Jump to content

Remington 700 vs Tikka t3


MatsPelle

Recommended Posts

Denne hadde jo vært enkel om det er snakk om to  nye rifler, men i min situasjon så er jeg litt usikker for hva som faktisk blir best. 

 

Jeg har i lengre tid brukt en Remington 700 til mye rart her hjemme, men nå har tiden kommet for at det er behov for ny pipe. Jeg har snakka med våpensmeden og de bytter pipe, lapper klakker, polerer, kroner opp, gjenger, fikser på hevarm om ønskelig. Om jeg skulle jakta maksimal presisjon så kunne jeg gjort alt dette og fått et Lilja løp + retting, lapping og polering for ca 14-15 lapper. 

 

På den andre siden så har jeg sett fryktelig mange Tikka'er på banen og det virker jo som folk liker disse også. Dette får jo en til å lure på om man skulle kjøpt en tikka, eller om man skulle sendt rifla til Hansen. 

 

Med 15 lapper i lomma, hva hadde du gjort? 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

Snakket med en annen smed og kjøpt ammo for mellomlegget :-)

Er det så ille med 14 lapper for retting av gjenger, støtbunn, lappe klakker, polere bolt/låskasse. Samt montere nytt lilja løp bare evne kostet vel 8000. Gjenge løpet. Ny hevarm 1000, cerakote kasse + løp 2500. Pris 14-15 lapper

Link to comment
Share on other sites

Hvis Remingtonen er en børse du er glad i og aldri vil kvitte deg med, ser jeg ikke noe galt i å koste på den "en Tikka". Du får en rifle som er like god, om ikke bedre enn en Tikka. Og på banen er du ikke enda en blandt mange andre med Tupperwarebørse

Link to comment
Share on other sites

Fordeler og ulemper med alt når det kommer til våpenkjøp. På den ene siden er jeg enig med @bardp i att å kjøpe nytt er ofte like greit. På den andre siden så er jeg enig med @Jauda.  Tikka er jo gode børser og jeg eier ei i 308 selv. Det som derimot skal nevnes er at tikka også har "mandags rifle" som ikke presterer noe særlig. En blueprinta remington blir aldri ei custom kasse, men de blir iallfall presise. 

 

Jeg hadde beholdt rifla og heller brukt børsemaker. Grunnen til at jeg hadde gått den veien er fordi jeg da er sikker på å få noe sabla presist, noe som fungerer uansett, ei rifle jeg vet er i tipp topp orden og mest av alt ei rifle jeg bruker. 

 

Om du tenker du i tillegg skal ha ny stokk 10 000, nytt avtrekk til 4000kr osv så tikka. Om du ellers liker rifla og bare vil gjøre det du beskriver så hadde jeg brukt penger på rifla i stede :). Pluss og minus med alt, men om du ikke "trenger" enda ei rifle får du iallfall sabla bra resultat om du sender rifla og de 15 lappene til Hansen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det der med fokus på evt. salgsverdi på våpen er ei greie jeg ikke helt forstår, men nå er jeg slik laget at våpen er "keepers". Kjenner ikke mye på at jeg må bytte ut bare for at det finnes noe nytt. Om en velger å bygge seg ei rifle, og få et våpen en vil trives med i overskuelig fremtid, bør det være rimelig likegyldig hva det vil bringe på Finn, men det er selvsagt ikke smart om det en gjør ikke er gjennomtenkt og man ender opp så pass misfornøyd at den likevel avhendes.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har det egentlig så veldig mye å si for presisjonen, hvilken låskasse man velger som utgangspunkt dersom man sender den til Rafdal, Hansen Et al? De retter, lapper og fikser jo etter alle kunstens regler? 

14-15k er jo mye penger for ei rem 700, men dersom den er "oppgradert" av en kompetent børsemaker med ei god Lilja (etc) pipe, får man jo sannsynligvis ei svært presis jaktbørse i ei relativt lett kasse (jeg har ei selv). 

Jeg går for nytt løp i min når det er skutt ut, kontra ei fabrikkny T3 etc. 

Til mitt bruk- jakt og plinking på nært til semilangt hold (på lavt nivå)- har det sikkert lite å bety. 

Men det er gøy å oppgradere, og "semi-custom" gir meg litt mer blod i bamsen enn ei fabrikkny rifle rett fra hylla. 

Dessuten er det jo en fin ting å legge igjen pengene hos en norske faglært børsemaker!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Er Lilja pipene så utrolig mye bedre enn f. eks Walther for den gjengse jeger/skytter, at det er værdt prisdifferansen ? 

Får en del ammo til trening, og jakt, Lilja kontra Walther. 

Har selv en Rem 700 SA med to piper/bolter i . 223, og .308. Walther pipene går bedre enn jeg greier å utnytte med mine litt over snittet evner.

