Jump to content

Reim til baneskyting


fjompen

Recommended Posts

oi, her har vi noe vi kan diskutere til vi blir blå i trynet uten å bli enige. jeg er ikke engang enig med meg selv!

 

jeg mener at selvstrammende reim er bra for de som har jakke med en krok som holder reima oppe, for alle andre er det bedre å bruke vanlig reim uten selvstramming.

selvstramming er noe som må justeres inn helt 100% eller så er det for slakt eller for stramt rundt venstre overarm, å man har som oftest ikke tid til å gjøre noe med det under konkkurranse. ... selvstrammende er altså for de som kan skyte, som har utstyret i orden og er erfaren nok til å justere reima rett. en vanlig reim kan du kjapt og enkelt justere inn eller ut litt å er i mine øyne det eneste alternativet om mere enn en person skal bruke våpenet, eller om man ikke har jakke med krok, for da vil man kunne oppleve at selvstrammende reim ikke vil holde seg helt på plass på overarmen...

 

så har du neste diskusjon: lær eller syntet?

jeg har alltid brukt lærreim, type KV. dette fordi det brukte vi da jeg begynte skyte, å den reima som var på fatterns krag da jeg begynte skyte, brukte jeg opp, å erstatta den med en anna likedan reim. i år har jeg kjøpt meg en synt reim på LS. men har ikke blitt bynne bruke den enda. (gammel vane vet du, å så har jeg så mange KV lær reimer at jeg kan skyte en stund før de er oppbrukte)

mitt hovedankepunkt mot synt reim er at den er så stiv. fordelen er at den ikke strekker seg. lær er mykere. kan strekke seg. men jeg liker det rett og slett fordi jeg er vant til det....

 

så konklusjonen min er at det beste for meg ville vært en syntetisk selvstrammende reim. for jeg er erfaren nok til å justere den 100% og har jakke med krok. men jeg bruker altså det stikk motsatte.

 

så kan vi diskutere merker på synt reimer, reimklemmer osv....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en masse svenske lærremmer billig, det må vel ha vært rundt 1980? Disse holder godt den dag i dag! Jeg bruker vanlig reimklemme mot armen, og "Brevik-klemme" framme. Reglementet sier ikke noe om maks antall smøystoler, så jeg bruker 5-6 stk! Den mot hansken er "dobbel", skal se om jeg kan legge ut bilde.

 

Jeg justerer inn reima på innadørsskytinga, og løsner ikke framklemma etter det. Justerer evt. for sterk mot- /unnabakke med smøystolene. På stående bruker jeg reima, og en smøystol mellom overarma og hansken.

Link to comment
Share on other sites

Har den hvite "pan reima" som jeg er strålende fornøyd med. Kjøpte ei lær rem tidlig i min karriere men den holdt ikke mål så da ble det syntreim.

Kjempegreier at vi fikk dette kammeret :D:D

Oppfordrer alle til å legge ut bilder også...husk at "et bilde sier mer en tusen ord"

 

Godt nytt skytterår folkens!!

Link to comment
Share on other sites

har hverken reim eller kamera tilgjengelig.

men jeg bruker ikke selvstramme reim, så jeg åpner den klemma jeg har på armen(bakre remklemme) tar den og smygestolene fram... setter venstre underarm inn i reima og strammer den bakerste reimklemma til slik at vestre armen min blir en smal V stramma sammen av reima(med reima rundt)

jeg har ingen smygestoler mellom venstre over og underarm. dvs i teorien om albue leddet mitt var enda litt mykere, kunne jeg klemt disse to helt sammen.

 

var dette forståelig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ei enkel, selvstrammende reim et par år, men har nå satt på ei ny selvstrammende reim, fra Dagfinrud. Denne kan jeg justere lengden på løkka rundt overarmen, og det er grunnen til at jeg har byttet reim.

Spørs om ikke guttungen får overta den gamle... :)

Synt.reim har jeg aldri prøvd, men ser at det er flere typer/prisklasser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min mening er at den gode gammeldagse lærreima er best :D bruker den selv og har det siden første gang jeg skjøt med rem. De går nesten aldri ut på dato :D

Selvstrammende reimer holder jeg meg langt unna, vet ikke helt hvorfor og har ikke særlig stor erfaring med dem annet enn at jeg har prøvd de syntetiske selvstrammende remene til de andre på laget. Fikk aldri helt den gode føelsen eller stillingen med de... hadde sikkert funka bra de å med litt mer tilpassing etc. men foreløpig er min mening at lærreimer med vanlig klemmer holder og funker minst like bra som nye moderne syntetiske selvstrammende :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her har jeg befriende lite kunnskap og erfaring, og derfor heller ingen forutinntatte holdninger :wink:

Junior starter med DFS for halvannet år siden, og siden jeg likevel kjørte ham rundt på treninger og stevner, tenkte jeg at jeg likegodt kunne prøve litt selv også.

Derfor kjøpte jeg en syntetisk, selvstrammerrem hos Landrø, og startet med å teste hans Sauer 200 med juniorstokk i .22 kaliber i fjor sommer. Dette var første gang i mitt liv jeg har prøvd å skyte med rem og diopter, og jammen fungerte det ikke ganske godt :D

 

Med juniorstokk, uten skytejakke, og tidligere erfaring (og syntetisk selvstrammerrem) har jeg skutt 248 poeng ved flere anledninger. Både på 100m, og innendørs på 15m. (for ordens skyld: kun ligggende)

Så min enkle konklusjon er at syntetisk selvstrammerrem fungerer helt fint :D I hvertfall for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...