Jump to content

Hva skjedde med Kammeret og Nojs?


Reinhard

Recommended Posts

Jeg fikk en telefon fra en advokat her om dagen. Det var umiddelbart en forvirrende samtale. Damen trodde åpenbart hun snakket med Klas, og jeg fikk nok en påminnelse om at jeg ennå etter alle disse årene fremdeles står registert som kontaktperson til Nojs/Kammeret der ute i internettet. Etter et par runder fikk jeg forklart henne situasjonen og henvist henne til det jeg tror er den rette person. Det var en hyggelig dame og det var en glede å få hjelpe til, men selv om det ikke er så ofte jeg får slike henvendelser lengre er det ikke betryggende at en advokat som har behov for å komme i kontakt med Nojs/Kammeret ikke klarer å finne adresser og telefonnummer til de som står ansvarlige.  Det burde være et minimum at styret klarte å sørge for at relevant kontaktinfo er tilgjengelig. Jeg mener også at det ikke er urimelig av meg å tenke at jeg kunne få slippe å fremdeles stå som kontaktperson ute i internettet etter så mange år. 

Det var nå når jeg forsøkte å finne kontaktinfo sjøl at jeg virkelig ble i tvil. Etter å ha sjekka br.reg, forsøkte jeg å gå inn på Nojs.no, og ble kasta rett hit. Etter å ha leita litt rundt her var det eneste jeg fant av mulig kontaktinfo en “Kontakt oss”-lenke nederst på siden her. “Kontakt oss” uten noe som helst info om hvem “ oss” er , er virkelig så elendig at jeg velger å heller ta saken her.  Etter å ha søkt litt rundt er inntrykket at Nojs er nede for telling, og at styret har gått i dvale. Siden jeg ikke har tilgang til alle kammere lengre  regner jeg med at det ikker er helt sånn, men det er slik det framstår for meg. 

 

Som en av grunnleggerne av Kammeret.no, Nojs og som tidligere leder må jeg si at det hele ser temmelig blodfattig og trist ut, men Kammeret.no er oppe og går, og det er tross alt det viktigste.  

 

La meg få foreslå at dere få orden på kontaktinfoen, sørger for at mitt telefonnummer ikke lengre er knytta til organisasjonen.  Hvis det i tillegg skulle finnes info som tyder på at det er liv i Nojs-leiren burde det være lettere å finne. Kanskje det dukker opp folk som vil være med. :-)

Edited by Reinhard
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt så ble det på årsmøte for noen år siden vedtatt at nojs skulle fokusere på drift av kammeret pga. manglende interesse blant medlemmene for å gjøre noe utover det. de siste 2-3 årsmøtene hadde 2-3 deltagere utenom styret. Men spor av gammel kontaktinfo bør ryddes opp i.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hovedtanken med NOJS var vel å forsøke å lage en organisasjon som var en relevant hørings- og påvirkningsenhet forut for den nye Våpenloven. Nå når dette arbeidet er historie, kan vel organisasjonen avvikles. Det har vel stort sett ikke vært mer enn et luftslott.

Link to comment
Share on other sites

@NHD. Der tar du helt feil. 

Hovedtanken med NOJS hadde ingenting med arbeidet med den nye våpenloven å gjøre. Vi ble raskt en organisasjon som ble svært relevant blant annet for saken med våpenloven, og vi hadde folk på den saken som bidro til at det ikke gikk åt skogen, men det arbeidet var noe som kom som et tillegg til hovedtanken og en videreutvikling av organisasjonen.

Hovedtanken med NOJS var å sørge for et brukerstyrt forum for jegere og skyttere basert i en demokratisk organisering. Hovedtanken var å sørge for at vi hadde et forum for jegere og skyttere som aldri kunne overdras til enkeltpersoner, ikke bli kjøpt opp, privatisert eller brukt til personlig vinning for noen få. NOJS eier Kammeret.no. Nojs må være medlemsstyrt nettopp av den grunn. 

Vi som startet opp dette pleide henge på et forum som het Slutstykke.com. Serveren forumet lå på sto hjemme hos Tom i Arendal. Jeg kjenner ikke Tom men folk jeg kjenner sier han er en meget bra mann. Etter hva jeg har blitt fortalt ble Tom etter hvert lei av øredøvende skramling fra alt for mange tomme tønner, og dro heller på padletur enn å sitte foran PCén. Det ble vanskelig å styre skuta for moderatorer og teknikkere, i tillegg til at det gikk rykter om at flere aktører i våpenbransjen ville kjøpe opp forumet.

