Jump to content

Finnes det Krag Jørgensen i linx? Altså for venstre hånd skyttere?


Jegerhgsd

Recommended Posts

Hei jeg driver med sportskyting og jakt, og har alltid kunne tenke meg en krag jørgensen 1894mod. Jeg har sett på flere, men da jeg er best i å skyte linx, lurte jeg på om den finnes til venstrehendte? Eller om det er mulig å konvertere en til linx? Jeg skjønner at det nok er vanskelig å få tak i en da det er en gammel rifle og det er mindre linx skyttere enn høyre.

 

På forhånd takk :)  

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet,

 

Krag har aldri vært produsert som venstrehåndsvåpen. Husk at dette i utgangspunktet er en armérifle designet på 1880-tallet. Den siste rifla ble produsert for sånn omtrent en mannsalder siden...

 

Den eneste løsningen utenom å skyte rechts er å få tak i en med omsmidd hevarm/sluttstykke for linksskyttere, altså at du har en hevarm som går over kassa til den andre siden, og de tror jeg det finnes adskillig færre av enn tilsvarende for M67 (Mauser), om noen. 

 

Sånn på siden - hvis du får tak i en original 1894, så bygg den for all del ikke om til links. Da kjøper du heller et ekte linksvåpen, eller skyter rechts. Det blir færre og færre originale velholdte Krag i omløp.

 

Ole

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kortversjon svar: NEI.

 

Men i "Krag-tiden" i DFS skjøt jo mange links. De brukte da ei "hjelpe-hevarm", ei bøyle, festet til hevarmskula (eller sjølve hevarma), som gjorde at man kunne bruke venstre hånd til ladegrep, og skyte fra venstre skulder.

 

Det fantes også "links-kolber, kolber som var slik laget at man, med normalt anlegg, kunne sikte med venstre øye. Altså omtrent det samme som de som får problemer med høyre-øyet gjør med STR 200 i dag, "legger ut" siktene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Wintel skrev (På 28.4.2022 den 21.08):

Slik ser min ut

image.jpg

image.jpg

Artig løsning! Er adapteret til hevarmen noe som er blitt fabrikkprodusert, eller er det noe hjemmelaget/aftermarket? Har prøvd mange søketermer, men finner ikke noe for Krag. Er links-skytter selv, og gjerne skulle hatt en eller to slike.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...