Jump to content

Kosteffektivt kit til lavt volum


SEBK1899

Recommended Posts

Jeg ser her at mange sier at man må kjøpe dyre presser som det tar flere tusen skudd før man tjener inn, det er jeg ikke intresert i.
 

Jeg ønsker bare å trene litt mer med jaktskuddene og litt dyrere trenings ammo. Jeg skal da altså bare lade 50-150 skudd perr sesong. 
 

Hva slags kit er best for meg da? Har funnet noe selv men tenker at dere kunne gi noen forslag. (Sleng med en link til butikk)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Nyligblitttrønder said:

Jeg ser her at mange sier at man må kjøpe dyre presser som det tar flere tusen skudd før man tjener inn, det er jeg ikke intresert i.
 

Jeg ønsker bare å trene litt mer med jaktskuddene og litt dyrere trenings ammo. Jeg skal da altså bare lade 50-150 skudd perr sesong. 
 

Hva slags kit er best for meg da? Har funnet noe selv men tenker at dere kunne gi noen forslag. (Sleng med en link til butikk)

Kjøp deg en lee enkelt eller tre/firestasjonspresse. Det holder i massevis.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enstasjons. Denne feks.

https://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/hornady/hornady-lock-load-classic-kit

Det der med " å tjene inn" er ikke så sikkert, iaf ikke i full fart. Lader man selv skyter man gjerne mer og tester ut mer, og det åpner mulighet for å kjøpe våpen i "ukurante" eller grove kaliber (med tilhørende ammopriser). I tillegg dukker "behovet" for kjekt å ha remedier opp nok så fort om en blir litt bitt av basillen.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (22 minutter siden):

50-100 patroner per år? 

Kjøp 2 esker jaktmatch og selg tomhylser..

Ja. Kjøpeammo er vanskelig å slå om man skyter så lite. I tillegg til at ladeutstyret koster, så tar det plass, og man skal lære  bruke det, og med 100 skudd i året - det skal altså brukes maks et par ganger i året.. En glemmer, glemmer deler, og ting ruster, og hva var det man ladde i fjor tro...
Vil du bruke 4-5000 som et ladesett koster - kjøp heller ei 500-eske med ammo og ha stående.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jo ladding i seg selv være morsomt og interessant. Så om du har interesse for det er det vel ikke så dumt og kjøpe ladeutstyr. Men for å få ned prisen på 100 skudd i året blir det totalt bom. Du sier heller ingen ting om hvilke patroner du har tenkt å lade. For de mest brukte som 223, 6.5xx55. 308, 30-06 får en jo treningsammo til priser som er slik at det er lite å hente på å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Eller dette: RCBS Supreme Master Kit - Jaktdepotet, som koster en stor lapp mer enn Hornady-settet. Jeg anbefaler et enkelt, men robust sett i stedet for den billigste Mikke Mus-varianten (ja, du kan få ladesett til under 1500 kr). Forstår det først og fremst er 6,5x55 (men kanskje også pistol?) du skal lade til. Men så skaffer du deg kanskje en rifle i grovere (og litt mer uvanlig) kaliber. Min erfaring er at når du først er i gang med å lade dine egne patroner kan det fort balle på seg. Men om du forblir på rundt 100 patroner i året med en av de mest utbredte riflepatronene ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg begynte å lade selv.

Edited by Sølvrev
trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg har  blitt litt misforstått kanskje, jeg forstår det ikke er så mye å hente inn på å lade treningsskudd, og det er ikke planen heller. jeg ville kunne trene litt mer med jaktskudd, bondstrike til 6.5x55 får man til 60kr i butikken, men viss man lader selv så får man det ned i et sted rundt 19kr skuddet. man ville jo trodd det var noe å tjene der men da har jeg tatt feil. Jeg ser det at med bondstrike skuddene, så er hornady kittet tjent inn etter noe sånt som 75 skudd. Så det er nokk det jeg går for. Men som dere sier så kan det være jeg blir hekta og hele drømmen min om å å kunne spare penger går i dass, men vi får se🤣

