Jump to content

Hvor lagrer du nøkkelen til våpenskapet?


H-en

Recommended Posts

Debattert tidligere, uten en tydelig konklusjon: https://www.kammeret.no/topic/26752-og-hvor-skal-så-nøklene-ligge/

Men våpenskapet skal motstå forsøk på innbrudd med vanlig verktøy i 10 minutter for å bli FG. Om nøkkelen oppbevares slik at innbruddstyver får tilgang på kortere tid ved hjelp av denne, så bryter man i det minste myndighetenes intensjonen med å kreve innlåsing av våpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nøkkelen på nøkkelknippet jeg har med overalt. Reservenøkkel har jeg i  egen kodeboks som er skrudd fast en bortgjemt plass i garasjen bare jeg vet om. Vi har samme koden på det meste for hele familien, men akkurat den kodeboksen har egen kode. 
Når jeg tenker meg om så husker jeg ikke helt hva den koden var lenger.. Tror jeg finner ut av det hvis jeg mister hovednøkkelen, hvis ikke blir det vel kubein og vinkelsliper på kodeboksen..

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere, ikke gjem nøkkelen innenfor armlengdes avstand av skapet. 

 

En del av jobben min er noen ganger å ta våpnene fra folk som har utviklet rusproblemer, alvorlige psykiske problemer, eller gjort noe dumt som gjør at de ikke får ha skytevåpen på en stund. Derfor har jeg en viss erfaring med å finne nøkler til folks våpenskap, eller å være til stede når vedkommende selv finner fram nøkkelen. Grovt anslått så er minst 90% av nøklene å finne innenfor to meters radius av skapet og ofte på helt opplagte "lure steder". Inntrykket er at de som er mest ivrige til å faktisk bruke våpnene også har de minst sikre gjemmestedene, sikkert fordi det er litt upraktisk å skulle gå til andre siden av huset etter nøkkelen hver gang. 

 

Selv har jeg nøkkelen på nøkkelknippet sammen med husnøkkel, bilnøkler osv. Fordeler og ulemper med det også, våpenskapnøkkelen er lang og upraktisk å ha i lomma. Videre så risikerer en jo å miste eller bli frastjålet både nøkkelen til ytterdør og våpenskap samtidig, har man i tillegg nøkkelknippet hengende på en knagg i gangen med ulåst ytterdør så er veien kort til å miste både bil og våpen til en opportunistisk innstigningstyv.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Vargen said:

kodebokser har latterlig lav sikkerhet og kan i noen tilfeller åpnes uten verktøy...

Jeg fikk montert alarm på huset for snart 10 år siden, og det tok ikke lange tiden før alarmselskapet sa at jeg ikke måtte bruke den kodeboksen de hadde hengt opp utenfor ytterdøra. Jeg rakk ikke en gang å finne frem en nøkkel til og legge i den før den ble ubrukelig.

 

Beste sikkringen er vel å ha en hund? Jeg har en "livsfalig" Husky som umidelbart kommer til å forlange ubetinget kos og klapp om noen skal inn. Ingen slipper unna!😂 Det blir aldri tid til å lete etter noen nøkkel til et våpenskap i det huset..., her skal det lekes og koses..

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (40 minutter siden):

@Olemann, de fleste slike kodebokser har latterlig lav sikkerhet og kan i noen tilfeller åpnes uten verktøy...

Fullstendig klar over at det sannsynligvis ikke er alt for krevende å få den opp. Garasjen er langt unna våpenskapet, det er et svært trangt og bortgjemt sted der det ikke er naturlig å lete etter verdisaker eller annet. Har uvedkommende først kommet seg inn i garasjen har de sannsynligvis også kommet seg inn i huset da den er inkludert. Vurderte å henge nøkkelen der uten nøkkelboks også, men mest en ekstra sikkerhet i forhold til om barn eller ungdommer kommer over den. Hvis en innbruddstyv kommer seg inn og mot formodning skulle finne denne så tviler jeg på at han vil bruke tid på å åpne en boks i et trangt område. Våpenskapet er også låst inne på et eget rom der døra i såfall må brytes opp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det lov å ha reservenøkkelen inni våpenskapet til en kompis, å jeg har hans reservenøkkel innlåst i mitt våpenskap? 
ingen av oss har nøkler til hverandres hus, men da ligger det hvertfall ikke nøkkel til våpenskapet i huset som skapet står i. 

