Jump to content

Aktive hørselvern for standplassleder - finnes det gode nok?


Wintel

Recommended Posts

Uavhengig av pris, hvilket aktivt hørselvern gir best demping av riflestøy?

 

Jeg har et par Sordin Pro X som ikke demper tilstrekkelig til lange dager på banen.

Jeg har også kjøpt meg "Jegern" - formstøpte elektroniske propper fra Hør.no - disse duger heller ikke uten passive vern i tillegg, og er også irriterende å bruke hele dagen (og spiser batteri). Jeg har noen passive som demper godt nok, men trenger å høre hva som blir sagt...

 

Jeg kom i snakk med en tunell-arbeider på banen som fortalte om proffe hørselvern til 15 lapper som visstnok var fantastiske...

Har ikke prøvd slike selv, har ikke funnet på nett, men om det duger til å dempe rifleskyting med brems så frister det...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Peltor Comtac XPI

Noe dyr, men er vel det beste aktive hørsvernet jeg har hatt til skyting.

Disse har også øreplugg modus, som booster lydnivået slik at man hører de igjennom passive øreplugger.

 

EDIT: tok feil av tactical og comtac.

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Øreplugger blir irriterende etter noen timer, spesielt om det blir flere ganger per uke. Ingen av de aktive hørselvernene jeg har prøvd har vært gode nok over tid - får øresus etter enkelte dager om det skytes mye uten demper og korte løp/magnum patroner.

Er på jakt etter noe enkelt som duger til 5 timer skyting med magnum, 2 ganger i uken, 50 uker i året, og som slipper tale gjennom...

 

Og så er tanken å få skytterlaget til å kjøpe inn to-tre slike sett til standplassleder og vakter.

 

MÅ man ha propper i tillegg så har alle eget utstyr fra før, men finnes det noe på markedet som gjør at man slipper proppene så fortjener de frivillige den beste løsningen som kan skaffes...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...