Jump to content

Federal tennhetter vs andre hetter


iscariah

Recommended Posts

Jeg ser at prisen på Federal tennhetter har steget med 100% den siste tiden. Er det noen som har erfaring med andre merker som kan være tilnærmet lik Federal i mykhet? Hørte at Magtek er ganske myke uten at jeg har prøvd. Noen som har mer erfaring på dette området?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd Federal, men jeg mener å ha erfart at Magtech i hvertfall er mykere enn CCI og Sellier & Bellot når vi snakker om small pistol hetter.

 

Har holdt meg til Magtech istedet for Federal pga prisen.

 

Nå ser jeg at Magtech hsr gått betydelig opp i pris igså

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (12 minutter siden):

Jeg bruker kun RWS tennhetter i LR da jeg mener de er de beste. Men hvordan det er med pistol vet jeg ikke.

 

jeg såg tråden omhandla pistol hetter, men i mitt tilfelle er det LR det er snakk om, takk for tilbakemelding.👍

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (10 timer siden):

Jeg bruker kun RWS tennhetter i LR da jeg mener de er de beste.


RWS er bra hetter.. men de beste vet jeg ikke.. jeg leste denne testen.. http://bulletin.accurateshooter.com/2017/04/ultimate-large-rifle-primer-shoot-out-16-types-tested/ og tenkte at jeg skulle prøve selv.. og det stemte.. selv om min «objektive» test (målt med LabRadar ) ikke var like omfattende så ble resultatet at S&B var de hettene som ga lavest ES/SD på hastighet.. presisjonen var vel mere eller mindre lik på 100m.. de hettene jeg testet var S&B.. Fedral.. Winchester.. RWS..CCI.. S&B (som er relativt billig) er de som gir mest hastighet og jevnest ES/SD på hastighet.. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/6/2022 at 9:08 PM, Sunnmøring said:

. jeg leste denne testen..

Jeg har også lest den, og det første jeg tenkte var at her er det en som ikke skjønner statistikk. Uansett jeg har jo også prøvd S&B hetter mot Federal Match og RWS for å se hva de faktisk gjør. CCI og Winchester var ikke veldig interessant på det tidspunktet. Det er noen år siden. Hovedgrunnen til testen var at jeg fikk en uforklarlig stor ES med RWS hetter kontra Federal da jeg gikk over fra Norma 19 til Norma 15 krutt på langholdsammoen i 6,5. 

 

De oppsettene jeg kjørte ble mål med magnetospeed og hadde 99 skudd (målinger) hvor alt var likt unntatt hetta. Jeg brukte til og med de samme hylsene. Da testa jeg Lapua hylse, N19 og 140 gr Amaks. Konklusjonen var ikke helt overraskende en neglisjerbar forskjell. Hadde man gjort uendelig mange målinger så hadde man antagelig ikke kunne sett en forskjell. Forskjellen var i størrelsesorden 0,1-0,2m/s på SD. 
 

Men den konklusjonen som er interresant er at de billige S&B hettene ikke er dårligere enn de som koster det dobbelte. 
Det jeg ikke helt liker med S&B hettene er at de har mindre diameter enn de andre, og sitter litt løsere i hettelomma. Det betyr antagelig ikke noe, men jeg lader i toppen av trykkskalaen og bruker hylsene 20 ganger så da blir det kanskje litt løsere enn det trenger å være. 
 

RWS og Norma 15 viste seg å være en kombinasjon som av en eller annen uforklarlig grunn var uheldig. Bytte til Federal hetter løste problemet. Så uten å utbrodere det noe mere, så finnes det tydelig vis kombinasjoner som er uheldig. Det må man også ta i betraktning nå man skal velge hetter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå ar jeg aldri opplevd hastighetsvariasjon av en slik størrelse at det har noen betydning for min skyting med bakgrunn i tennhetten. Men jeg har opplevd klikk og punkterte hetter samt hetter som kiler seg i ladepressa. Det er med bakgrunn i dette at jeg kun bruker RWS sine tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...