Jump to content

Slipe/kappe stokk


frankhovin

Recommended Posts

Jeg har en hagle hvor stokken er litt for høy for trynet mitt. Det er snakk om ganske lite, slik at hvis jeg virkelig presser kinnet ned så kommer jeg langt nok ned. Men det er akkurat så mye at jeg ikke klarer det når jeg monterer raskt.

 

Så: Kan jeg rett og slett pusse/slipe ned stokken? Og i såfall - er det bare å kjøre på med grovt og så finere papir/tilsvarende?

 

NB: Stokken er ikke lakkert, og jeg er ikke veldig nervøs for finishen.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Det der er en god ide! Klart du kan tilpasse stokken selv! Det finnes mange gode argumenter for en gjør det selv tilnærmimg til gunfit. Det er svært lærerikt, og selv små tilpasninger kan gjøre underverker. Når du først er igang. Kansje kan du justere både grep og forstokk. Hva vet jeg:) begynn med grovt, avslutt med fint ja. Men puss med åretgningene. Vær metodisk og ikke minst tålmodig. Tar du vekk for mye tre er det vanskelig å få det til å vokse ut igjen...

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, frankhovin said:

Lengden er bra

Hvis du har basert lengden på det «tradisjonelle i våpenbutikk målet» underarm til avtrekkerfinger trenger ikke det å stemme. Lengde på kolben må også vurderes ut fra lengden du har på halsen. Om du kommer for høyt opp på kolben med kinnet, så kan alternativet være en lengre kolbe. Da vil du komme litt lavere med øyet i forhold til skinna. En god regel er å ha plass til to fingrer mellom tommelknokken på avtrekkerhånda og ansiktet.

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

frankhovin skrev (15 timer siden):

Så: Kan jeg rett og slett pusse/slipe ned stokken? Og i såfall - er det bare å kjøre på med grovt og så finere papir/tilsvarende?

 

Ja, dette kan du selv fint klare - bruk en rasp og siden sandpapir når du slipt ned noen mm og at anlegget kjennes "friere" uten at du må presse kinnet for hart ned mot kammen. - Jeg har selv instruert andre om nødvendighet av god kinnkontakt,..MEN dette kan også bli overdrevet og medvirkende til en noe "krampaktig" skytestil som definitivt ikke er vakkert å beskue 😁 heller ikke videre praktisk i en presset jaktsituasjon. 

Vær likevel litt obs på som @hovdeknutenskriver å ikke overdrive, men ta litt av gangen og,- ja det er lærerikt å selv kunne utføre små justeringer og tilpasning av sitt eget våpen.

Glem for all del ikke å prøveskyte på papir underveis til du får skuddbildt å sitte slik du ønsker ...midt i..eller ev med noe (2/3) overslag 

..

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde dette på min Flodman her for et par år siden da den hadde alt for høy stokk etter min smak. Den er tatt ned drøye 3mm hele veien i fra kam til kolbekappe. Jeg brukte en liten pussemaskin med 60papir først, tok forsiktig av et drag av gangen. Bytta så over til 240papir etterhvert, rundet forsiktig av kantene og finpusset den ned til jeg ble førnøyd. Gikk så over med 800papir på hele stokken bak nettskjæringen og bak, og gikk over på 1000papir til slutt. Tilpasset og monteret på en kolbekappe jeg hadde liggende(passet egentlig til en Beretta 682GE), samt en 8mm tykk rød vinylplast som en ren gimmik/signaturgreie for å få rette lengden på stokken i samme operasjon. Kappe og vinyl ble slipt sammen med stokken. Etterpå ble det å olje inn x-antall ganger med Scherrel's shaftöl dunkel. Synes selv at resultatet ble helt ok, og stokken sitter som støpt. :)     

Flodman 2.jpg

Edited by Berettagrouse
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Når jeg tester litt kan det faktisk hende at stokken er bittelitt kort også. Jeg har høy apefaktor, så det overrasker egentlig ikke. Jeg begynner med å forlenge stokken litt, og så går jeg evt. løs på høyden. Tross alt er det jo bare et stykke tre, så man kan vel gjøre "alt" med den innenfor rimelighetens grenser. Så er det det visuelle og hvordan treverket skal holde seg som påvirkes av etterarbeidet 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...