Jump to content

Lasermåler og potetkaster


357

Recommended Posts

Når laser målere ble vanlig og billig, så trodde jeg det ville føre til renessanse for eldre litt langsomme kaliber. Jeg husker jeg snakket med en jeger på 80/90 tallet som var veldig begeistret for 9,3x57 til elg, men var også "livredd" for å feil bedømme avstand og derfor stort sett skjøt på avstander under 90m, siden kula falt som en potet etter 130m (i følge ham selv). Greier jo ikke å la være å tenke på ham i dag, hvor stor nytte han hadde hatt av en avstandsmåler.  Den problemstillingen så jeg ofte ble brukt i USA, hvor en del skrev gå heller for en 30-06 / 270 etc så slipper du å bekymre deg for avstand. Virker heller som trenden går i mot enda raskere kaliber med kuler med høy BC.

Link to comment
Share on other sites

357 skrev (23 minutter siden):

Virker heller som trenden går i mot enda raskere kaliber  -

 

En årsak til at "hurtig-kalibere" er blitt mer aktuelle, er det varslede forbudet mot bly i jaktkuler. Kobberkuler som virker OK i 9,3x62, vil kanskje ikke ekspandere i 9,3x57. Hvertfall ikke på avstander der laser-måler kan være "kjekt å ha".

 

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Lasermåler og potetkaster
Jegermeistern skrev (8 timer siden):

 

En årsak til at "hurtig-kalibere" er blitt mer aktuelle, er det varslede forbudet mot bly i jaktkuler. 

 

Og langholdssyken. Umulig å jakte uten rigg med 2-fot, chassi, skinne med tilt, sikte med mer forstørrelse enn noen håndkikkert og tårn med zerostopp (mil/mil selvfølgelig), beanbag, avstandsmåler og siste kule app.

 

Men for de aller fleste jegere, de har liten interesse for våpen og amunisjon og kjøper det som virker uten noe mer styr. Da blir det 308 og sånn. Og detcer igrunnen smart av de!

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...