Jump to content

Hvor gammel er denne haglen?


Hal1976

Recommended Posts

 

Jeg har arvet et haglegevær og kjenner ikke historien. Jeg har målt løpet til 17.6 mm og gjetter derfor på at det er snakk om en kaliber 14.

Noen som vet ca hvor gammelt våpenet kan være?

Har dette noen samleverdi eller bruksverdi? Hvis det stemmer at det er kaliber 14 antar jeg selv at bruksverdien er liten.

Det finnes ingen merker eller id-nummer 

20220402_172033934_iOS.jpg

20220402_172045890_iOS.jpg

20220402_172111397_iOS.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du målt 17,6mm? 

 

Merking finnes garantert, men du må demontere (det vil være div merking under løpene).

 

med 99% sikkerhet-kaliber 12, registreringspliktig, nær 0 verdi i skarp tilstand og ikke verdt nok til å forsvare kostnaden med plombering (med mindre du vil ha den på veggen av sentimentale grunner)

Link to comment
Share on other sites

Enig med @Chiefen.v-2.

 

Ta av forskjeftet mens hagla er lukket, ved å trykke inn metallknotten foran på forskjeftet mens du vipper framkanten av forskjeftet nedover. Deretter brekker du hagla åpen, og tar pipene løs fra baskylen.

 

På undersiden av pipene, og sannsynligvis også på baskylen, vil du da finne en haug små og mer eller mindre kryptiske stempler. Jeg tipper du da vil finne bokstavene ELG i en oval med krone over, for godkjent trykkskyting i Liege i Belgia. Hagla har nemlig store likhetstrekk med flere halvgamle belgiere jeg har sett, dette var våpen i lavere prisklasse da de var nye og de har ikke steget i verdi med årene.

 

Et annet merke du antakelig finner er en kaliber angivelse. Hvis denne (for eksempel 12-70) står inni en oval, som ned nærmere øyesyn ikke er en oval men en liggende bokstav Omega, så er den produsert etter ca 1924.

Link to comment
Share on other sites

Takk til @Vargen og @Chiefen.v-2 for kompetente svar. 
 

Jeg målte med skyvelær i geværmunningen men jeg antar nå at løpet har ulik diameter langs løpet. 
 

Uansett var deres antagelser helt riktig. Jeg fikk tatt av skjeftet og det står det ELG i en oval krone og kaliber 12-65 markert. kaliber står som antatt inne i en liggende omega
 

 

Edited by Hal1976
Link to comment
Share on other sites

Ble nysgjerrig på faktisk årstall. Forsøker å tolke tabellen @Vaquero sendte link til. Er det riktig oppfattet at dato kode er det øverste merket. Jeg leser det til "e" = 1926. Men så står det X med stjerne over noe jeg tolker som "controller proof code". X med stjerne = Reignier Alfred 1937-1964. Hvordan stemmer det med datokode e = 1926?

 

20220407_154124401_iOS.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...