Jump to content

Rådyrkule i 222


Skaubjønn

Recommended Posts

FEVIK skrev (7 timer siden):

Monokuler i drilling?

Hvorfor ikke ? 

Tror mye av skepsisen henger igjen fra den gang de var virkelig mono. Dagens kuler har avlastningsriller, og er vel ørlite underdimensjonert. 

De gangene jeg har mailet Krieghoff, Chapuis, og div., har svaret alltid vært kjør på dersom de er av senere kreasjoner. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikkert opphengt i gammelt vås og fordommer. Skeptisk av natur. Antagelig ikke noe problem i nyere våpen av god kvalitet. Nå vil  jo noen etterhvert måtte prøve ut dette da tilgang på blyammo etterhvert blir problematisk. Da får vi erfaringer på det. Et ekornlager med dagens ammo / kuler er nok ikke dumt uansett for enkelte av oss. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (14 timer siden):

Jeg har skutt et par rådyr med 45gr Barnes X i 222rem/1-14" i steinalderen. Det fungerte fint.

Idag heter vel kula 45gr TSX FB

Jeg har noen med 45 grs TSX i Vixen med 1:14 for noen år siden. Riktignok ganske korte hold, 30-75 meter, men der ble det mye skuddskader. Mulig ennå nyere utgaver er bedre, men jeg ble skeptisk. Den Hornadykula jeg linket til skal jeg i alle fall forsøke når den blir å få fatt i, men fram til det skjer så er Rhino 50 grs en klar favoritt.
Et spørsmål når vi er inne på dette temaet. Jeg er meget fornøyd med North Fork i Er det ikke en eller annen miljøvennlig miks som kunne vært lodda inn i disse kulene i stedet for bly?

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (20 minutter siden):

Et spørsmål når vi er inne på dette temaet. Jeg er meget fornøyd med North Fork i Er det ikke en eller annen miljøvennlig miks som kunne vært lodda inn i disse kulene i stedet for bly?

Jeg er redd svaret er nei. Bly er et ganske unikt metall mht. mekaniske egenskaper, smeltepunkt og egenvekt (spesifikk masse), samt at det er billig å framstille. Dette gjør bly til et nærmest idéelt metall til bruk som hagl og kjerne i riflekuler. Men dessverre er det også ganske giftig!

 

Kobber har egenvekt 8,96 g/cm3, mens bly har 11,34. Skal man lage en eller annen miljøvennlig miks for å erstatte bly må det være noe som som har høyere egenvekt enn kobber. Vismut er vel det nærmeste (9,78 g/cm3), alternativene er enten (svært) dyre eller giftigere enn bly.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sink og tinn er vel de metallene som kommer nærmest. De er «myke» og lette å deformere. Sink tror jeg er billigere enn bly, men tinn er nokså mye dyrere. 
Vismut er i motsetning hardt og sprøtt.

Ingen er så tunge som bly, men det er kanskje ikke nødvendig?

Wolfram og ferrowolfram er tungt, men igjen, hardt. 
 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Sink og tinn er vel de metallene som kommer nærmest.

Ja, jeg vet det, men problemet er deres lave egenvekt. Sink og tinn har hhv. 7,14 og 7,28 g/cm3. Det betyr at om vi skal erstatte noe av kobberet i monolittiske kuler med et av de nevnte metallene og samtidig beholde kulevekta, ja da blir ei lang kule enda lengre. Kan være en løsning i .30-kaliber (RWS har vel en slik kule, EVO Green?), men det blir vanskelig i f. eks. 6,5x55. Og jeg tviler på om det er mulig i enda mindre kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om kulene trenger å være så tunge?

På sikt er det heller ikke et problem å tilpasse våpnene til lengre kuler.

 

Jeg kan huske hvor ille det kom til å gå da blyet skulle ut av bensinen. Annenhver motor kom til å havarere… I virkeligheten var det helt uproblematisk å fase det ut, og idag vet vel knapt unge folk at det var bly i bensin - eller hva en forgasser er/var.

 


 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tviler på at de trenger å være det, men med min mangel på kunnskap om diverse andre metaller som alternativt kunne brukes, så syntes jeg det var et relevant spørsmål. Vi mennesker er tross alt såpass tradisjonsbundet (i alle fall en veldig stor del) at dersom vi har vokst opp med 180 grs kule i 308 sånn litt etter krigen, så vil vi helst bruke det til vår siste jaktdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (På 14.4.2022 den 10.24):

Dersom ambisjonen ikke nødvendigvis er å strekke holdet litt lengre enn laaangt, så har Hornady kommet med ei 50 grs kule som kanskje kan være interessante. Den virker så kort at snurr ikke bør være noe problem. Når den blir å få i Norge, aner jeg ikke.
https://www.hornady.com/bullets/rifle/22-cal-244-50-gr-ecx#!/

Tror du denne funker i drilling? Det var bilde av den på linken din som jeg har lagt ved, og det er kun en krymperille i den. Det var jo sånn de første Barnes X kulene var. Det ble sprengt noen dobbeltrifler med disse. Moderne Barnes TSX og videre har mange kompresjonsriller, slik at trykket ikke blir for stort. Jeg synes denne ser farlig ut i våpen mer lodda løp? Har du sett noen trykktester med denne kula?

3A9DE02D-E536-4648-BCDA-610596AB94BA.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke mer om kula enn det som står på Hornady's nettside, men ei flatbase kule som er såpass butt bør i alle fall takle en litt slak riflestigning. Øvrige egenskaper har jeg sendt en e-post til Hornady og spurt om, også i forhold til bruk i våpen med lodda piper, så får vi kanskje vite hva de mener. Det synes jeg var et greit sted å begynne.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...