Jump to content

Sonic 35 demper ikke nok.


TMB

Recommended Posts

Jeg kjøpte en sonic 35 til ett prosjekt jeg har. Målet var å få ei ok dempet børse som kan brukes uten hørselvern. 

Har gjort noen målinger av dB (100dB) men en klarer jo ikke fange opp hele spekteret.

Hva kan en forvente? det er vanskelig å finne tall å sammenligne med. 

 

Jeg synes smellet blir noe for høyt ennå. Kulene går subsonic. 

Kula er rent bly .314 og 90grain. Hylsa er 32sw

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte 45mm utgaven av den demperen, men utregningene tilsa at målene på sonic 35 skulle holde i massevis. Og får litt problemer med siktelinje med stor demper. 

 

Skulle det holde å montere ett par moduler til? 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, TMB said:

Jeg kjøpte en sonic 35 til ett prosjekt jeg har. Målet var å få ei ok dempet børse som kan brukes uten hørselvern. 

Har gjort noen målinger av dB (100dB) men en klarer jo ikke fange opp hele spekteret.

Hva kan en forvente? det er vanskelig å finne tall å sammenligne med. 

 

Jeg synes smellet blir noe for høyt ennå. Kulene går subsonic. 

Kula er rent bly .314 og 90grain. Hylsa er 32sw

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte 45mm utgaven av den demperen, men utregningene tilsa at målene på sonic 35 skulle holde i massevis. Og får litt problemer med siktelinje med stor demper. 

 

Skulle det holde å montere ett par moduler til? 

 

90 grains wadcutter?

Link to comment
Share on other sites

Med en vanlig .32 S&W er det jo et veldig lite gassvolum som skal dempes (oppunder 2 grs krutt, eller noe sånn?). Det er litt rart hvis Sonic 35 er for liten.

 

Vet du hvilken utgangsfart du har?

Hvis du ligger litt for tett oppunder lydhastigheten, kan du få sjokkbølger fordi luften som fortrenges av kula forflytter seg supersonisk. Dette fenomenet blir mer markert jo mindre aerodynamisk kula er.

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (14 timer siden):

Med en vanlig .32 S&W er det jo et veldig lite gassvolum som skal dempes (oppunder 2 grs krutt, eller noe sånn?). Det er litt rart hvis Sonic 35 er for liten.

 

Vet du hvilken utgangsfart du har?

Hvis du ligger litt for tett oppunder lydhastigheten, kan du få sjokkbølger fordi luften som fortrenges av kula forflytter seg supersonisk. Dette fenomenet blir mer markert jo mindre aerodynamisk kula er.

 

Hvor mye under lydens hastighet bør jeg ligge? Jeg skal ta en tur på skytebanen å få rigget opp cronografen igjen å se nøyaktig på alle skudd. Så kommer jeg tilbake med hastigheter. 

 

Kulene er vanlig RN.

Jeg ladet med winchester 231. 

 

Hva oppnår dere andre for dB på deres "stille" våpen? Føler liksom at 100dB ikke er innafor. Har skyter litt med .22 i 10/22, og med sub ammo var den meget stille foruten mekanismen som slår. 

 

Link to comment
Share on other sites

TMB skrev (7 minutter siden):

Hvor mye under lydens hastighet bør jeg ligge?

Under ca 280m/s blir det ikke mye stillere. Lufta skal rundt kula, og du får lokale sjokkbølger selv om utgangshastigheten er (langt) under 340m/s.

 

TMB skrev (10 minutter siden):

Hva oppnår dere andre for dB på deres "stille" våpen? Føler liksom at 100dB ikke er innafor.

Tror du skal være fornøyd om du kommer under 120. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt og det blir litt enklere med lang pipe og stor demper, men .308 jaktrifla smeller ikke mer enn et luftgevær ved ladninger rundt 290 m/s. Helt subjektivt bedømt selvsagt, men jeg har ingen betenkeligheter med å skyte uten hørselvern med denne.

 

Vet ikke om det har noen reell betydning for støynivået, men jeg skyter 180 grains boattail kuler baklengs. Tenker at den lange spissen som nå blir hale bidrar til redusert turbulens rundt kula. Vet ikke om noe lignende strømlinjeformet prosjektil kan brukes i ditt kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (2 timer siden):

Har ikke målt og det blir litt enklere med lang pipe og stor demper, men .308 jaktrifla smeller ikke mer enn et luftgevær ved ladninger rundt 290 m/s

Min også. Men det måler til 120-130dB.

 

Vargen skrev (2 timer siden):

men jeg har ingen betenkeligheter med å skyte uten hørselvern med denne.

Ikke jeg heller, før vi målte...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...