Link to comment
Share on other sites

Som noen har nevnt over her, våpenskapnøkler er ofte lange og upraktiske. 10-12cm lang nøkkel, med skarpe kanter, passer dårlig i mine lommer. 

 

Hvor jeg gjemmer den, og reservenøkkelen, som er på et helt annet sted, skriver jeg ikke på nettet, men det er litt unna våpenskapet, og det er ikke på nøkkelknippet. For meg er det også et poeng at jeg ofte ikke har med meg hele nøkleknippet ut, men bare en enkeltnøkkel på en karabiner e.l.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skap fra Franz Jäger, og nøkkelen til dette er heldigvis så kort at den passer fint på nøkkelknippet sammen med husnøklene. De har jeg alltid med hvis jeg forlater boligen. Ekstranøkkelen oppbevares et helt annet sted.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

klabbogbabb skrev (13 timer siden):

Jeg forstår ikke denne debatten. Er det noe galt i å ha den på nøkkelknipet med de andre nøklene? Med mitt rotehode hadde det vært kjapp vei til vinkelsliperen hvis jeg prøvde å legge den på en "lur plass".

Jeg har ikke nøkkelknippe, alle mine låser er elektroniske nå, gjorde det nettopp for ikke å rote vekk nøkler. Men så fikk jeg våpenskap...

Edited by H-en
Mer utfyllende
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, H-en said:

Jeg har ikke nøkkelknippe, alle mine låser er elektroniske nå, gjorde det nettopp for ikke å rote vekk nøkler. Men så fikk jeg våpenskap...

Samme her.

 

Så jeg kjøpte skap med kodelås. Nøkler er kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

Nøkler til våpenskap / ammoskap er på nøkkelknippet jeg alltid har med meg, når jeg er ute av huset. Alltid !

På forrige bosted ble reservenøklene oppbevart i skjult hulrom bak veggpanelet i et annet rom i huset. Lykke til med å finne det - tyskerne klarte det ikke under krigen, enda de hadde blitt tipset om at det var våpendeler i huset og ransaket det hele 3 ganger.
Hvor reservenøkler oppbevares i dag er hemmelig, men gjemmested er minst like bra.

Link to comment
Share on other sites

Enten konstant i lommen i våken tilstand eller en liten kode safe fast inni et kleskap ol. hadde vært toppers, dersom det oppholder seg flere i hustanden inkludert besøkende. Dersom jeg forlater boligen kommer nøkkelen uansett med på nøkkelklypen i lommen. Reservenøkkelen ville jeg ha levert inn til politiet/vaktselskap enn å gjemme den i bolig eller noen andre steder, spesielt dersom det ikke er boligalarm og flere som bruker boligen.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Det virker som om de fleste har helt panikk ved tanken på at noen skal få tak i nøkkelen? 

 

For det første er våpen bare en metallklump. Har du innbrudd (og nøkkelen ikke henger på en knagg innenfor døren) får du erstatning både for våpen og tv. 

 

For det andre hjelper det ikke å ha med nøkkelen til Kanariøyene om du får besøk av noen med vinkelsliper. 

 

Slapp av folkens. Ingen grunn til å oppføre seg som hysteriske kjerringer. 

  • Like 5
  • Haha 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Levere reservenøkkel til politi eller vaktselskap, du store min.

Vaktselskap tja, har de slike tjenester? Politi, aldri i verden.

Forstår heller ikke de som gidder å drakse den med seg i ett nøkkelknippe rundt om kring. Det er vel like stor sjanse for at noen får tak i den når den er på nøkkelknippe 

som det er hvis den ligger på ett diskre sted på eiendommen.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (7 timer siden):

Det virker som om de fleste har helt panikk ved tanken på at noen skal få tak i nøkkelen? 

 

For det første er våpen bare en metallklump. Har du innbrudd (og nøkkelen ikke henger på en knagg innenfor døren) får du erstatning både for våpen og tv. 

