Jump to content

Ny jaktdress


andyki87

Recommended Posts

Behovet for ny jaktdress til høsten melder seg. Jeg driver for det meste med posteringsjakt og går med hund/posterer i rådyrjakta.

 

de dressene jeg har kommet frem til pr nå er Härkilas Stornoway (liker det klassiske utseende) og Bergans Hogna V3. 
 

noen som har erfaring med en av disse to etter en høst eller fler?

 

det viktigste er vanntetthet. Härkilas egen membran er oppgitt til en vannsøyle på 20000 mens Bergans oppgir 10000 på sin dress.

Link to comment
Share on other sites

andyki87 skrev (17 minutter siden):

Bergans oppgir 10000 på sin dress.


Denne er ikke "vanntett" og med en vannsøyle på "bare" 10000 så vil en få vann inntrenging når en bærer sekk.. den vil ikke håndtere "slag regn" mye regn og sterk vind.. du bør opp på minimum 15000 i vannsøyle om den skal bli "tett"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en dress fra Bergans, sikkert med samme membran, tåler en skur, puster ganske dårlig. Holder seg tørr om man må "vasse" i våt åker. Harkila har jeg bare testa metso sekk og vulpes sko, aldri vært borti utstyr med så dårlig holdbarhet, som samtidig er så vanskelig å reparere.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Harkila i snart 20 år. Først Pro Hunter, slitesterk kraftig stoff, litt tung og stiv men tåler BÅL i motsetning til mange lettvektsdresser. Gore-tex holdt vel 5-6 år før den begynte å "lekke" på lår og skuldre. Bytte først ut buksa med en annen litt lettere Harkila type (husker ikke hva den heter). Men de har litt "stillere" stoff. Er nok ikke like slitesterk, men litt bedre passform, formsydde knær etc. Også denne med Goretex. Buksa er ca 6-7 år nå og fortsatt "tett" i kraftig regn trasking i våte einerbusker. Jakke bruker jeg nå Norønna Finnskogen. Lett og tynn, men dessverre MYE støy fra membran/for og tåler dårlig gnister fra bål. Men Goretex holder meg tørr i regnvær. Men er det helt forferdelig regnvær blir fjellduken med på post. 

Hadde 2 sett med jaktstøvler fra Bergans Pasvik, med  Dermizax-membran. Det skal jeg ikke kjøpe igjen, Begge lakk, og ble returnert på XXL uten problem. 

@andyki87Ingen av dressene du nevner har Goretex. Hvis jeg skulle sett etter noe som var TETT, så ville jeg nok sett etter dress med Goretex. Og så er det jo selvfølgelig flere kvaliteter av Goretex også. Men tommelfingerregelen er vel at en får vel stort sett det en betaler for når det gjelder membranklær. Høyere pris = Høyere "vannsøyle".

Lykke til!

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Oryxhunter skrev (13 timer siden):

.... Først Pro Hunter, slitesterk kraftig stoff, litt tung og stiv men tåler BÅL i motsetning til mange lettvektsdresser.

.....Jakke bruker jeg nå Norønna Finnskogen. Lett og tynn, men dessverre MYE støy fra membran/for og tåler dårlig gnister fra bål. Men Goretex holder meg tørr i regnvær. Men er det helt forferdelig regnvær blir fjellduken med på post. 

Jeg er ikke sikker på hva Pro Hunter-jakken har ytterst, men om det er tykk kanvas (et bomull-stoff) tåler den nok litt gnister. Til gjengjeld blir den vel mer stiv og tung (og støyende?). For øvrig vil alle plagg med ytterstoff av polyester eller andre plastbaserte kunstfibre tåle gnister dårlig. Det er kanskje mulig å gi slike stoffer en flammehemmende impregnering, men den varer vel ikke evig.

 

Norrøna har børstet polyester ytterst for å være mest mulig lydløs. Jeg har ikke merket mye støy fra membran/for, men det er kanskje et fenomen som oppstår i sterk kulde? Det jeg liker minst med  jakken og buksa er at ytterstoffet suger mye vann, blir tungt, og legger seg som ei pølse rundt håndledd og ankler. Ellers er jeg enig i at Fjellduken er redningen ved postering når det bøtter ned.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt endel penger innenfor funksjonsbekledning dvs. Norrøna og Arcteryx LEAF gore tex serien med tilhørende mellomplagg, men fant fort ut at utstyret har en snitt som egentlig er ment til mote og var altfor tett mot kroppen. Ble mye svett under forflytning og fort kald når jeg stoppet opp, men tok deretter en google og fant ut at skallbekledning med underplagg egentlig skal sitte løst på kroppen, fordi luftlommen som dermed dannes mellom hud og tøy skal kunne transportere bort svette og isolere mot kulden. Noe som går innenfor dette vil være det såkalte surplus ECWCS gen3 level 6 bukse og jakke som kan kjøpes billig på ebay eller andre steder. Finnes også i soft shell med mellom og underplagg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 4/13/2022 at 4:52 PM, Trugetur said:

... Norrøna og Arcteryx LEAF gore tex serien med tilhørende mellomplagg, men fant fort ut at utstyret har en snitt som egentlig er ment til mote og var altfor tett mot kroppen...

Arcteryx LEAF er ikke ment for mote mtp snitt. "Sivile" utgaver (eks. Alpha AR) har mer "athletic fit". Dette har jeg testet side om side (Alpha AR / LEAF Alpha Jacket Gen 2). Vil si at LEAF er generøs i snitt mtp å kunne ha flere lag klær/utstyr under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...