Jump to content

Eldre ammunisjon


venator

Recommended Posts

Håper dette er rett plass på forumet. 

 

Etter å ha ryddet etter bestefar fant jeg noe båndet ammunisjon med lot nr 3-RA-64.

De ligger i en pappeske og båndet med stoff. Tror disse er til Browning mitraljøse.

Utenpå esken står det: 

A219

250

7,62 mm M2F1 og M25

 

Er dette noe verdi for noen her inne? 

 

Eller er det bare å destrueres? 

Link to comment
Share on other sites

Disse patronene i tekstilbånd ble brukt til Browning  M1919A4. Dette maskingeværet (luftkjølt) var brukt i norske forsvaret fra tidlig 50-årene og mot slutten av 80-tallet. 250 skudds tekstilbånd. Det er vel neppe sporlys i hver løkke? Normalt var det sporlys pr.4-skudd. Dersom de ikke er skadet i en rå kjeller o.l. er det kurant treningsammunisjon for en som har en 30-06 rifle. Disse patronene ble også brukt i Mauser M/98kF1, godt kjent som HV-Mauseren. Jeg har selv skutt med Browning  M1919A4, den var gøy å skyte med, men trøvlete å bytte pipe på. Jeg ville  tro at noen kunne tenke seg disse dersom prisen er akseptabel lav, 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
venator skrev (På 26.4.2022 den 17.59):

Akseptabel lav vil den være siden jeg er ute å bli kvitt det. Jeg er ikke ute etter å tjene noe penger men håper at det er noen som kan få gleden av det. Alternativet er destruksjon. 

Jeg har sendt deg en PM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...