Jump to content

ER det lov å gå med våpen i skog utenom jakt?


JohnnyJ

Recommended Posts

Kan du ikke finne deg noe som veier omtrent like mye og henge rundt skuldra? 
Det er mangen som er godt kjent med jakttider her i landet, det kan fort oppstå uønskede situasjoner om noen turgåere møter en med ei rifle i skauen midt på sommeren ser jeg for meg, det er vel også noe som heter at man skal ha "aktverdig grunnlag" for å ferdes med våpen, og det har du ikke utenfor jakttida, selv om det kan bli en definisjonssak.

Edited by fredriko
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe forbud mot det, sålenge du har tillatelse fra grunneier, sikker bakgrunn, og ikke plager noen med støyen. Brannfare er også noe som kan være verdt å tenke på.
Uten grunneiers tillatelse vil du nok fort risikere å bli beskyldt for tjuvjakt eller noe lignende.

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Hva som er aktverdig eller ikke, vil det i siste omgang være domstolene som avgjør. For de som er villig til å kjøre mølla og prøve ting for retten, kunne enkelte ting være interresant å prøve. For en del år siden (ganske mange) fant jeg og enn kamerat ut at vi skulle ta oss en tur ut i skogsområde rett utenfor Sandnes, nært Schaeferhund klubben for de som er kjent,  for å skyte litt med ett par pistoler og en 22 rifle.  Pistoler smeller som kjent en del. Vi hadde holdt på en stund da vi ser en politibil komme kjørende opp samme skogsveien vi hadde kjørt opp, og dermed blokkerte vår bil som stod øverst. Vi er ett par hundre meter fra offentlig vei. De to i bilen sveivet ned ett vindu og den ene ba oss pent om å legge våpnene vi akkurat da holdt, fra oss. Vi la de to pistolene ( en var en revolver) fra oss på en stubbe, og gikk mot bilen deres.  De kom da ut av bilen og de ba oss om ID og våpenkort. De fikk det de spurte om. Noen hadde ringt dem som hadde hørt oss og mistenkte at det var tyvjakt på gang. Vi fikk litt kjeft. Vi kunne ringt først og fortalt hva vi hadde tenkt å gjøre. Så hadde de vært spart denne turen. Ikke på noe tidspunkt ble det antydet overfor oss at vi hadde gjort noe ulovlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (27 minutter siden):

Du kan jo prøve å gjenta den øvelsen nå og se hva som skjer.

 

Det er det som er greia. Holdninger og stemninger mot våpen har endret seg ganske mye på 30 år. Men jeg er ikke sikker på at lovene på akkurat dette feltet som dreier seg om skyting utenfor alfarsvei har endret seg. Derfor skulle jeg gjerne sett en domsavgjørelse på dette feltet. Men nei, jeg har ikke lyst til å være den som tester dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å si det slik på et sted jeg og mine kompiser pleide å skyte for 40 år siden uten at noen brydde seg med det. Det ble i fjor to presjoner tatt for å ha skutt. Begge ble fratatt våpen og bøtelagt. Det er da har snakk om kommunal eiendom. Så her skal man trå varsomt om skyting er noe en har tenkt å bedrive i fremtiden.

 

Her er en link til starten på saken. Usikker på om den er bak en betalingsmur. Men uansett begge ble dømt for skytingen i retten.

https://www.an.no/nyheter/to-pagrepet-etter-skyting-i-ausvika/s/1-33-6048086

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det var i Ausvika for 40 år siden, men det er i hvert fall nå hele Bodøs mest populære badeområde, og det var det også for 20 år siden når jeg vokste opp.. Så enhver idiot må jo kunne forstå at man ikke skyter med skarpt i et slikt område.

 

Ausvika er ikke utmark!

Link to comment
Share on other sites

Svært uforsiktig

Operasjonslederen karakteriserer dette som en svært uforsiktig omgang med våpen. 

– De har skutt i et område med dårlig sikt. Og i dette området var det også folk da de ble løsnet skudd. Ausvika er et mye brukt turområde. 

 

Jeg ser i linken @bardp viser til at "uforsvarlig omgang med våpen" er ankepunktet.  Eller "svært uforsiktig" som operasjonslederen kaller det. Og slik saken beskrives, er det nok det. Det er ganske opplagt også at krav til sikker bakgrunn er strengere når "high power" rifler brukes. Enn for eksempel 38 spesial og 22 lr. Selv om man selvfølgelig må ha kontroll på bakgrunn der også. Jeg merker meg at anklagen ikke går ut på at skytingen skjer uten grunneiers tillatelse. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Utmark er vel alt som ikke er dyrket eller byområde. Hva mener du Ausvika er ?

Et særs populært fritidsområde for familier, og alle som bor i Bodø vet at det er det.

