Jump to content

Våpenskap med kode og dødsfall


Undulaten

Recommended Posts

Jeg vurderte skap med elektrisk kodelås men ettersom jeg jo har erfart at alt som inneholder et kretskort før eller siden svikter så spurte jeg produsenten om hva en gjorde den dagen dette skjedde. Fikk til svar at dette ikke var en helt ukjent problemstilling og at produsentene delte informasjon med låsesmedene om hvor de kunne borre for å omgå kodelåsen og få opp skapet. Så, uavhengig om det er eier eller lås som legger inn årene først så finnes det alltids en måte å få opp skapet på..

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (1 time siden):

Jeg vurderte skap med elektrisk kodelås men ettersom jeg jo har erfart at alt som inneholder et kretskort før eller siden svikter så spurte jeg produsenten om hva en gjorde den dagen dette skjedde. Fikk til svar at dette ikke var en helt ukjent problemstilling og at produsentene delte informasjon med låsesmedene om hvor de kunne borre for å omgå kodelåsen og få opp skapet. Så, uavhengig om det er eier eller lås som legger inn årene først så finnes det alltids en måte å få opp skapet på..


Håper ikke dette stemmer for mitt skap. Det virker som et stort sikkerhetshull.

 

Borre opp og ødelegge(?) skapet er heller ikke løsningen jeg ser etter.
 

I manualen på mitt skap står det:

 

«Caution! Dont forget your code, if lost, the lock can not be opened anymore!»

Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (9 timer siden):

Franz Jäger med m-lock.

Min info kommer fra Franz Jäger..

 

Hvis du ikke har noen i livet ditt du stoler nok på til å gi de koden, du ønsker ikke å skrive koden i testamente og det er uaktuelt å ødelegge skaper - Hva med å tatovere koden i armhulen slik at den kan leses av etter din død?

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (10 timer siden):


Håper ikke dette stemmer for mitt skap. Det virker som et stort sikkerhetshull.

 

 

Du er klar over hvor lett det egentlig er å bryte seg inn i et våpenskap? Å borre opp låsen er det som tar lengst tid av alle mulighetene du har til rådighet. Det handler bare om risken for å ødelegge noe inni skapet. En innbruddstyv bryter det opp kjapt og gale og napper med seg det han finner selv om våpnene dine er dekket av metallspon og riper.

Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (11 timer siden):


Håper ikke dette stemmer for mitt skap. Det virker som et stort sikkerhetshull.

 

Borre opp og ødelegge(?) skapet er heller ikke løsningen jeg ser etter.
 

I manualen på mitt skap står det:

 

«Caution! Dont forget your code, if lost, the lock can not be opened anymore!»

 

Til tross for det kule navnet og fin, blank finnish-skapet er testet til å motstå innbruddsforsøk med håndverktøy i 10minutter.

Med vinkelsiper er det åpnet mye kjappere...

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (17 minutter siden):

Med vinkelsiper er det åpnet mye kjappere...

Selv om det bare har akademisk interesse; Hvor mye kjappere går det? Om en skal rekke inn i skapet fra bunn til topp samt ha stor nok åpning til få ut langvåpen. Et hull på 110x15 cm kanskje, i 4 mm stålplate. Med nettdrevet sliper går det nok, men med batteridrevet?
Nesten så en er fristet til å teste ut tid pr m kapp inkl skivebytter. Viktig å få svar på de store spørsmålene i livet, må vite!

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (37 minutter siden):

Til tross for det kule navnet og fin, blank finnish-skapet er testet til å motstå innbruddsforsøk med håndverktøy i 10minutter.

Med vinkelsiper er det åpnet mye kjappere...

Ja, med håndverktøy og en 600W drill skal det ta >10 minutter. Med moderne elektrisk verktøy er det enkelt, og uansett - om du skal inn i ditt eget våpenskap, og det ikke haster pga. alarmer og Politi - hva gjør det om det tar 11 minutter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (18 minutter siden):

Selv om det bare har akademisk interesse; Hvor mye kjappere går det? Om en skal rekke inn i skapet fra bunn til topp samt ha stor nok åpning til få ut langvåpen. Et hull på 110x15 cm kanskje, i 4 mm stålplate. Med nettdrevet sliper går det nok, men med batteridrevet?
Nesten så en er fristet til å teste ut tid pr m kapp inkl skivebytter. Viktig å få svar på de store spørsmålene i livet, må vite!

 

En trenger ikke åpne så mye...

 

 

M67 skrev (13 minutter siden):

Ja, med håndverktøy og en 600W drill skal det ta >10 minutter. Med moderne elektrisk verktøy er det enkelt, og uansett - om du skal inn i ditt eget våpenskap, og det ikke haster pga. alarmer og Politi - hva gjør det om det tar 11 minutter.

 

K

 Inn i eget skap gjør det jo ikke så mye om det tar 9 eller 11 minutter nei.

Poenget er at testen/godkjenningsdemoen avsluttes etter 10minutter; selv om det da er bare millimeter om å gjøre før testen feiler. Folk tror de har kjøpt et digert flott penegskap-en SAFE, det de får er et litt heavyduty garderobeskap.

 

 

Ellers lurer jeg vel på det samme som høggeren. Ikke skjønner jeg helt hvorfor en orker bry seg om noen kommer inn i det skapet etter at en er død heller, det kan umulig bety noe?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Ja, med håndverktøy og en 600W drill skal det ta >10 minutter. Med moderne elektrisk verktøy er det enkelt, og uansett - om du skal inn i ditt eget våpenskap, og det ikke haster pga. alarmer og Politi - hva gjør det om det tar 11 minutter.

 

K

Med en god hullsag, en flaske med skjærevæske og en god drill så tror jeg at en åpner et skap med vanlig nøkkel på mindre enn 5min…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (På 21.4.2022 den 12.14):

Jeg har et våpenskap med kode, og ønsker ikke å dele koden med noen - før jeg er død. Er det en enkel og sikker måte å gjøre dette på?

 

Hvorfor bryr du deg? Du er jo død når det blir aktuellt. 

La arvingene slite litt for arven. 

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Finnes det ingen du stoler nok på til å gi koden, mens du lever? Det er vel et større problem enn våpenskapet …?


Jo, jeg har det. Men jeg er interessert i å høre om det var gode alternativ til dette.

 

 

Chiefen.v-2 skrev (11 timer siden):

 

Til tross for det kule navnet og fin, blank finnish-skapet er testet til å motstå innbruddsforsøk med håndverktøy i 10minutter.

Med vinkelsiper er det åpnet mye kjappere...

 

 

Jeg har nok overvurdert styrken ja. 

 

 

Takker for alle tips!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...