 

Som våpeneier har man også et ansvar for at våpen ikke faller i feil hender, da bør man også gjøre oppbevaringen av disse så sikker som mulig. Det handler ikke bare om hva du får i erstatning ved tyveri.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (13 timer siden):

Det virker som om de fleste har helt panikk ved tanken på at noen skal få tak i nøkkelen? 

 

For det første er våpen bare en metallklump. Har du innbrudd (og nøkkelen ikke henger på en knagg innenfor døren) får du erstatning både for våpen og tv. 

........

Å være mer eller mindre skjødesløs med oppbevaring av nøkler til våpenskapet, bare fordi man får erstatning på forsikringen er i mine øyne en uting (uansett om det er våpen eller andre ting av verdi). Drit i erstatningen, ansvaret for at våpnene ikke faller i feil hender er viktigere. Våpen og nøklene til oppbevaringssted er noe man har kontroll på. Alltid!

Der jeg vokste opp var det for øvrig svært viktig at våpen ikke falt i feil hender, og skjødesløs oppbevaring var forbundet med straffeansvar (1-2 års fengsel). Noe som helt sikkert har preget meg og som sitter igjen i hodet, men våpenoppbevaring handler uansett ikke bare om hva du får i erstatning ved tyveri.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: skrev (11 timer siden):

.....Forstår heller ikke de som gidder å drakse den med seg i ett nøkkelknippe rundt om kring. Det er vel like stor sjanse for at noen får tak i den når den er på nøkkelknippe som det er hvis den ligger på ett diskre sted på eiendommen.

Spørs på størrelsen. Mine nøkler til våpenskap og ammoskap er ikke mye lengre enn en vanlig husnøkkel - og jeg har totalt bare 3-4 nøkler på nøkkelknippet alt ettersom. 

Link to comment
Share on other sites

Veldig menge våpenskapnøkler her en veldig upraktisk form og størrelse. Den gangen jeg handlet var ikke dette noe jeg tenkte på. Stort nok(Skap, altså, ikke nøkkel:wink:) til lavest mulig pris, var vel hovedkriteriene. Nå ville sikkert andre ting, som feks. nøkkelutforming, blitt tatt med i vurdering, dersom jeg skulle skifte ut. Det ville uansett ikke løst alt, da jeg, som nevnt tidligere i tråden, ikke alltid har med meg nøkleknippet.

Og i tillegg så har vi, som noen nevnte lenger opp her, faktoren med fare for å miste, eller bli frastjålet nøklene, som jo øker med å ha de med seg. Har en de på nøkleknippet, og det alltid er med, har en kjempegod kontroll, helt til en plutselig ikke har det. Og da har en veldig dårlig kontroll.

 

Edited by Jeffery
Lagt til litt...
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hva endel hevder de drasser på som EDC (lykt og kniv og multiverktøy og turniqet og altmuligannet), så har dere ikke folk plass til en helt normal nlkkelhank?IMG_20220507_153831016_HDR.jpg.f5ffbf5f065ebb15361a1cac4a7df096.jpg

 

Her er nøkkler til 2 boliger, flere våpenskap, alarmbrikke (går til begge boliger) og noe annet småtjafs.

Legg til nøkkelkort til jobben og bilnøkkel, det går fremdeles i en normal bukselomme.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er paranoid når det gjelder nøklene til våpenskapene går med nøkkelknippet i bukselomma "hele" tiden. Er rundt 14 nøkler og 2 alarmbrikker på knippet og jeg merker at jeg har den i lomma ja. Kroniske blåmerker i øvre del av låret 🙈

Stoler ikke helt på våpenskapet heller 😁 Når jeg reiser bort eller på ferie er vitale deler låst i et annet våpenskap i min bolig + selvsagt alarm med vekter og video og egen videoovervåking om går til telefon/ sky.

 

Reservenøklene finner ingen!

 

 

1651931673658.jpg

Edited by petrol
mer info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nøklene ligger på sine to faste plasser og den som klarer å finne de er go!

 

Er jo et guds mirakel om jeg klarer å få med meg noe mer så en leatherman i bukselomma og blir jeg stanset i trafikken så er det bare flaks om jeg kan legitimere meg. Skal folk ha tak i meg så kan dem like gjerne ringe kjærringa- å passe på et nøkkelknippe.. nei den tar jeg ikke sjansen på, jeg roter de bare bort et sted.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...