Jump to content

Rifle i 222 remington twist rate og 50gr gmx


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Har en liten stund kikket etter en rifle kamret i 222 rem. Jeg ser etter noe i links, men tror kanskje det vil være enklere å finne en enkeltskuddsrifle.

 

Jeg lurer litt på dette med å bytte løp på enkeltskuddsrifle kontra boltrifle Er det lik kostnaden på dette? Børsemaker er vel kanskje rett sted å spørre,men nå ble det her 😁

 

Lurer også litt på dette med twist, ser at de fleste er kamret i 1:14. Vil dette stabilisere 50gr gmx kule, eller er det mer kanskje?

 

Kikker på dette kaliberet da det fascinerer meg litt.

 

Om noen har erfaringer kappet løpet til 40 eller 50 cm eller andre ting så er det flott.

 

Kimis

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Bergara BA13TD enkelskuddsrifle en stund. Veldig god rifle, egentlig. Litt tungt avtrekk, men veldig presis. Solid bygget og tight og fin. Ikke så lett som en skulle tro, selv med kompakt størrelse. Det var ingen problem å skyte links med denne. Kolben er nøytral, og det eneste som er høyre på denne, er en tapp som er skrudd inn på høyre side på hanen, slik at man ikke sliter med å få trukket den tilbake under kikkertsiktet. Okulardelen havner jo rett over. Denne kan skrus ut og skrus inn på venstre side. 

 

Jeg vurderte å bytte pipe på min og sendte epost til en børsemaker om det (tror det var Rafdal). Det var litt komplisert, da de må lage, evt fjerne og tilpasse fra eksisterende pipe, forskjeftefestet og festet til baskylen. Det blir fort dyrere enn ønsket. Se bildet hvordan det ser ut.

 

Jeg har hatt tre rifler i .222, Brno Fox, Sako Vixen og Bergaraen (pluss en Antonio Zoli kombi med .222-pipe). Alle på ca 50 cm. Det fungerte helt fint. Var aldri noen problemer med kuler, annet enn at de ikke likte BT-kuler fra 55 grs. Slet fælt med Hornady og Partizan 55 grs fmj-bt.

 

FB-kuler gikk bra, også 62 grs Norma rådyr blyspiss. Jeg skjøt mest med Lapua 55 grs sp og fmj og V-max 40 grs, om jeg ikke husker feil.  Har prøvd så mye rart at jeg gikk helt i surr. 

 

Om 1:14 stabiliserer GMX 50, vet jeg dessverre ikke. Rakk aldri å prøve den før jeg solgte den siste. Bergaraen.

BA13TD DIS STANDARDBLACK 16

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kimis said:

Hei.

 

Har en liten stund kikket etter en rifle kamret i 222 rem. Jeg ser etter noe i links, men tror kanskje det vil være enklere å finne en enkeltskuddsrifle.

MÅ det være .222 Remington? Det er enklere å finne noe i .223 Remington. Og mye bedre utvalg i ammo, til vettuge priser.

 

4 hours ago, Kimis said:

 

Lurer også litt på dette med twist, ser at de fleste er kamret i 1:14. Vil dette stabilisere 50gr gmx kule, eller er det mer kanskje?

 

Det høres tungt og langt ut i 1:14, men jeg VET ikke. Onkel Google kan sikkert svare. Jeg ville valgt krappere riflestigning, om det var en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...