 

edit- jeg må jo også peke på at å spare penger er jo ikke den eneste motivasjonen, det virker jo utrolig gøy også. det er bare ikke en hobby jeg er klar til å kaste 10 00kr på akuratt nå

Edited by Nyligblitttrønder
Link to comment
Share on other sites

Nyligblitttrønder skrev (Akkurat nå):

bondstrike til 6.5x55 får man til 60kr i butikken, men viss man lader selv så får man det ned i et sted rundt 19kr skuddet. man ville jo trodd det var noe å tjene der men da har jeg tatt feil.

Du må jo teste mye mer før du er klar med hjemmeladd - iallefall blir det som regel til det. Der går fort vinninga opp i spinninga.

 

Nyligblitttrønder skrev (1 minutt siden):

Men som dere sier så kan det være jeg blir hekta og hele drømmen min om å å kunne spare penger går i dass, men vi får se🤣

Det tipper jeg den gjør. Men det kan godt være en god ting også. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes det er gøy er det jo vinn-vinn. Du skal skyte nesten uansvarlig lite for at det ikke skal lønne seg over tid, og jo fortere du begynner jo mer sparer du. :) 

 

For min egen del var det et ønske om både billigere og mer tilpasset ammunisjon, dengang "all" .308en i butikken var minst 200 grains og jeg ville ha 150. I ettertid ser jeg at det meste jeg har tjent på prosjektet nok er at jeg har fått øvd en god del mer enn jeg ellers ville gjort!

 

Edit: har forøvrig et Lee Anniversary-sett og synes det funker OK, selv om jeg kan tenke meg en digital kruttvekt i tillegg. Gav hele 700,- for settet på tidlig 2000-tall, pluss dier. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

RCBS-kitet er ikkje lagervare.  Men den eine pressa er sikkert like god som den andre, skilnaden er sikkert alle dei andre delane som føl med.  Der kjenner eg ikkje noko til Hornady, så eg kan seie om det er brukbart eller om du uansett må kjøpe andre og betre ting.

 

Link to comment
Share on other sites

Billigste kit-et fra Lee: https://www.titanreloading.com/product/lee-breech-lock-50th-anniversary-challenger-kit/ Kanskje ikke all verden å spare innen frakt og mva er betalt(?)

Eller kanskje noe brukt på Finn.no ?

Jeg vil egentlig IKKE anbefale hjemmelading om du ikke er interessert i "faget". Om det nesten bare er økonomi som driver deg, så kommer du ikke til å gidde å sette deg inn i alt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Lee Anniversary kit fra før 2000 en gang, det funker greit enda til lading av sære riflekalibre i små kvanta. Eneste jeg har byttet ut er kruttvekta, og så har jeg selvfølgelig lagt til en haug med diesett i ulike kalibre opp gjennom årene.

Edited by Vargen
Hersens autokorrrektur
Link to comment
Share on other sites

Slike presser er vel omtrent evigvarende, iaf om de får litt vedlikehold innimellom. Har lada på ei Pacific (nå Hornady) fra rundt 80. Nå er ikke jeg av de som lader mest, men over 20 tusen skudd er det nok ladet på den. Ingen funksjonell slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Lee sin håndpresse, kombinert med Lee collet die sett, er en rimelig og brukbar løsning. Den krever heller ingen montering, og kan bo i en skoeske på hylla. Det mest sårbare med dette settet, er hettesetteren. Litt sjaber metallkvalitet gjør at den fort blir slitt. Og det er litt fiklete å lade med luler uten boat tail. 

Link to comment
Share on other sites

Har du sett innom denne tråden?

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/

 

Vi er visst ikke så mange fra ditt nye heimfylke som har meldt seg som "hjelpere", men det er hvertfall mange hundre DFS-skyttere som lader 6,5x55 rundt om i det nye storfylket.

 

Det fins sikkert en velvillig sjel, som kan la deg få lade en passe serie treningsammo på laderommet sitt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...