Jump to content

6,5x55 vs 6,5 CM - PLRS


Nomad88

Recommended Posts

Heisann godfolk. 

Beklager hvis de er et gjentagende spørsmål men...

Da har jeg endelig solgt min Tikka T3X i 308. etter å testet den på 800m og innsett at det ikke er et kaliber å fortsette med. 

Jeg har lest litt og spurt litt rundt og får blanda følelser rundt de to aktuelle kaliberne jeg ønsker å satse på. 

 

Her i Scandinavia sverger fleste til x55 mens i usa mener de bestemt at CM er bedre til Langhold. Men hva sier fakta hvem av disse to er best mtp kulebane og fysikk ? 

 

Link to comment
Share on other sites

Nomad88 skrev (2 timer siden):

i usa mener de bestemt at CM er bedre til Langhold

Dette finner du mye om ved å søke. Kort fortalt er 6,5x55 best i Norden pga god tilgang(skytterlagene). Dette er en patron som trenger lang kasse og sliter med mer en 7 i magasiner. Av disse 2 grunnen er der mange som bytter til diverse korte 6,5 patroner, og skulle man ønske det vil jeg anbefale 260Rem pga billige hylser. 

Nomad88 skrev (2 timer siden):

fakta hvem av disse to er best mtp kulebane og fysikk

større volum gir større muligheter så lenge messingen tåler like mye. Det gjør messingen fra våre kjente leverandører som feks Lapua og Norma, så derfor er X55 alltid raskere i moderne våpen. Snakker altså ikke om KragJ

Edited by pererik
tok med Krag J i svaret for å sikre ræva mi
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nomad88 skrev (3 timer siden):

Her i Scandinavia sverger fleste til x55 mens i usa mener de bestemt at CM er bedre til Langhold. Men hva sier fakta hvem av disse to er best mtp kulebane og fysikk ?

Fysikk er den samme på begge sider av Atlanterhavet, og Skandinavia er ikke unikt. "Feilen", som gjør at murikanerene tror 6.5CM er "bedre" - er flerdelt. Det ene er at de stort sett kun har ett 6.5x55 brukt i militære overskuddsvåpen, M96 "svenskemausere" (de tror jo kaliberet heter Swedish Mauser), det andre er at fabrikkammo der borte er ladd for å være trygg i KJ og M96 og 1880-90-åras kreasjoner

I moderne rifler (altså post 1898... og ihvertfall post VK2) oppnår 6.5x55 betydelig høyere hastigheter enn 6.5CM, og lavere arbeidstrykk gir langt færre utfordringer mhp. puss og langvarig presisjon. Det skyldes at hylsevolumet er større. 

"There is no replacement for displacement"

 

 

pererik skrev (2 timer siden):

Dette er en patron som trenger lang kasse og sliter med mer en 7 i magasiner. Av disse 2 grunnen er der mange som bytter til diverse korte 6,5 patroner, og skulle man ønske det vil jeg anbefale 260Rem pga billige hylser. 

"Lang kasse" er egentlig et tulleargument sålenge man ikke er bundet til Remingtonplattformen. 
Magasinproblematikken derimot er en reell ting om man skal skyte f.eks. PRS. Selv syns jeg ikke det er en svær greie, og tar Saueren og 5-skuddsmagasin såsnart holdene kryper oppover, eller vinden suser i trærne. Man har betydelig mer å gå på.

Enig i 260, om man skal kjøre KISS. Det er et kaliber som virker, og en kan i mange tilfeller tilegne seg gratis hylser, noe som reduserer kostnadene en del - om det betyr noe i den store sammenhengen vet jeg ikke.

 

Dodraugen skrev (1 time siden):

Hvorfor funker ikke 308win for deg på 800m?

