Jump to content

Støpe kuler av avbalanseringsvekter


Zenith

Recommended Posts

Jeg støper ikke selv og har null peiling, men spør for en kjenning. Han har liggende mengder med avbalanseringsvekter av bly, (vekter som har vært brukt til avbalansering av hjul) og lurer på hva han skal gjøre med dette. Er dette egnet for de som støper egne kuler? Evt hva er fornuftig pris pr kilo av sånt?

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Dette er veldig egna til kulestøyping. Fin legering som oftest. Kva som er fornuftig pris er ikkje så enkelt å seie. Om dei ikkje er smelta om i barrar så er det jo ein jobb som må gjerast før ein kan bruke dei i støypepotta. Eg kunne tildømes kanskje strekt meg til ein plass mellom 20 og 30,- for kiloet. Men det kan godt vere det er andre som vil betale meir.

 

Kva i landet er det denne kjenningen din bur?

Link to comment
Share on other sites

Det bør det være. Men bly fra .22 er stort sett veldig mykt, tilnærmet rent bly. Egnet for svake ladninger, eventuelt svartkruttvåpen, eller til legering med noe antimonholdige greier for å lage hardere kuler. Hjulvektbly pleier å være ganske hardt eller i det minste herdbart, kan brukes som det er eller spes ut litt med bløtt bly om en ikke trenger hardheten.

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (1 time siden):

Eg kunne tildømes kanskje strekt meg til ein plass mellom 20 og 30,- for kiloet. Men det kan godt vere det er andre som vil betale meir.

 

Kva i landet er det denne kjenningen din bur?

Han holder til i innlandet, fjellheimen der. 
Sikkert mulig å få det levert på sentrale Østlandet ved anledning. 
Han anslo en 30 kg +/- , så «mengder» var kanskje hardt tatt i…

Usortert dette, med festene inntakt, så det er nok litt jobb. 
Var ikke meningen at dette skulle være noen annonse, men hvis du er interessert så send meg en pm, kan jeg ordne kontakt. 

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

Har smelta om ei bøtte med gamle blyvekter og tests legeringa. Eg fekk ca 1,7% antimon og ca 2,4% tinn. Så ei fin legering å bruke som den er eller legere opp eller ned alt etter kva ein er ute etter. 

 

Ellers takkar eg for tilbodet, men har nok bly for resten av mi levetid, tenkjer eg :-) Må prøve å ikkje hamstre meir. Hadde eg skulle seld dette blyet, ville eg laga ei annonse på Finn og sett om eg fekk noko napp. Evt. prøve å selge det her på kammeret. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har støpt noe kuler og resten blybarer av 40kg med .22 bly fra kulefangere. Opplever stå store mengder sand og dritt i det at jeg per dags dato ikke tør å bruke det til kuler mer. Noe er gått i shotmaker'n men etter blyforbudet så er det slutt på det også. Vurderer å støpe dykkelodd av det for å si det rett ut. Godt jeg ennå har 60kg med takplatebly og 10kg setebly. 
 

Link to comment
Share on other sites

Mitt .22lr kulefangerbly fungerer utmerket. Det er rent og fint, gir fin formfylling med et minimalt tinntilskudd og lander på 10-12 BHN. 

Men det var voldsomt med røyk og svineri å smelte det ned, og jeg flukset med flere never flis for hver gryte råbly.

 

.22 lr kulelegering blir hardere når den støpes om, enn kulene i sin opprinnelige form. Legeringen inneholder litt antimon; det raffinerer krystallstrukturen slik at formfylningen ved kaldpressing blir bedre. Men selve kaldpressingen (som benyttes ved produksjon av .22lr- kuler) reduserer den herdende effekten av antimonet. Når blyet smeltes, og stivner igjen, får vi normal presipitasjonsherding, og et hardere sluttprodukt.

 

Dette gjelder forøvrig også blykjerner i mantlede kuler. Analyser av Hornadys (kjempemyke) .357 wadcuttere viser faktisk 4-5% antimon... støper man de om, er de ikke så myke lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...