Jump to content

Butikk kjøpe Beretta SP


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Etter noen års pause fra jakt tenker jeg komme i gang igjen nå og vurdere kjøpe en Beretta SP i en eller annen bvariant til rypejakta. 
 

Mitt spørsmål er hvor på Østlandet anbefales det stikke innom for å snakke med en kompetent selger som har tid og kunnskap til å veilede meg til riktig kjøp?😊

 

finnes det forøvrig noen gode sider på nett som gir god oversikt/anmeldelse av de forskjellige beretta SP variantene?😊

Link to comment
Share on other sites

Et søk på «beretta silver pigeon review» på YouTube gir masse gode treff. 
 

Om du gjør deg opp en mening om hva du vil ha, så handler det bare om å finne den beste prisen. Men, om du er åpen for/budsjettet tilsier andre merker eller bruktkjøp så er det jo fint med en kompetent selger:) 

 

Personlig liker jeg Interjakt, Drammen og Magne Landrø, Lillestrøm

 

Pluss kammeret er fullt av masse kunnskapsrike folk som gjerne deler tips og anbefalinger:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/18/2022 at 9:28 AM, Martin_O said:

 

Etter noen års pause fra jakt tenker jeg komme i gang igjen nå og vurdere kjøpe en Beretta SP i en eller annen bvariant til rypejakta.

Du gir ikke uttrykk for hvor mye erfaring du har med hagleskyting, så her antar jeg at du ikke har mye av det siden du spør som du gjør?

 

Det jeg selv ville gjort basert på det jeg vet i dag om haglkeskyting er å kjøpe denne modellen;

https://www.schouvapen.no/beretta-sp-i-my-sporting-rh-adj-12-76-71cm

Beretta SP I MY Sporting RH Adj.12-76 71cm

Hvis du ikke har veldig avvikende anatomi, så bør det være mulig å finne perfekt passform med denne. Du bør selvfølgelig prøve den og få litt hjelp før kjøp!

 

Det jeg ville gjort videre er å ta kontakt med en klubb/leirduebane som har instruktør, og få han/hun/hen til og hjelpe deg med å sette opp hagla helt riktig for deg. Så ville jeg skutt mye!  Med instruksjon om du kan, og i hvert fall til alt sitter som det skal. Hvis du nå finner ut at du trenger små justeringer, så har du muligheten uten å kjøpe ny hagle 😉. Men det er en forutsetning at du har displin til og ikke endre på stokken hver gang du bommer (eller bytte choker). Stokkendring forutsetter at du skjønner hvorfor du endre å vet hva du gjør/vil oppnå. Ellers blir det bare ball..

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

takk for gode tips til både steder og våpen. Jeg hadde håpa den vanlige kolben til 20 000kr skulle passe sånn tålig greit, vet ikke men er bare noe som ikke er estetisk fint for meg med sånn oppdelt kolbe med sprekke i selv om skjønner det kan være veldig hensiktsmessig for å få perfekt pass. 
 

jeg ønsker rett og slett en butikk der selgeren kan veilede greit i om det våpenet her passer faktisk meg slik det er nå som standard eller om jeg bør vurdere noe annet. Som browning feks. 
 

ps! Hva står MY for i navnet på berettaen?

Link to comment
Share on other sites

Martin_O skrev (37 minutter siden):

jeg ønsker rett og slett en butikk der selgeren kan veilede greit i om det våpenet her passer faktisk meg slik det er nå som standard eller om jeg bør vurdere noe annet. Som browning feks. 


Justerbar er en fordel.. om en forandrer seg..legger på seg..slanker seg.. mengde klær osv.. kan en i stor grad kompensere for med justeringsmulighetene.. om en skal ha en kolbe som er fast.. så bør en virkelig være "utlært" (ha nok erfaring til at en ikke endrer på måten en skyter på) i hvert fall om en har ambisjoner om å gjøre det bra..

 

Det blir sjeldent bra når en står i butikken og monterer foran "eksperten" litt for hard kinnkontakt (noe som er vanlig) så er en hagle som i butikk hadde perfekt match.. men på bane/jakt gjør at en ikke lenger har fullt like god passform.. 

 

skal du ha en "perfekt" hagle må en gå til en stokk maker..sette av en hel dag.. med en stokk mal som kan justeres i alle mulige vinkler.. samt noen timer på banen for å se "treffbildet" og stokken blir justert litt og litt til en skyter best mulig.. men dette gjør ingen før de er en helvetes god skytter.. for om en ikke er det så må en gå tilbake mange ganger å bygge om/justere stokken etterhvert som en endrer skyte stil.. 

 

Du vil ikke få en optimal stokk ved å gå til en butikk..kaste opp og montere 3-5 ganger og få en tommel opp/ned..og til slutt opp og kjøp.. du vil få en greit tilpasset hagle..men ikke en optimal..men en kan jo selvfølgelig ha flaks..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Martin_O said:

Jeg hadde håpa den vanlige kolben til 20 000kr skulle passe sånn tålig greit,

Hvis tålig greit er godt nok for deg så er det vel sikkert en eller annen butikkansatt som kan hjelpe deg dit. Jeg vet ikke hvem. På en ren jakthagle så er jeg tilbøyelig til å være enig i at en sånn justerbar greie ikke er optimalt.

1 hour ago, Martin_O said:

ps! Hva står MY for i navnet på berettaen?

Tror det står for model år?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan anbefale Jaktia på Majorstuen i Oslo. Kjøpte nettopp min første hagle der denne uken. 


Jeg dro innom der første gangen uten å vite hva jeg ville ha eller hva jeg trengte. Fikk veldig god hjelp av børsemakeren der til å finne en hagle som passet til mitt bruk og ønsker (og ikke minst budsjett :D). Når jeg til slutt bestemte meg for hvilken jeg ville ha, så tok han målene mine og tilpasset haglen til kroppen min.
Tror det kostet litt over tusenlappen for å tilpasse den(den sitter som et skudd nå!).
Jeg fikk en innføring i skytestilling, vedlikehold og valg av choker osv når jeg hentet haglen.
Må si at det er noe av den beste servicen jeg har fått i butikk noen sinne.

Et lite tips hvis du skal innom der er å ha god tid - kan være litt ventetid for å få hjelp. 

Lykke til!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mr. Jaktia Oslo (Intersport Bogstadveien), Hallvard kan jeg også anbefale på det sterkeste. Dyktig både med våpen og kunder. Det er ikke mange, om noen, enkeltbutikker som selger mer Beretta i løpet av et år enn han.

Mulig å parkere rett utenfor også, hvis man ikke vil rusle gatelangs med våpen «under armen»…

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...