Jump to content

Rust på hagleløp


Falk_1

Recommended Posts

Har kjøpt meg ei lite brukt hagle som skulle være uten skader eller rust.

Fikk hagla idag og begynt å pusse den, fant en god del rust på chockene og gjengene .

 

Har brukt nylonbørste og bronsebørste med våpenolje, fått fjerne en del men resten sitter fast i stålet.

 

Er det farlig å bruke haglen i den tilstand, tåler den trykket av slugs og stål ammo ?

20220506_184154.jpg

20220506_184127.jpg

20220506_184220.jpg

20220506_184256.jpg

20220506_180740.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei. Synd med at du fant rust på ei hagle som skulle vært rustfri. Dersom forrige eier ikke har hatt ut choker er det ikke sikkert han visste om det heller. Du har vel 2 valg, enten heve kjøpet, evt prisavslag. 
Ut fra bildene er det vanskelig å se sikkert, men det ser ikke noe kritisk ut for mine øyne. Det skal generelt mye rust til før kritisk svekkelse av funksjon og sikkerhet. Rust i choker har lite sikkerhetsmessig betydning, men kan i ytterste kosekvens ødelegge choker, dvs gjøre hagla ubrukbar, farlig er det neppe. 
Ut fra bilder ser dette lite sannsynlig ut. 
Ville beholdt hagla og smurt choker godt opp hvis du er fornøyd med prisen, prøvd å fått avslag evt heve kjøpet hvis prisen var stiv. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det der betyr noe som helst. Ei jakt-hagle skal brukes. Min (ei rimelig Marocchi halvauto) blir mishandlet hver sesong- saltvann, ferskvann, myr, rusk og rust. Likevel detter det ett titalls orrfugl/ryper/gråtrost/ender, og (stort sett) en tiur, rådyr, duer, rugder, grevling og diverse (stort og smått).. noen bom blir det, men ikke pga. rust i løpet.
Spray på litt WD-40, og ut å jakt blir mitt tips!

Edited by Ospa
Stavefeil
Link to comment
Share on other sites

Det der var ikke mye rust å bry seg om, spør du meg, men så skyter jeg mest med børser som er over 100 år gamle...

 

Lett overflaterust i et utsatt område som dette må man vel regne med, hvis ikke forrige eier har demontert for grundig puss etter hver gang hagla er brukt. Null betydning for sikkerhet eller funksjon, så lenge chokene lar seg skru ut.

 

For tiden holder jeg på med rustfjerning og konvertering på ei belgisk hagle fra 1939, der rusten har tatt betraktelig mer tak enn på dine bilder. Det skal likevel være helt uproblematisk å skyte med, har brukt den i rusten tilstand men ønsker å stanse rustangrep så den holder seg i et par generasjoner til. Avfetting, deretter koking i vann i 40 min eller så, før puss med fineste sort stålull grad 0000 og til slutt olje. Denne fine stålulla skader ikke blånering, og koking i vann konverterer rust til blånering så det ser ganske pent ut etterpå. Viktigst er at all rød aktiv rust blir "drept" og konvertert til svart jernoksid, så rustangrep stanses. Dette kan gjøres med svært enkle midler, men for noe langt som haglepiper kan det være enklere å dampe enn å koke. Om du ser i posthistorikken min er det noe om en Colt Lightning, der jeg viser et relativt enkelt og rimelig oppsett for å danpkonvertere rustne børsepiper.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Har fjernet nesten alt av rust som var der, det som er igjen og som gjøre meg urolig var de "hullene" etter rusten har spist litt av stålet både på løpet og choken. 

På et av bildene viser rust angrepet på choken. Jeg tenker at dette blir et svakt punkt og mulig den sprekker av trykk, pga. mange hull i tynn stål.

 

Dette er en Silma hagle, vanskelig å få tak i ny full choke til den.

Link to comment
Share on other sites

Hvis et såpass lite rustangrep tar godstykkelsen ned til der det sprekker, så hadde ikke konstruksjonen nok sikkerhetsmargin i utgangspunktet.

