Jump to content

Hausken MD45 MK2, Hausken JD224 MK2 eller Schultz & Larsen superdome


Førstegangsjegeren

Recommended Posts

Førstegangsjegeren skrev (1 time siden):

Er betydelig prisforskjell, syntes jeg, men klarer ikke å se noen stor forskjell på papiret.


«klarer ikke å se noen stor forskjell på papiret?» da lurer jeg på hvilke "papir" du har sett på??

 

Hausken MD45 MK 2 demper +-20dB 

Hausken  JD224 MK 2 demper +-31dB

 

Her kan ikke forskjellen bli større enn den er mellom disse to demperne..  

For hver +-3dB så dobler lydbildet seg..  dvs. at en demper som demper 30dB.. demper lyden dobbelt så mye som en demper som demper lyden 27dB..  så kan du tenke deg hva dette gjør for øret..

 

Mange sier at "jeg hører ikke forskjell på de to demperne" da kan jeg fortelle deg at hjernen din..trenger 0.3sekunder på å avgjøre/forstå hvor høy en lyd er.. impulsstøy som et rifle/pistol skudd har en varighet som er kortere enn dette.. noe som gjør at vi oppfatter rifle/pistolskudd som svakere enn de faktisk er.. dette gjør slik støy enda mere skadelig for øret..

 

Dette som kommer under her har jeg skrevet her på kammeret tidligere.. men tydeligvis så har ikke alle fått med seg viktigheten av å beskytte hørselen.. så her kommer det en gang til…..


 

«Øret og oppbyggingen av øret, og hvor skadelig er lydene vi blir eksponert for ved utøvelse av skyting. 

 

Det er mange myter rundt hørsel og hvilke lyder som er skadelige og når de er skadelige, ute og går i samfunnet. 

Skal her prøve å forklare på en enkel og lettfattelig måte litt om ørets oppbygging og hørselen og hvor skadelig støy kan være.

 

Øret:

 

Øret er et fascinerende og følsomt apparat, som består av flere små enheter som sammen gir oss lydopplevelsen. Når lyden treffer øret, ledes svingningene inn til trommehinnen. Trommehinnen er en barriere mellom det ytre og det indre øret, og den tynne hinnen begynner å vibrere i takt med lydbølgene. Vibrasjonene skaper en mekanisk bevegelse i tre bittesmå beindeler, som kalles « hammeren», «ambolten» og «stigbøylen» Sammen omformer disse små beindelene lydbølgene, slik at de kan mottas av det indre øret. Stigbøylen er festet til stepedius-muskelen som reagerer på signalene og pumper veske rundt i det indre øret. Det indre øret inneholder en mengde små hårceller som reagerer på væskens bevegelse og som starter en kjemisk prosess. I denne prosessen oppstår små elektroniske signaler som sendes til hjernen, og det er først når disse signalene når fram til hjernes hørselsenter at vi oppfatter trykkbølgene som «lyd» Dessverre er vårt øre ikke egnet til mange av de lydene vi skaper i det moderne industrielle samfunnet. Dersom øret utsettes for høye støynivåer kan de følsomme hårcellene i det indre øret ta skade. De svulmer opp og mister sin elastisitet.

 

Hva er Lyd:

 

Lyd er svingninger i lufttrykket, forårsaket av vibrasjoner fra en lydkilde, f eks en maskin, høyttaler eller fra stemmebåndet når en snakker. Lydens karakter avhenger både av frekvensen, som er lydbølgensh oscillasjon pr. sekund og som måles i Hertz ( Hz) og lydens styrke som måles i desibel (dB). Inntil vi når 20-årsalderen hører vi normalt lyder som ligger mellom 20 og 20 000 Hz. Etter som vi blir eldre forårsaker aldring eller hørseltap at vi mister noen frekvenser, hovedsakelig de høyeste. Det laveste nivået vi kan oppfatte er 0dB og smertegrensen ligger på 130 dB. Lydnivået deles ofte opp i tre områder. Høye frekvenser (H) , middels frekvenser (M), og lave frekvenser (L) Lyder i høy og middels frekvenser er de vanligste og de vi har lettest for å oppfatte.

