Jump to content

Hvilket krutt kan jeg bruke til Rano 7.62 kule?


Bamsebrakar22

Recommended Posts

Morn, fikk nå nylig inntil 500 kuler. Esken sier ikke mer enn at det er produsert av Rano, og at kulene er 7.62. 

 

Er smått i gang med å begynne å lade egne treningskudd. Så på en tidligere tråd her om en som ladet 7.62x63 med krutt som var nc49. 

 

Hvilke krutt har erstattet/avløst dette? Og hvor kan man finne mere detaljerte ladedata til eldre rano kuler?

 

TT

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (4 timer siden):

Hvilken patron skal du lade i 308, 30-06 eller noe annet ?

Hvor tung er kula ?

Går ut fra det er gammel D spiss du har fått tak i men et bilde av kula hadde vært informativt.

Takk for svar, kule veier 8 gram. (Hvertfall etter hva vekta jeg har måler). 

 

Jeg sliter med å få lagt ved bilde av kule. Høyde på kule er 23mm, største diameter er 1-1,5 tiendel under 8mm.

 

Ønsket ladd kaliber er 30.06

 

TT

Link to comment
Share on other sites

Har i sin tid ladet en del 7.62 kuler fra Rano i både 308 og 30-06 men de har vært tyngre. En så lett kule som dette kan du jo lade nærmest med hvilket som helst krutt om du lader til stor fart. Skal du lade moderate ladninger bør du bruke et forholdsvis hurtig krutt for å unngå soting. Jeg ville vel bare brukt NC96M. Vil anta at disse kulene har elendig BC og neppe egner seg for de lengste holdene.

Link to comment
Share on other sites

De kulene minner veldig om Lapua FMJ 123 grs, går som en stråle i min Sauer 404 i .30-06. Jeg lader med 52/53 grs Norma 202 eller VihtaVuori N140, og oppnår utgangshastighet rundt 880 m/s i 56 cm pipe. Dette er nok en relativt moderat ladning. Men til tross for gode samlinger, noen typisk langholdskule er det ikke. 

Her er 6 skudd på 100 m, flua til venstre er skytterens feil;).

image.jpeg.d57c0afa15a8d86162575b9c874590fa.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Morn sølvrev. Takk for svar. Jeg prøver rett og slett ladninga di. har samme pipelengde på mausern min så vi får håpe det blir nogenlunde likt🤣

Sølvrev skrev (På 28.4.2022 den 17.54):

De kulene minner veldig om Lapua FMJ 123 grs, går som en stråle i min Sauer 404 i .30-06. Jeg lader med 52/53 grs Norma 202 eller VihtaVuori N140, og oppnår utgangshastighet rundt 880 m/s i 56 cm pipe. Dette er nok en relativt moderat ladning. Men til tross for gode samlinger, noen typisk langholdskule er det ikke. 

Her er 6 skudd på 100 m, flua til venstre er skytterens feil;).

image.jpeg.d57c0afa15a8d86162575b9c874590fa.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bamsebrakar22 skrev (42 minutter siden):

Jeg prøver rett og slett ladninga di. har samme pipelengde på mausern min så vi får håpe det blir nogenlunde likt🤣

Min/maks for VithaVuori-krutt finner du her. Min ladning med N140 er nær minimum.

Jeg er rimelig sikker på at dette blir bra. Post gjerne erfaringene dine i denne tråden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...