men det virker som det driver og konvergerer, mot noe ala FML-PDK kanskje, ikke likt, men ikke ulikt. Det er sikkert ikke så raskt som EN prikk til elgen eller hjorten på viltmålbanen - men her varierer holdene, vinden, og faktisk - farta på "moveren" - som godt kan være på 500m den og.

New MIL tree reticle FML-PDKI designed for March 5-40×56 Genll Scope |  Products | MARCH Scopes | DEON Optical Design Corporation

 

Til "koseskyting" med 22LR er slike retikler kjempegreie, selv om ingenting er "nødvendig" da. Men plutselig vil en skyte på 200 og 300m, og det skal 50 klikk til sida... og det er ikke klikk nok opp, osv. Hold, et eller annet sted i juletreet - problem solved

 

 

Det er mest hensiktsmessig med en kikkert som funker inne og ute. Og da MÅ, (MÅ!!!) den ha justerbar parallakse, ned til 15m. Det var vel nettopp en tråd der en ikke ville tro oss på dette, men måtte handle ny kikkert siden den han kjøpte ikke funka på kort hold.

 

Selvsagt. Det er jo helt unødvendig. Alt til sitt bruk. Det er vel kanskje på plass å nevne at det er en liten brøkdel av rifleskyttere som noen gang skyter stående.

 

 

K


amen.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt et at hvis man skal bruke rifla til noe annet enn rent langhold, og spesielt skyting uten støtte, er juletrærne ikke akkurat ideelle for å få sendt av gårde et kontrollert skudd. Dette gjelder ikke bare ståendeskyting. Det gjelder all skyting uten mekanisk støtte.

 

M67 skrev (55 minutter siden):

Det er vel kanskje på plass å nevne at det er en liten brøkdel av rifleskyttere som noen gang skyter stående.

 

Vel, det er 442 deltagere i NM jaktfelt som var ferdige med å skyte to stående hold for 3 dager siden.

Elgbanegjengen er fortsatt ikke ferdige. Så hvilken sport som er marginal kan jo diskuteres.

 

Så vidt jeg vet er det jo heller ikke lovlig med 2-fot i DFS felt. Da er det jo greit med et "lettskutt" retikkel.  

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (17 minutter siden):

Så hvilken sport som er marginal kan jo diskuteres

All skyting er ikke konkurranse. På "min" bane hører 20-40 DFS skyttere til, ettersom du regner. Kanskje 5-6 jaktfeltskyttere, om jeg regner meg selv der også. Og like mange langholdsskyttere ca. Men hver år har vi over 800 storviltjegere som trener, og skyter opp. På en kveld med 60-80 mann ser jeg maks 1 som trener stående. Så altså maks 10 av de 800 (og antakelig er det samme fyren hver gang...) 

Det gir 20-30 av 1300 medlemmer som faktisk trener på stående skyting. Det er en brøkdel uansett hvordan du regner. Svært mange flere koser seg med å skyte liggende, gjerne med "krykker" (tofot) med ulike kaliber, og ulike våpen, på ulike hold. 

 

Torf skrev (22 minutter siden):

Så vidt jeg vet er det jo heller ikke lovlig med 2-fot i DFS felt. Da er det jo greit med et "lettskutt" retikkel

Det er ikke lovlig. (man har jo reim, hva skal man med tofot?)

Men man må bedømme avstand... Jeg har stort sett skutt noen få stevner i kikkertklassen/ jegerklassen hver vinter de siste 15-20 årene ( tillegg til de etterhvert 15-20 i kl. 4) - Holder vel feltkurs hver vinter. en (svært) vesentlig del av feltskyting er avstandsbedømmelse/ måling

Etterhvert har jeg brukt nesten alle retikler jeg kan komme på, inkludert rødpunkt, (Tysk #4, gammeldags mildot, P4f og diverse juletrær mest) og jeg kan ikke se at retiklet har noen verdens ting å bety for selve skytinga. Men du må bedømmme avstand med det (og bedre jo mer nøyaktig - altså stor fordel juletreretikler). Antakelig liker jeg P4f best til feltskyting, og egentlig til mye - men det er et handicap på litt nivå i PRS - det kommer en ikke utenom. Og jeg kan måle feltskivene mer nøyaktig med FML-PDK.

 

Torf skrev (29 minutter siden):

og spesielt skyting uten støtte, er juletrærne ikke akkurat ideelle for å få sendt av gårde et kontrollert skudd

Det ER et kryss eller prikk i sentrum. Fokuser på den, så går det bra ;)

 

268912955_IMG_0432(1).jpeg.b3a3c7dda59f37d6116af0ebd2f4d378.jpeg

Fra trening forrige uke. Dis/yr gjorde at avstandsmåleren ikke virka, så jeg måtte mille den halvmeterstore gongen. Bomma med 15m som du ser på de lave treffene, men gjør den beregninga selv, så ser du at det er kjekt med merker langs trådkorset, og gjerne tett. (632m er korrekt avstand)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for all info. Er på ferie med dårlig internet hastighet så får ikke googlet allverden. Kikkertsikter med parallellaksesjustering, må man opp i en viss prisklasse for å få det? Noen eksempler på modeller til 22 lr med denne funksjonen dere kunne ha delt?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marcool Stalker 5-25x56 med rødpunkt på min CZ457 i kaliber .22/17hmr, samt at jeg har Marcool 3-18x50 på jaktrifla i 30-06.

 

Ja, jeg vet det er Kinakikkerter, men jeg må si begge disse overrasker stort. Du skal betale en hel del for å finne bedre optikk til rifla. 

 

...... og til de som mener disse er møkk, prøv de før du åpner kjeften. 

 

De ligger på Finn. 

IMG_20220716_184352.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...