Jump to content

Merkel 547S


DSS

Recommended Posts

Er det noen som er gode på Merkel hagler? Har nylig kjøpt en flott Merkel 547S hagle. Det finnes nesten ingen informasjon om denne modellen. Med Google er det ikke mange treff.
Hagla er produsert mellom 1981 (løpet er datert november 1981) og levert til forhandler i 1983. Ikke mye informasjon jeg fikk fra Merkel heller. Jeg har fått fatt i original papirer på hagla med produksjonsdetaljer som mål, boringer modell, etc. Merkel sier at nærmeste modell som produseres i dag er 60E og prisen for en ny hagle er ca. 200,000.-
Det jeg er mest interessert i å vite er:
- er det noen som kjenner til denne modellen fra før?

- er dette et modell som det kun er laget få av - alt tyder på det? Dette er en engelsk modell produsert av Merkel - se bilder 
- hva kan trolig verdien på våpnet være ?(jeg vet selvsagt hva jeg har betalt, men ikke om det er en fornuftig pris - har ingen referanser)
 

20220307_212055.jpg

20220307_212119.jpg

20220307_212148.jpg

20220307_212156.jpg

20220307_212215.jpg

20220307_212551.jpg

20220307_212615.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hmm, realistisk omsttbar salgspris på finn? 40-50k?

Litt vanskelig med "fine" Østtyske våpen. De er ofte litt "grove" i forhold til engelske/italienske tilsvarende våpen.

Tilsvarende Krieghoff, med bedre materialkvalitet, fra Vesttyskland forblir usolgte rundt 80k.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med engelsk modell? At den har engelsk skjefte? Den ser ut til å være toppmodellen av x47S-serien, og av langt høyere kvalitet enn moderne Merkel-modeller som 60E og 65E.

Beveren sport har hatt en lignende, men med en annen gravyre, til salgs i lang tid for kr 30.000.

Det er vel som det pleier å være, det gjelder å finne den rette kjøperen som har drømt om akkurat denne type hagle. Ellers treffer man sjelden på folk som er villige til å betale hva et kvalitetsvåpen faktisk er verdt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer.

Med engelsk mener jeg i tillegg til engelsk skjefte også litt slankere forskjefte samt Rose & Scroll gravyre, som beskrevte under.

Som du sier "man må treffe den rette kjøper". 

 

 291943164_Gravyrebeskrivelse.png.804413492c4ff51661b4950179bb581d.png

 

Link to comment
Share on other sites

Hagler i denne prisklasse lages på mål. Da betaler du ekstra for det.
Kjøper du brukt, blir denne ekstra verdien borte.

Ingen besøk i fabrikken, ingen middag med direktøren.

Rett og slett bare en hyllevare, er du heldig så passer den ganske greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nimrod67 skrev (På 22.4.2022 den 12.33):

Hva mener du med engelsk modell? At den har engelsk skjefte? Den ser ut til å være toppmodellen av x47S-serien, og av langt høyere kvalitet enn moderne Merkel-modeller som 60E og 65E.

Beveren sport har hatt en lignende, men med en annen gravyre, til salgs i lang tid for kr 30.000.

Det er vel som det pleier å være, det gjelder å finne den rette kjøperen som har drømt om akkurat denne type hagle. Ellers treffer man sjelden på folk som er villige til å betale hva et kvalitetsvåpen faktisk er verdt.

Den Beveren Sport solgte var en vest-tysk Sauer & Sohn om jeg husker rett.En80-talls produksjon,som de la ned ganske fort.

En Merkel 547S er i mine øyne "hønsetenner".Jeg har aldri sett en her i landet,Det var et par 447S i sirkulasjon en periode.Hva en sånn er verdt aner jeg ikke,men det er veldig få på markedet.Noen antyder en pris på 30-40.000,- I så fall tar jeg to :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommentarer til de siste innleggene:

Hagla passer meg helt perfekt, og jeg skyter godt med den så stokken kan heldigvis være som den er.

Godt det ble avklart at Beveren Sport ikke solgte en 547S til 30,000.-. Tror nok den ville vært verdsatt høyere om i bra stand. Det er mye flotte våpen i kjelleren der.

Var mest interessert i å vite om noen hadde vært borti den modellen før. Da jeg googlet fikk jeg kun noen få treff og det ene var på et nettforum i tyskland fra 2019 hvor de diskuterer sine drømmevåpen, og en skriver (oversatt fra tysk av google):

Merkel 547S. Trolig kun bygget i form av noen få spesialmodeller. Likevel gir jeg ikke opp drømmen.

Det er interessant å se at prisen på kvalitetsvåpen (brukte) er lav i Norge sammenliknet med en del andre land. Det er jo interesse, markedet og hva kjøpere er villig til å betale som bestemmer prisen.  Godt jeg ikke skal selge 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rigby skrev (14 timer siden):

Den Beveren Sport solgte var en vest-tysk Sauer & Sohn om jeg husker rett.En80-talls produksjon,som de la ned ganske fort.

 

Så vidt jeg vet, og jeg kan sikkert huske feil, ble sidelås S/S haglene til Vesttyske Jp Sauer&Sohn på den tiden produsert i Spania.

 

Link to comment
Share on other sites

Sirkelpolering er flott. Guilded lockwork,eller forgylling som det vel kalles på norsk,er enda bedre. Det er tegn på at det er lagt ned arbeid av ypperste klasse. Denne børsa er av det beste Merkel kunne levere.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...