 

Poenget mitt er at enhver oppegående person forstår at man ikke bedriver hobbyskyting i slike områder, men i områder med mindre fottrafikk.

 

Dersom du forkaster denne åpenbare fornuften og ønsker å begynne å advokatifisere om området er definert som utmark eller ei, kommer du ingen vei.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Nei ikke misforstå jeg er på ingen måte for at noen skal kunne bedrive skyting der. Men utmark er det på linje med all annen utmark, det er ingen nærliggende bebyggelse det ene som skiller det fra hvilket som helst annet sted i skogen er at det er blitt et populært turområde.

Mitt poeng er at en skal være svært varsom med hvor en ferdes med våpen og hvor en skyter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grunneiers tillatelse er en selvfølge, enten det er privat er offentlig område. Sikkerheten (oversikt, bakgrunn mm.) må naturligvis være ivaretatt. Hensyn til allmenhetens interesser bør også tas med i vurderingen (støy, tidspunkt, om område er benyttet til turområde etc.). Vi benytter gjerne en del av jaktterrenget vårt til å kontrollskyte våpen/ammunisjon, men prøver å unngå dager da vi av erfaring vet det kan være turfolk i området. 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Det er to steder i mitt nærområde, der jeg har kunnet skyte utenfor skytebane med mine storvilt rifler. Den ene "banen" er mot Oltedal, ikke langt fra der stien mot Bynuten starter. Det er satt opp ett skivestativ og spikret opp en ganske primitiv skytebenk. Vi ringer alltid grunneier og spør om lov først. Banen er kanskje rundt 300 meter fra gården. Men det er jo aldri snakk om mye skyting. Det dreier seg alltid om innskyting av kikkert og slike ting. Det er kanskje 50 meter fra offentlig vei til standplass. Bakgrunn er en fjellvegg.

Den andre plassen er ett jorde på Gramstad der en kamerat hadde gravd ned en griseskrott han brukte som reveåte. Det var laget en skytebu og ett skivestativ også. Parkeringsplassen til alle som skal til Dalsnuten  er 100 meter vekk. Det er mer enn 20 år siden jeg har skutt der, og tror vel egentlig at med den trafikken det er der oppe mot Dalsnuten nå, så kan det umulig skytes noe der mer. Det er fortsatt mulig å finne seg plasser å skyte, men man må sørge for å unngå å irritere noen. Ellers er det kroken på døra.

Link to comment
Share on other sites

Klart det finnes plasser en kan skye om en har grunneierens tillatelse, her ute på øya hvor jeg holder til kan jeg fint skyte men her har jeg full kontroll både på grunn og bakgrunn. Derimot å ta børsa på ryggen og begi meg inn på annenmanns eiendom uten at jeg har en jaktrett der i aktuelt tidspunkt kunne aldri falle meg inn.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot bevæpning i straffeloven §189 gjelder bare på "offentlig sted". Store skogsområder regnes ikke som offentlig sted, mens andre kanskje gjør det. Praktisk i utmark er at veier ofte regnes som offentlig sted. 

 

Skal du avfyre våpen må du nok ha tillatelse fra grunneier. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er nok litt ugreiere enn som så. Aktverdig grunn kreves for å ferdes på annens grunn med våpen. Transport til og fra eget jakt/øvelsesområde er et slikt formål. Men da må våpen være nedpakket og fraskilt ammo. Ellers er du etter vanlig rettspraksis på ulovlig jakt. Og slik har det vært i de 30+ årene siden jeg tok jegerprøven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

trombone skrev (1 time siden):

Men da må våpen være nedpakket og fraskilt ammo.

 

Nei. Det er tilstrekkelig at det er tømt for ammunisjon, våpenet trenger ikke være nedpakket.

Sitat

 

Viltlovens § 45.(ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

 

 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 28.5.2022 den 22.27):

 

Nei. Det er tilstrekkelig at det er tømt for ammunisjon, våpenet trenger ikke være nedpakket.

 

Eg bruker å ta ut sluttstykket om det er boltrifla som er med på tur, pakker dei aldri ned. Tar som oftast med meg ei rifle eller to inn på hytta og då må eg gå over fleire grunneigere for å komme til min eigen eigendom. Om det er jaktsesong eller ikkje betyr ingenting, det er heilt innanfor lovverket å bære våpen over andre sin eigendom for å skyte litt på blink på eigen eller lånt grunn. Støy er subjektivt, her må ein nesten passe på lov om helligdagsfred og ut over dette så bruker man sunn fornuft. Kunne aldri i verden ramla meg inn å varsle politiet før ei trening, om dei har så lite å drive med så må dei gjerne stikke innom for å trene i lag med meg.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...