Jump to content

Skal på stevne, men usikker på lovverket


Kakenonster1

Recommended Posts

Det er ikke bare å skrive utlån lenger, du må da allerede ha våpenkort på våpen av tilsvarende kategori (eksempelvis pistol til konkurranse hvis det er det du skal låne, kaliber er ikke viktig)

 

Bruker man dette skjemaet fra Politiet er det vanskelig å gjøre feil.. https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/melding-om-utlan.pdf

 

Meldingen du har fått der viser nok til gammel våpenlov som ikke gjelder lenger.. §11 i dagens våpenlov omhandler grunnlag for å erverve våpen til jakt, sjette ledd finnes ikke.

Edited by Kennethj
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Kennethj said:

Det er ikke bare å skrive utlån lenger, du må da allerede ha våpenkort på våpen av tilsvarende kategori (eksempelvis pistol til konkurranse hvis det er det du skal låne, kaliber er ikke viktig)

 

Bruker man dette skjemaet fra Politiet er det vanskelig å gjøre feil.. https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/melding-om-utlan.pdf

 

Meldingen du har fått der viser nok til gammel våpenlov som ikke gjelder lenger.. §11 i dagens våpenlov omhandler grunnlag for å erverve våpen til jakt, sjette ledd finnes ikke.

Ok det er skytelederen som forteller meg at det ordner seg. Hva skal jeg si til han ? Jeg har prøvd å fortelle han om regelverket men vil ikke virke for påståelig eller krenkende

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste:

Har du noen pistoler eller andre våpen kjøpt til konkurranse tidligere? 

 

Hvis ja, utlånserklæring er alt som trengs da.

 

Hvis nei, så er det mulig, men dette må da søkes politiet om, noe som har vanligvis like lang tid som en vanlig våpensøknad.

 

Også hvis nei, så ville jeg bedt skyteleder om å sette seg godt nok inn i nytt regelverk, det er endel som er nytt og endret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Våpenlova er tydelig:

§ 18.Lån eller overlating av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som har løyve til å ha løyvepliktige skytevåpen og våpendelar etter §§ 5 eller 6, kan låne tilsvarande gjenstand. Utlånar må tryggje at låntakar har løyve før han låner han ut, og skal gje ei skriftleg fråsegn om utlånet.

 

Den som ikkje har løyve etter første ledd, må ha løyve frå politiet for å kunne låne løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar. Kapittel 4 og 5 i denne lova gjeld tilsvarande for løyve til lån av skytevåpen eller våpendelar.


 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du jaktvåpen fra før, kan du låne alle andre jaktvåpen - inkl. halvauto.

Har du enhåndsvåpen fra før kan du låne alle andre enhåndsvåpen + alle jaktvåpen.

Har du halvauto konkurranserifle kan du låne alle andre konkurranserifler, enhandsvåpen og jaktvåpen.

 

Det var slik en her inne fikk det forklart fra sitt lokale våpenkontor...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kakenonster1 said:

Ok det er skytelederen som forteller meg at det ordner seg. Hva skal jeg si til han ? Jeg har prøvd å fortelle han om regelverket men vil ikke virke for påståelig eller krenkende

 

Legg frem dagens våpenlov og si at dere må forholde dere til den.

Du har også et selvstendig ansvar for å ikke låne våpen ulovlig. Ulovlig lån av våpen er straffbart for begge parter.

Link to comment
Share on other sites

Lovverket er vel klart, men kan du omgå det og skyte stevne likevel? Kan en annen i laget, som skal skyte samme stevne, låne våpenet og ta dette med for deg. Du har jo lov å skyte med våpenet under tilsyn uten våpenkort. 

 

Har du søknad inne så er jo dette kun en midlertidig løsning, men du får skutt stevne. 

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (3 minutter siden):

Kan en annen i laget, som skal skyte samme stevne, låne våpenet og ta dette med for deg. Du har jo lov å skyte med våpenet under tilsyn uten våpenkort. 

Det er jo slik vi gjør det. Jeg har kjørt til stevner med 7-8 Sauere i bilen... Å ha med våpen for noen er 100% vanlig, og lovlig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nå sitter jeg her på skytebanen med et lagsvåpen som jeg egentlig ikke har lov å ha. Våpenet har jeg pakket ned og lagt i bilen. Ingen av lederene tar telefonen når jeg ringer, jeg synes det er veldig dårlig gjort å bare forlate meg på stevnet på den måten når de vet at jeg ikke har godkjent våpensøknad. Noen tips til hva jeg bør gjøre nå og i fremtiden ?

Link to comment
Share on other sites

Nå: du holder kjeft

I framtiden skaffer du deg en utlånserklæring, det koster skytterlagsfolka en kalori å skrive den. Sannsynligvis må du kontakte våpenkontoret for å bli "godkjent låner".