Tipper det har mye å gjøre med at de fleste 308-kuler på 900m har samme fart som ei 6.5x55-kule har på 13-1400m... Vindavdriften i teorien alene er vel 50% større, og siden flytiden er lengre, og en får "transsonisk-utfordringer" (redusert stabilitet) og en hel masse ting, så blir 308 mindre pålitelig for de fleste, ikke langt etter 800m. Man opplever det samme i 6.5-kalibrene rundt 1200m, med gode langholdskuler.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (6 minutter siden):

6,5x55 har ikke problemer med mer enn 7 patroner i magasiner.

La meg moderere meg til der finnes magasiner på lik linje med hønsetenner, som håndterer flere en 7 stk 6,5x55 patroner.

men fra spøk til alvor, fortell mer om de magasinene som støtter flere enn 7stk

Link to comment
Share on other sites

Madsen hadde 40 skudds magasiner og fungerte upåklagelig. De vanskeligste patronene å få til å fungere med stor magasinkapasitet er .303 britisk og 7,62 Russian. Men selv disse fungerer om magasinet er laget for patronen. Bren gun er et eksempel.

Dersom en prøver å få 6,5x55 til å fungere i magasiner som er lagd for andre patroner er det naturlig at det ikke nødvendigvis vil fungere, men det er magasinets feil, ikke patronen.

Link to comment
Share on other sites

Får man til .303 i et automatvåpen er nok det meste mulig.

Så vidt jeg husker er 30-06 like kon som 6,5x55 og den fungerer greit i store magasiner.

10-15 skudd 6,5x55 burde ikke være noe teknisk problem i et boksmagasin dersom en tilpasser vinkler og fjærgeometri.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

10-15 skudd 6,5x55 burde ikke være noe teknisk problem i et boksmagasin dersom en tilpasser vinkler og fjærgeometri.

Sauer har jo selv laget 10 skudds 6,5x55 magasiner til 205  Phantom. De magasinene er veldig lik et dobbeltradet AI magasin, men har spiralfjærer i stedet for bladfjær. Dette magasinet er helt rett. Jeg har prøvd å «forske» litt på et rett dobbeltradet 6,5x55 magasin og det er maksimalt mulig å få til 12 skudd på denne måten før det kiler seg pga. den koniske hylseformen. Skal man ha enda flere skudd i, må man begynne med bananform på magasinet. For alle praktiske formål så er 10 skudd en god løsning i et rett boksmagasin og helt uproblematisk. Det er jo også her den nye loven nå setter en stopper før byråkrati må involveres. Valg av fjær ser ikke ut til å bety noe? Både bladfjær og spiralfjær virker helt fint. Det er jo litt synd at så få lager magasiner av denne typen som er lang nok til 80 mm ++ patroner uten å være tiltenkt magnum støtbunn.

Link to comment
Share on other sites

@TorfJeg vet ikke helt hva jeg synes om de magasinen? De som Sauer laget var nå litt enklere og mere ryddig med tanke på å tilpasse det til noe annet enn orginalrifla

22161681_24299.jpg.82626d535d24b8bd324b2c8a9307dae7.jpg

 

Det magasinet du har bilde av er i tillegg ment for korte patroner. 7,5x55 ser litt anerledes ut;

 

GE05.JPG.3feaf50e0b706c915b62c3d8ded9e40c.JPGGE06.JPG.66aaea6d0b8f350ef85de06366af0f87.JPG

 

Bleiker lager jo også en intrikat variant;

1858644234_Bleiker75x55Magasin.png.b6f18720aadd0beb5a80fa88c1d717fb.png

Bleiker.jpeg.694228d95523fc7435140e62f1a1f953.jpeg

 

Jeg tror at de G+E magasinen er det nermeste man kommer et AI magasin som passer 6,5x55 og som kanskje kan kjøpes?

Nå vet jeg heller ikke hvor lang de er? Er de laget etter gammel std kan de fort være litt kort om du vil ha 80mm ++ COL ned i de.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

  • msteiro changed the title to 6,5x55 vs 6,5 CM - PLRS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...