Jump to content

Rifleinstruktør / Standplasslederkurs


Recommended Posts

Hei, 

vet ikke om dette er rett plass å legge dette innlegget, men Admin får flytte/fjerne det om det ikke passer seg her.

 

Sakens kjerne er at jeg og flere andre har meldt oss på standplasslederkurs i den lokale foreninga vi er medlem i, dette har vi nå ventet på i snart 2,5år, litt grunnet korona men også fordi den ene personen i foreninga som har rifleinstruktør kurs ikke har giddet/tatt seg tid til å fornye kurset sitt, vi har vært svært tålmodige og etterspurt dette kurset med jevne mellomrom, i praksis så "skriker" vi etter og få jobbe dugnad på banen siden dette kurset vil innebære månedlige vakter for oss på skytebanen og burde (i mitt syn) være en prioritering fra styret sin side, gulerota er at man som standplassleder får nøkler til anlegget og kan skyte på egenhånd utenom vanlige treninger.

Det jeg lurer på er om det er mulig å leie inn/betale en som har rifleinstruktør kurset for å komme til oss og holde kurs i standplassleder for oss, er det noen som har ett opplegg for dette, eller er det bare noe som holdes internt i alle foreninger? 

Jeg ønsker og få vite litt om praksisen for dette rundtom :)

 

 

vi holder til i Sunnhordland mellom Haugesund og Bergen. 

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (12 minutter siden):

Vet ikke om dette hjelper deg, men DFS klubben jeg sogner til tok vi dette kurset digitalt, via min side på DFS. Det holder for vårt skytterlag

 

Jeg har prøvd og lese meg litt opp om dette, men har skjønt at dette kun gjelder for de som er i DFS, da man må ha et DFS medlemsnummer for å melde seg opp, banen vår er ikke DFS og er drevet av jegere. 

 

men takk for tips uansett :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal være rifleinstruktør hos NJFF skal det tas på et kurs som går over et par dager, Sørlandet / Oslo pleier å ta det på Flå feriesenter.

Det er kun en fra klubben der kan melde inn opp da det kommer til å stå under min side og NJJF.
Men Rifle intruktør er ment til at kunne gøre deg bedre til å holde kurs i regi av klubben din.

 

Angående stannplassleder, trenger man ikke være rifleintruktør

Stannplass ledere kan være opplært lokalt i foreningen i henhold til https://www.naturogmiljo.no/studieplaner/5134 

 

Angående DFS sin digitale kurs som er stort sett det samme, kan man registrere seg som ny bruker uten dfs sin ide, men bare skrive inn sitt id fgra NJFF, funket på meg, fik bevis og al ting på det.

 

Edited by Mikkelh
mer info
Link to comment
Share on other sites

Mikkelh skrev (23 minutter siden):

Hvis man skal være rifleinstruktør hos NJFF skal det tas på et kurs som går over et par dager, Sørlandet / Oslo pleier å ta det på Flå feriesenter.

Det er kun en fra klubben der kan melde inn opp da det kommer til å stå under min side og NJJF.
Men Rifle intruktør er ment til at kunne gøre deg bedre til å holde kurs i regi av klubben din.

 

Angående stannplassleder, trenger man ikke være rifleintruktør

Stannplass ledere kan være opplært lokalt i foreningen i henhold til https://www.naturogmiljo.no/studieplaner/5134 

 

Angående DFS sin digitale kurs som er stort sett det samme, kan man registrere seg som ny bruker uten dfs sin ide, men bare skrive inn sitt id fgra NJFF, funket på meg, fik bevis og al ting på det.

 

 

Dette var oppklarende, 

jeg prøvde å finne E-kurset på DFS sine hjemmesider etter å ha laget meg konto der, men finner ikke kurset 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det svjv ikke noe formalkrav mhp å ha tilgang til et baneanlegg verken fra forbundets eller offentlig side. Dette må vel være noe som er bestemt internt i klubben eller regulert i lokal instruks evt. vedtekter. Det er vel her snakk om å kurse personell som skal ha tilgang til, evt drifte anlegget slik at sikkerhetsmessig og funksjonelt aspekt ivaretas, ikke for å lære folk å skyte. Et slikt kurs burde kunne holdes av noen i klubben med tilstrekkelig erfaring. Om dette synes vanskelig så spørs det om det grunnes uvilje eller skepsis mot å slippe til flere (kan være man har dårlig erfaring). Dette er en sak det burde være mulig å ta opp med styret evt. ta opp som en sak på årsmøtet. Bare sånn for ordens skyld; det er nok så vanlig at det kreves en innsats ut over  bare det å komme og skyte som skal til for å få "nøkkel til banen". Det forventes at en stiller opp på dugnader, tar vakter som skyteleder mv.

Edited by vavlo
skriveleiuf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: skrev (6 timer siden):

Det er vel rifleinstruktørkurs i regi av NJFF på Flå nå til helgen.

Er vel mulig det er fullt?

 

B

skal faktisk ditt , litt usikker om det er fullt men det er bare ringe dem jo før jo bedre

Men man kan kun meldes på via klubben og ikke som privatisk.

Men dueholder mange hvert år så det er bare spørre klubben din.

Da kan du holde skyeskole - jegerprøve rifle delen med mer  framover for klubben din.

 

Så perfekt for folk der liker å snakke med folk å hjelpe dem med bedre skyting å gode råd.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

@fredriko NJFF Hordaland organiserer rifleinstruktørkurs del 1 lokalt. Men jeg vet ikke om det er planer for instruktørkurs i 2022. Jeg kan formidle kontakt hvis du ønsker, send pm i tilfelle. Standplasslederkurs bør vel organiseres innen klubben, siden man må gå gjennom instruksen for den aktuelle skytebanen. Dersom det ikke er rutiner for dette lokalt kan jeg fortelle litt om hvordan vi gjør det.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...