 

Fare forbundet med Rifle og Pistolskudd:

 

Et pistol eller rifleskudd er det vi på fagspråket kaller impulslyder, disse impulslydene er mere skadelige for øret og kroppen enn annen støy, de består av svært korte lydimpulser med svært høyt og raskt økende volum. Rifle og pistolskudd er typiske eksempler på kilder til impulsstøy. Vår hjerne trenger ca 0.3 sekunder for å oppfatte en lyd og avgjøre lydens styrke. En lyd med kortere varighet enn dette blir oppfattet som svakere enn den faktisk er, og derfor er disse lydene svært skadelige. Effekten av disse impulslydene kan være så voldsom at de kan ødelegge hårceller i det indre øret ved en enkel forekomst. For hver 3 dB økning så dobler lyden seg. Kraftige slag i kroppen som forplanter seg til øret via skjelettet som skyldes kraftig rekyl kan også være skadelig, slik at å bruke lyd/rekyldemper på våpen ikke er så dumt med tanke på å minske lyd og lydtrykk mot kroppen.

 

NB: Hørselvernets dempningsgrad angis med SNR nummer som beskriver hørselsvernets gjennomsnitts demping, til høyere SNR nummer til bedre demper de.

 

For eksempel et Aktivt hørselvern som MSA Sordin Supreme Pro (SNR -25db) og 3M Peltor SportTac (SNR 26 db) demper på langt nær nok til å ta bort den skadelige impulsstøyen ved skudd med brems og uten demper.

 

Rifleskudd har et støypotensiale på 140-180 db, om en setter sammen et av de to aktive hørselvernene nevnt ovenfor sammen med en E-A-R Soft Blast ørepropp (SNR 36) så vil disse to kombinert sammen ha en gjennomsnittlig SNR verdi på 61 (Teoretisk, det er ikke foretatt støymålinger der propp og hørselvern er kombinert) altså så er selv ikke dette tilstrekkelig når en skyter med brems, (180 db minus 61 = 119db) det er under den menneskelige smertegrensen på 130 db men likevel så er lyden skadelig for hørselen..

 

Alle hørselvern og ørepropper er merket med en SNR verdi som forteller om gjennomsnittlig dempnings faktor SNR.

 

De vanligste hørselvernene brukt i Norge i dag er:

 

Passive:

3M Peltor Optime I SNR 27

3M Peltor Optime II SNR 31

3M Peltor Optime III SNR 35

Biltema Gul SNR 29

Biltema Sort/Røde SNR 26

Biltema DAB SNR 23

Jula Leightning L1 SNR 30

Jula Bluewear Rød SNR 25

Jula Bluewear sort/rød SNR 30

Jula Bluewear sort SNR 26

 

Aktive hørselvern med medhør:

 

3M Peltor SportTac SNR 26

3M Peltor Tactical XP SNR 31

3M Peltor LEP-100 SNR 32 ( active ørepropper)

MSA Sordin Supreme Pro SNR -25db

 

For at dempnings faktoren skal vedvare er en avhengig av at Hygienesettet (puten rundt øret) blir skiftet i henhold til produsentens anvisninger. Denne blir svekket og mister dempeevnen av sollys, UV-stråler svette osv.. Hvor mange har skiftet sine hygienesett det siste året»

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring

 

