Jump to content

Colt detective spesial


TRW

Recommended Posts

Avtrekket på Colt (Detective Special er Colt sin D-ramme, litt krympet E/I ramme) er nok noe annerledes enn feks S&W.

 

Og det egner seg ikke for såkalt trykkpunktskule.

 

Så om du er ute etter noe som ligner S&W er ikke denne det rette.

 

Når jeg har sagt det så kan DA avtrekket bli superglatt med litt jobb.

Den største utfordringen ligger faktisk i utkasterfjæren som er kveilet rundt sylinderaksen - den må tilpasses nøye. Du kjenner det når du roterer sylinderen, den er sikkert mye tregere enn S&W. Det skyldes delvis unødvendig friksjon med fjæren.

Så har du bolten. Den kan falle for sent eller for tidlig og begge deler er feil.

’Rennen’ ned til boltehakkene er vanligvis noe ruglete og kan ha godt av litt polering.

Til slutt har du den vanlige leamikken, som kanskje er god nok. Det kjenner du når du feller ut sylinderen og tar et avtrekk - det er sikkert glatt nok.

 

Hvis revolveren er original så har den definitivt potensiale. Colt sine doble blad fjærer trumfer alt!

 

Med rett ladning gir den også fine samlinger, det korte løpet til tross. Jeg tror Colt har gjort en god jobb med løpskonen og tilpasningene forøvrig.

 

Baughman forsiktet trekker litt ned. Det må sotes og kan være et problem i motlys.

Likeledes hvis du bruker hanske #11 og derover, skjeftet er ikke av de største.

Du bør også tenke over deletilgang, det er ikke rett frem.

 

Hm, ja nå måtte jeg gå og plukke frem min egen. Og ja, den er silkeglatt, absolutt i klasse med Pythonene mine.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...