Jump to content

Cherio blyhagl


tailgunner

Recommended Posts

Har tydeligvis levd under en stein! 

Etter litt google fant jag ut at cherios er sånn høvelig normalt der borte i unaiten. 

Plagdes med dårlig fylling og nedsunken krymp og grubla fælt, men en cherios veier bortimot null og nix, komprimeres lett på toppen av blyhaglene og gir en passe fin krymp. 

Såeh.. når de skvetne amerikanerene gjør det så kan vel jeg? Eller?

20220423_101658.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det är ett amerikanskt trick när man inte har korrekt förladdning, jag hade dock lagt den under haglet, men vad är cherios ?  Ser ut som frukost flingor för barn ?  Varför jag skulle lägga dom under är att dom får en dämpande verkan som skonar haglen och sänker trycket lite.  Jag använder 2mm diskar av kork under haglen vid behov . 

Link to comment
Share on other sites

Det er frokostblanding ja. Komprimeres og knuses lett. På akkurat denne ladningen holdt det med et puffet riskorn under haglene for å få opp volumet litt. 

 

Kan godt si det er feil wad ja men man tager vad man haver😊 Jeg prøver å holde meg til et minimum av komponenter!

 

Skulle hatt en crimper ja. Jeg må få ned lengden 0.5 mm. Hvor kjøper du fra @culot?

 

 

Link to comment
Share on other sites

@tailgunner

lägg den under så är du hemma . Men är höjden 58,5  nu ?  Använder du en Lee load all ?  Till brukta hylsor rekomenderas 57,8 i totalhöjd då stukningen brukar resa sig nån tiondel. 
Förladdningen är den billigaste komponenten  defacto.  Jag köper enbart ifrån omv.it  numera och dom har webshop idag  rekommenderar crimper SP2-2 och en styrning ( guide)   Omv har kanongrejer ,  mitt senaste förvärv är en pryl för att sätta förladdningar samt en kalibrerare/tdh verktyg .  Jag har förvisso en PW375c omladdnings press med 12&16 verktyg men jag kör mest med separat grejerna om det inte är bulk laddning 

 

Link to comment
Share on other sites

høyden er 58,5 nå ja-  og jeg bruker lee load all 2 :) 
Jeg har en tendens til å ledes inn i fristelse... men som regel finner jeg veien fint selv. Jeg liker lee loa all. Det er en simpel mekanisme og jeg har et håp om å oppnå et enkelt oppsett. Får se om jeg ikke ryker på noe annet likevel.

@culotForstår jeg det slik at man bruker sp2-2 i en søyledrill helt til slutt eller kan den erstatte siste stasjon i pressa?

Link to comment
Share on other sites

Lee load all är inget under av precision 

du kan uppnå aningen mer noggrannhet genom att knacka på doserarna m en bit vp rör, sp-2 kör du lämpligen i en liten bänkborrmaskin som du anordnat nån form av stopp på  ,och ett enkelt sådant är en gängstång med muttrar som du ställer höjden och det blir faktiskt mkt exakt.,

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bara så du vet så är std 58mm och 0,10 mm avvikelse gör ca 40-45bar .

Men om du kör m SP2!på en patron från Lee som ser ut som på bilden får du nog ner den till 57,8-58 mm utan vidare, brukat hylsor kan gärna resa sig nån tiondel så gör dom 57,8 mm 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är man i ” rätt ände ” med allt annat så är det kanske inte hela världen, däremot om man är i överkant på allt annat, jag  brukar aldrig

göra mina patroner högre än standard möjligen 1-2 tiondelar lägre, dock aldrig så mkt som  5 tiondelar. Undantag finns dock och ibland kan man fixa till en dålig förbränning med att sänka höjden, dock inget man gör i första läget . 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...