Ved å sørge for et demokratisk fundamentert eierskap ville vi være sikre på at ikke noen av problemene på det gamle forumet oppstod, og vi ville i tillegg få et demokratisk styrt forum hvor alle eventuelle inntekter ble spadd tilbake til brukerne, og vi ville få gjennomsiktighet i regnskaper og annet igjennom en medlemsbasert organisering. 

 

Hvordan drives egentlig forumet nå?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det driftes av et styre og en driftsstab, men i og med at ingen gadd å være medlemmer i NOJS lenger så er medlemmene nå oss som drifter forumet og sitter i styret. På det siste årsmøtet med ordinær medlemsmasse i 2017 hvor vel 100 medlemmer hadde tilgang var det 3-4 som møtte opp, og kun meg og @krone fra det sittende styret. Det originale konseptet og tankegangen om at folk skulle betale for å være medlemmer og sånn sett ta del i driften av forumet på demokratisk vis døde ut i takt med at webforumer generelt døde ut, og vi kunne vel egentlig lagt ned hele greia der og da på grunnlag av ingen vilje til å drive videre, men vi var en liten gjeng som valgte å drive det videre og det gjør vi fortsatt så lenge det er økonomi til det. Videre drift av NOJS som politisk organisasjon var også helt håpløst, det kom nye folk inn i styret, men ingen gadd å delta på styremøter, eller engasjere seg på noen som helst måte, sånn pågikk det i flere år før vi til slutt bestemte oss for at NOJS kun skulle drifte forumet, og ha det som eneste oppgave.

Link to comment
Share on other sites

Det er tull og dette fikk du forklart i detalj forrige gang diskusjonen var oppe her på forumet, vi behandlet alle som medlemmer på årsmøtet i 2017 selv om ingen hadde betalt siden 2015, og som sagt var det en håndfull medlemmer som deltok på det årsmøtet og dagens driftsmodell ble vedtatt uten protester.

Den eneste grunnen til at du fortsatt har et forum å logge inn på er fordi jeg og et knippe ildsjeler gadd å drive det videre.

  • Like 12
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Og takk for det. Jeg er en enda en tidligere styreleder i Nojs. Og jeg mener at ideen om et NOJS med agendaer ut over å drifte kammeret er død. For lenge siden. 
Men jeg er glad for at kammeret lever. De tomme tønnene ramler nå mest på feisbåg, her går det an å diskutere mer rederlig. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med siden starten og har daglig glede av kammeret. Jeg er veldig takknemlig for at noen få tar en for laget og drifter dette forumet.

Takk skal dere ha, det er en jobb jeg har respekt for, og jeg skjønner at det tidvis kan være tungt!

Edited by Swift
Skriveleif…
  • Like 10
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som var på Sluttstykket i sin tid og ble med over på Kammeret når det forsvant. For min del har det vært nytteverdien av gode diskusjoner og tips gjennom mange år som gjør at jeg fremdeles foretrekker kammeret over Facebook grupper osv.

Det er og lettere å finne treff her med søkefunksjonen/Google.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg også hoppet fra Sluttstykket til Kammeret for lenge siden. At Kammeret har holdt seg så bra og holdt en høy standard, skyldes god ledelse og god moderering. Jeg har ikke alltid vært enig med moderator avgjørelser, men det er heller ikke nødvendig. Det er en allsidig gjeng her inne med sprang både i alder og generelle interesser, og at uenighet kommer til overflaten noen ganger er ikke til å unngå. Det er da det gjelder å oppføre seg. Og at jeg synes vi har oppnådd akkurat det, kan vi takke moderator gjengen for.

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (På 5.5.2022 den 15.20):

Det er tull og dette fikk du forklart i detalj forrige gang diskusjonen var oppe her på forumet, vi behandlet alle som medlemmer på årsmøtet i 2017 selv om ingen hadde betalt siden 2015, og som sagt var det en håndfull medlemmer som deltok på det årsmøtet og dagens driftsmodell ble vedtatt uten protester.

Den eneste grunnen til at du fortsatt har et forum å logge inn på er fordi jeg og et knippe ildsjeler gadd å drive det videre.

Det er vi alle takknemlige for. Takk til ildsjelene. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...