På mange måder fin gennemgang af lyd.
Men efter min opfattelse misser du meget grundleggende.
3dB er bare hørbar forskel. Men fordobler energiindholdet i en given lyd (dobbelt så stor skadevirkning)
Frekvensen i en lyd, er også meget afgørende for energiindholdet i en lyd af samme dB styrke. Så hver gang du halvere frekvensen i en lyd af samme dB så fordobler du energiindholdet (skadevirkningen)
Udempet skudstøj, har langt det højeste energiindhold i det lavfrekvente område.
Dempet skudstøj, har ikke nær samme mængde lavfrekvent lyd, mens dB styrken af det højfrekvente en næsten uforandret.
Derfor er SNR værdier for hørevern tilnærmet ubrukelige for vurdering af effekt i forhold til udempet skydning. Mens det er utemerket i forhold til skydning med demper.
Skal man vurdere værdi af hørevern i forhold til udempet skydning. Bør man primært se på hvor meget de aktuelle hørevern demper i om rådet fra 0 til 1200Hz
Her vil mange af de lette hørevern ofte ligge i området fra 10 til 15 dB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (21 minutter siden):

Frekvensen i en lyd, er også meget afgørende for energiindholdet i en lyd af samme dB styrke. Så hver gang du halvere frekvensen i en lyd af samme dB så fordobler du energiindholdet (skadevirkningen)


fullstendig klar over og enig i det du skriver her.. men oppsettet her er forenklet og prøvd å gjøre så lettfattelig som mulig..

 

ignorant skrev (22 minutter siden):

Derfor er SNR værdier for hørevern tilnærmet ubrukelige for vurdering af effekt i forhold til udempet skydning. Mens det er utemerket i forhold til skydning med demper.
Skal man vurdere værdi af hørevern i forhold til udempet skydning. Bør man primært se på hvor meget de aktuelle hørevern demper i om rådet fra 0 til 1200Hz
Her vil mange af de lette hørevern ofte ligge i området fra 10 til 15 dB


Desto viktigere å velge gode hørselvern.. og gjerne kombinert sammen med lyddemper.. jeg selv skyter så og si aldri uten demper og hørselvern.. men om en ser trenden med bruk av munningsbrems på flere og flere rifler så frykter jeg for at mange både direkte og indirekte kan utvikle hørselskader.. 

 

og at skyttere og jegere faktisk ikke reflekterer over egen hørsel .. og tror at en demper er en demper uten å se på hva den demper.. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja de av oss som sitter med sterkt nedsatt hørsel har jo forstått sammenhengen men nå er det for sent. 

Selv bruker jeg ørepropper og aktive hørselsvern når jeg skyter uten demper.

Når jeg skyter med demper bruker jeg vanlige hørselsvern.

Som tidligere nevnt er det ikke mulig for en vanlig dødelig og høre forskjellen på en god og en ikke så god demper. Smellet er for koret til at hjernen klarer og bedømme styrken men det er langt nokk til å ødelegge hørselen.

Når det er sakt er en liten demper bedre en ingen demper. Jeg opplever vel at de små demperne tar forbausende mye rekyl og ikke fult så mye lyd.

Heldigvis er rekylbrems forbudt på banene jeg skyter på så det er ikke noe problem, bortsett fra en og annen sur skytter som blir bortvist når de stiller opp med en slik.  

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring

 

Jeg er glad for at vi grundlæggende er enige.
Men jeg ville ønske at du i stedet for, at pege i retning af SNR værdier for hørevern til skydning med udempede våpen, pegede i retning af hørevernenes evne til at dempe lavfrekvent støj (trykbølger)
En anden ting, er at man burde gøre opmærksom på, at selv en middeldemper, gør en kjempe forskel i forhold til at nedsætte høreskader. Ja en demper som bare demper  20dBreducerer faktisk omfanget af høreskader med langt over 90%.
Om man så kombinerer en middeldemper med et sæt almindelige hørevern. Ja så er man vel over en reduktion på 99,9% i omfang af høreskader.

Selv for olierike Nordmænd er der vel nogle som også kikker på økonomi ;-) 
-
Jeg tror man skal passe på, at man ikke af hensyn til enkel kommunikation, ubevidst måske får folk til at fokucere på tal som måske ikke er specielt brugbare (SNR) i forhold til skydning

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...