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (7 timer siden):

Er Lilja pipene så utrolig mye bedre enn f. eks Walther for den gjengse jeger/skytter

Nå har jeg aldri eid en Lilja pipe, men jeg har hatt mange LW både sort og SS. De LW pipene jeg har hatt har alle skutt 12-15mm samlinger eller bedre når jeg har gjort mitt, og det har holdt i massevis. Jeg liker ikke skyte samlinger men skyter endel praktisk langhold/PRS.  Mitt inntrykk er at med mindre man konkurrerer i noe som krever bedre presisjon en dette er LW god nok, og det må i så fall være hvordan de må pusses, som kan være forskjellen. Jeg har opplevd litt variasjon på mine LW piper på akkurat dette.Noen har trengt hardere puss enn andre, oftere osv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg gjorde noe av det samme for vel et år siden. Hadde en helt grei Remington 700 med (enten Bell & Carlson eller HS skjefte- litt usikker selv - men børsemaker mente det var HS), stainless og cota overflate (Remington sin coating - ganske så sterk), 22 mm fluta pipe på 50 cm. Rifla veide 3450 gram og samlet det beste jevnt på 20mm.

 

Rifla var ca 10 år, fremstod som ny, og skutt ca 300 skudd. Passet meg sånn halvdårlig (litt lav og klumpete skjefte og litt tung pipe). Beste presisjon rundt 20mm er ikke mer enn det må være heller (3 skudd s-s). Villedende ny-pris på denne rifla var ca 24 lapper - jeg betalte 9 lapper for 10 år siden (da var villedende pris 16 lapper).

 

Hoppet i det, og tok den med til børsemaker. Retting av klakker (og gjenger/ muffe). Ble nytt ss Lilja løp 18mm/ 50 cm, cota med Ceracote Elite. Muffe og tilpasning av original pipe. Gjenging av begge piper for lyddemper, 2 x hurtigkopling Svemko og en Svemko Hunter Magnum demper. Enda vel på ca 22 lapper.

 

I etterkant satte jeg inn et nytt Triggertec avtrekk. Bestilte carbonskjefte fra PSA, som børsemakeren beddet og monterte på rifla.

 

Totalkostnad: ca 34 lapper på dette prosjektet.

 

...I tillegg kjøpte jeg ei ny Tikka T3light SS i .308win som jeg fikk gjenget (13900 + gjengejobb).

 

 

Noen kjøper mye ekstrautstyr når de bestiller ny bil, noen kjøper dyrt Hi-fi utstyr, andre annet dyrt fritidsutstyr, ny båt (som de bruker forholdsvis lite),- og noen kjøper våpen etc...

 

Den første 3- skuddsserien jeg skjøt med Tikkaen var for øvrig 6 mm S-S.....

 

 

Med 15 lapper i lomma - kjøpt ny Tikka og tatt Remingtonen sener om økonomien og lysten da var til stede.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (På 3.5.2022 den 22.34):

Hei. Jeg gjorde noe av det samme for vel et år siden. Hadde en helt grei Remington 700 med (enten Bell & Carlson eller HS skjefte- litt usikker selv - men børsemaker mente det var HS), stainless og cota overflate (Remington sin coating - ganske så sterk), 22 mm fluta pipe på 50 cm. Rifla veide 3450 gram og samlet det beste jevnt på 20mm.

 

Rifla var ca 10 år, fremstod som ny, og skutt ca 300 skudd. Passet meg sånn halvdårlig (litt lav og klumpete skjefte og litt tung pipe). Beste presisjon rundt 20mm er ikke mer enn det må være heller (3 skudd s-s). Villedende ny-pris på denne rifla var ca 24 lapper - jeg betalte 9 lapper for 10 år siden (da var villedende pris 16 lapper).

 

Hoppet i det, og tok den med til børsemaker. Retting av klakker (og gjenger/ muffe). Ble nytt ss Lilja løp 18mm/ 50 cm, cota med Ceracote Elite. Muffe og tilpasning av original pipe. Gjenging av begge piper for lyddemper, 2 x hurtigkopling Svemko og en Svemko Hunter Magnum demper. Enda vel på ca 22 lapper.

 

I etterkant satte jeg inn et nytt Triggertec avtrekk. Bestilte carbonskjefte fra PSA, som børsemakeren beddet og monterte på rifla.

 

Totalkostnad: ca 34 lapper på dette prosjektet.

 

...I tillegg kjøpte jeg ei ny Tikka T3light SS i .308win som jeg fikk gjenget (13900 + gjengejobb).

 

 

Noen kjøper mye ekstrautstyr når de bestiller ny bil, noen kjøper dyrt Hi-fi utstyr, andre annet dyrt fritidsutstyr, ny båt (som de bruker forholdsvis lite),- og noen kjøper våpen etc...

 

Den første 3- skuddsserien jeg skjøt med Tikkaen var for øvrig 6 mm S-S.....

 

 

Med 15 lapper i lomma - kjøpt ny Tikka og tatt Remingtonen sener om økonomien og lysten da var til stede.

 

 

 

Hvordan ble presisjonen i Remington?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testet skikkelig - kun skutt inn Lilja løpet og et par 3-skuddsserier. Har heller ikke testet med det nye skjeftet. Så langt ser det bra ut.

 

Det hører også med at den nye Tikkaen i .308 samlet første 3- skuddsserie med 155gr (?) Scenar fabrikkpatroner 6 mm. s-s. (sikkert flaks) - men samlet bra senere også - litt variabelt med ulike typer ammo. En pakke med Sako Range ville for øvrig ikke kamre i det hele tatt, og var også tunge å kamre i Remingtonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...