 

Det er ikke så mye gasstrykk igjen når haglene kommer helt fram til choken, det meste av belastningen her kommer vel fra at haglesvermen brått skal komprimeres i choken. Ingen egentlig sikkerhetsproblem, om det mot formodning skulle skje noe så er det kjedelig men ikke farlig for deg som skytter. 

 

Mulig bildene ikke viser det skikkelig, alt jeg ser er lett pitring som overhodet ikke gir meg grunn til bekymring.

 

Ellers så bør vel teoretisk sett choker kunne lages til hvilket som helst våpen, eventuelt våpenet gjenges opp for nye choker av annet fabrikat. Bør være en overkommelig børsemakerjobb. Du er sikker på at ikke Silma brukte noen standard dimensjoner så nye choker kan skaffes som hyllevare?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Som flere har nevnt ovenfor ville jeg ikke vært betenkt på å bruke de chokene.

 

Jeg hadde selv litt problemer med å skaffe flere choker til min Silma hagle, så tenkte å kommentere det her siden det kanskje gjelder flere.

 

Har en Silma Finnskogen 12/89 , og kjøpte choker fra https://www.shotgunchokes.co.uk/.

Ser at de har forandret nettsiden litt, og rullegardinen for hvilken modell er blitt fjernet. Tidligere var det 3? modeller tilgjengelig. Sendte e-post, og fikk beskjed om å kjøpe til M80. Kjøpte to "full", og de fungerer fint. Ved prøveskyting på papp merket jeg ikke noe forskjell på de originale og den nye extended varianten. Estetikken ved at de stikker ut er annen sak

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk alle sammen :)

Har fått en bra deal med selgeren og tenkt å beholde haglen. 

 

Har brukt hurtigrustløser fra Biltema med bronsebørste på hagleløpet, nå er det nesten ingen rust å se.

På choken brukt jeg rustfjerner fra Biltema, den fungert helt perfekt og tok med seg alt av rust som var der. Men det tok med seg blåneringen også, skal prøve Tetra Gun sin blånering som jeg har liggende i en skuffe.

 

Hva dere bruker til å smøre chokene med så de ikke brenner seg fast? Har Ceramic paste og Kobberpasta liggende, er det noe å anbefale?

 

Det virker som det kan bli litt dyrt å bestille chokene fra utlandet mtp. det kommer frakt og moms i tillegg, skal høre med XXL om de kan skaffe noe til meg.

Link to comment
Share on other sites

Det ble ganske dyrt, iallefall tatt haglens verdi i betraktning.

XXL svarte følgende i september 2021: "Vi har dessverre ingen choke-sett til haglen din tilgjengelig, og ettersom vi ikke lenger har en avtale med Silma, så får vi dessverre ikke hjulpet deg med å få tak i dette."

Link to comment
Share on other sites

On 5/8/2022 at 4:07 PM, PilotG2 said:

Det ble ganske dyrt, iallefall tatt haglens verdi i betraktning.

XXL svarte følgende i september 2021: "Vi har dessverre ingen choke-sett til haglen din tilgjengelig, og ettersom vi ikke lenger har en avtale med Silma, så får vi dessverre ikke hjulpet deg med å få tak i dette."

Har kjøpt 2stk. 1/2 trangboring nå i helga på tilbud fra XXL nettbutikk til 225,- stk.. For se om jeg klarer å skaffe flere str. fra fysisk butikk, mulig de har noe på lager.

 

9 hours ago, Skee said:

For å smøre chokene har jeg hatt på Bilteme kobberpasta, men vanlig molyfett vil også fungere. Trenger bare litt, og kobberpasta/molyfett henger godt fast og holder leeenge.

Da prøver jeg Kobberpasta 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Syntes ikke det der så veldig ille ut, og det ser jo ut for at du fikk pusset det rimelig blankt å rent. 

 

Jeg tar alltid ut chokene på mine børser etter hver tur på jakt, og når børsene skal stå i våpenskapet over tid utenfor banesesongen. Selv på Flodman hvor alt er rustfritt.. Det tar bare ett par minutter å dra igjennom en boresnake å skru ut chokene på ei hagle.    

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...