 

Det står egentlig klinkende klart i sitatet fra våpenforskrifta som jeg la ut tidligere.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det M67 har skrevet så langt i denne tråden. Jeg forstår lov/forskrift slik at du for å få tillatelse til lån må kunne få innvilget søknad om kjøp av eget våpen, dvs kravene til opplæring/aktivitet/tid er de samme for lån og kjøp. Jeg hadde derfor droppet å søke om tillatelse til lån og gått for tillatelse til kjøp når kravene oppfylles. I klubben hvor jeg er medlem så er det alltid et medlem med eget våpen som låner og tar med seg våpen til stevner hvor medlemmer uten eget våpen skal delta. Så lenge det "ferske" medlemmet har sikkerhetskurs er det lovlig at dette medlemmet låner våpenet på stevneområdet for å skyte i samme lag som medlemmet som har med seg våpenet.  

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (6 timer siden):

kravene oppfylles.

Kravene for erverv er oppfylt for lenge siden av @Kakenonster1

 

 

§ 4-7.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av rifle eller haglevåpen til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av haglevåpen, halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt ette

r § 4-1, samt rifler med enkeltskot eller manuell omlading til sportsskyting, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert av ein godkjent skyttarorganisasjonen,
2. er medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyttarprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. har gjennomført minst seks organiserte treningar eller konkurransar arrangert av skyttarorganisasjonen.

 

 

Alien 9mm skrev (6 timer siden):

å lenge det "ferske" medlemmet har sikkerhetskurs er det lovlig at dette medlemmet låner våpenet på stevneområdet for å skyte i samme lag som medlemmet som har med seg våpenet

Trenger ikke det heller. Ikke for rifle. Alle kan låne våpen når de er under "forsvarlig oppsyn"

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67Hva som er "forsvarlig oppsyn" må vurderes konkret og hvis personen har gjennomført sikkerhetskurs så trengs det ikke så tett tilsyn for at kravet er oppfylt. Når jeg er standplassleder så får ingen uten sikkerhetskurs skyte uten at den som låner dem våpenet står i umiddelbar nærhet og har som eneste oppgave å følge med på den som skyter. Hvis skytteren har sikkerhetskurs så er det etter min mening nok at den som låner dem våpenet er i rimelig nærhet og vedkommende trenger ikke bare følge med på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør dere det med nybegynnere før de har sikkerhetskurs/ under kurset? Står dere og holder dem i handa?

 

Dersom en person er slik at man må stå "i umiddelbar nærhet" for at det skal være trygt, så er han kanskje ikke helt moden for å skyte noe som helst? Vi har f.eks. "sikkerhetskurs" der det kan være ti helt nye, og bortsett fra at de må ha litt hjelp med diverse plunder av og til, så holder det fint med to instruktører på standplass.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde det var feltstevner vi diskuterte, men vi kan gjerne vri det over til sikkerhetskurs. Skytingen som foregår på sikkerhetskurset gjennomføres uten at det er en instruktør pr kursdeltaker, gjerne 8-10 deltakere på to instruktører, men dette er en ganske annen situasjon enn det en nybegynner opplever på et feltskytingsstevne. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Alien 9mm said:

@M67Hva som er "forsvarlig oppsyn" må vurderes konkret og hvis personen har gjennomført sikkerhetskurs så trengs det ikke så tett tilsyn for at kravet er oppfylt. Når jeg er standplassleder så får ingen uten sikkerhetskurs skyte uten at den som låner dem våpenet står i umiddelbar nærhet og har som eneste oppgave å følge med på den som skyter. Hvis skytteren har sikkerhetskurs så er det etter min mening nok at den som låner dem våpenet er i rimelig nærhet og vedkommende trenger ikke bare følge med på skytteren.

 

Jeg vil mene at du har en ganske streng tolkning av hva som er forsvarlig oppsyn.

 

På snøscooterturer med folk som ikke har våpen kan jeg finne på å legge pumpehagla eller ei rifle i gunbooten på scooteren til den andre, helt uavhengig av om vedkommende har lånetillatelse. Så lenge jeg kan se vedkommende nesten hele tiden mener jeg vi er innafor regelverket for utlån under forsvarlig tilsyn.

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (19 timer siden):

Jeg trodde det var feltstevner vi diskuterte,

På feltstevner, alle stevner, er det jo to standplassledere og erfarne skyttere, så problemet er temmelig ikke-eksisterende. Vi praktiserer  at folk uten verken ervervs- eller lånetillatelse går en runde med lånt våpen. Men da tar en av lagets våpenansvarlige rifla til og fra stevnet.
Som regel er det også en instruktør som følger laget, om det er fullt av unger og nybegynnere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2023 at 1:18 PM, Kakenonster1 said:

Nå sitter jeg her på skytebanen med et lagsvåpen som jeg egentlig ikke har lov å ha. Våpenet har jeg pakket ned og lagt i bilen. Ingen av lederene tar telefonen når jeg ringer, jeg synes det er veldig dårlig gjort å bare forlate meg på stevnet på den måten når de vet at jeg ikke har godkjent våpensøknad. Noen tips til hva jeg bør gjøre nå og i fremtiden ?

 

Akkurat nå burde du selvsagt levert det inn på våpenamnestiet. Hadde sikkert blitt litt upopulært i klubben da.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...