Jump to content

Våpenskap og stenderverk


lrshl

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny på jegerfeltet og skal nå velge mitt første våpenskap. I den forbindelse spør jeg dere om litt råd og erfaringer.
I min leilighet er det stort sett bare gipsvegger og jeg har lite lyst til å åpne noen av de platene uten at jeg absolutt må, så jeg lurer da på om noen av dere som har forskjellige typer skap kan svare på om festepunktene på bolthullene ofte stemmer overens med dimensjonene på standard stenderverk? Og i så tilfelle om det er noen skap som er bedre ifbm dette enn andre.

Hadde vært greit å sluppet unna med en stenderfinner uten å måtte gjøre noen større inngrep for å få bolta fast skapet.

 

PS. Ser fortrinnsvis etter et lite skap til å oppbevare vitale deler, men kan også gå for et våpenlengde-skap, men har budsjett på < 6000 kr på skap pr nå.

Link to comment
Share on other sites

lrshl skrev (6 minutter siden):

Hei,

Jeg er ny på jegerfeltet og skal nå velge mitt første våpenskap. I den forbindelse spør jeg dere om litt råd og erfaringer.
I min leilighet er det stort sett bare gipsvegger og jeg har lite lyst til å åpne noen av de platene uten at jeg absolutt må, så jeg lurer da på om noen av dere som har forskjellige typer skap kan svare på om festepunktene på bolthullene ofte stemmer overens med dimensjonene på standard stenderverk? Og i så tilfelle om det er noen skap som er bedre ifbm dette enn andre.

Hadde vært greit å sluppet unna med en stenderfinner uten å måtte gjøre noen større inngrep for å få bolta fast skapet.

 

PS. Ser fortrinnsvis etter et lite skap til å oppbevare vitale deler, men kan også gå for et våpenlengde-skap, men har budsjett på < 6000 kr på skap pr nå.

 

Jeg bor i leilighet med gipsvegger, boltet to av boltene i stander, i mitt skap er det fire hull to oppe og nede, jeg kan nevne er at du må legge noe mellom gipsen og skapet som ikke kleber, mitt skap har klebet seg så godt fast at jeg rev ut litt av gipsplata når jeg skulle flytte det for å male veggen, nå har jeg lagt en tynn skumduk mellom skap og gipsvegg.

Link to comment
Share on other sites

No er vel vanleg stenderavstand 60 cm. For å "nå" mellom to stenderar så må du ha eit ganske stort skap. Eg har eit det er oppgitt at du kan ha 5-7 våpen (sjølvsagt berre tull) og dette er ikke breiare en ca 40 cm. Det står vel i forskrifta at skap under 120 kilo skal festast i stenderverk, men er det nemt spesifikt kor mange skruer/boltar som må benyttast?

 

Eit tips for å finne stenderane på baksida av gipsplater er å bruke ein magnet og leite etter skruene. Fungerer mykje betre en min gamle "bankemetode"!

 

Og godt tips frå @fredriko om å ikkje skru skapet direkte fast i gipsen. Har måtte sparkle mange skader etter hyller, bokhyller osb som limer seg fast i malinga.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar!

Det er fortrinnsvis et Raufoss Safehouse jeg har tenkt på selv også.

Dersom det er innafor at det monteres i èn stender så vil jo det være veldig greit.

Ser at de fleste skapene jeg har sett på oppgir 4 skruer som må settes i.

Link to comment
Share on other sites

lrshl skrev (4 minutter siden):

Dersom det er innafor at det monteres i èn stender så vil jo det være veldig greit.

 

det står ikke spesifisert hvor mangen bolter, eller hvordan du skal feste det, det står bare at det skal fastmonteres. 
jeg monterte med to kraftige franske treskruer inn i en stander, to bolter, skal jobbe litt med å knabbe det om noen skulle prøve 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser Raufoss krev "4 stk. franske treskruer som skal skruast inn i massivt tre, enten stender eller golvbjelke". Så lenge det ikkje er spesifisert at det skal inn i stender OG golvbjelke, eller i to forskjellige stenderer, så går det vel å bore to ekstra hol slik at ein får inn 4 skruer i samme stender? Litt slik "obey the letter and not the law" men det får no vere måte på.. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, vavlo said:

Nei. Innhold regnes ikke. Om man feks limer fast metallplater i bunnen regnes det inn i vekta.


Det er jo egentlig en veldig merkelig regel.

Er myndighetene bekymret for at kjeltringene først skal åpne skapet, lempe ut vektplatene, og så stikke av med hele skapet?

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (1 time siden):

Då kan du jo i prinsippet bolte fast vekter på utsida. Så slepp ein å ta opp plass på innsida. 

 

Tja, det var vel noen som solgte sokkel beståene av blyplater tilpasset undersiden av skapet, slik at gulvboltene festet vektene?

 

En forutsetning må nok uansett være at det ikke er enklere å fjerne vektene enn det ville vært å fjerne selve skapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...