Jump to content

Identifisering av eldre våpen


OTwall

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt litt hjelp eller veiledning for å vite mer om dette våpenet, eks hva, hvor, når, verdi.

 

Tror det er en hagle, utvendig 8-kantet, innvendig 18mm(?) glatt løp. Stemplet LH. Hagen & CO, Christiania, Staal, 3220 og LLH på løpet (se bilder). Forøvrig har jeg ikke funnet noen ytterligere stempel.

 

Slik jeg har fortsatt det er våpenet antakeligvis fra før 1880 grunnet skrivemåte Christiania kontra Kristiania. Ser også at enkelte rifler kan ha blitt borret opp til hagler på seinere tidspunkt.

 

Nærmeste jeg har funnet, som ikke virker å være helt blink, er på side ti i dette dokumentet:

 

https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Dokumenter&weaponid=DOC0010

 

Setter pris på alle innspill som kan lede meg på veien videre mot mer kunnskap.

20220403_190241.jpg

20220403_190325.jpg

20220403_190301.jpg

20220403_190310.jpg

20220403_190419.jpg

20220403_190226.jpg

20220403_190234.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som skurrer med merkingen oppå pipa? At enkelte bedrifter ikke endret stavemåten til rett tid? Christiania Glasmagasin eksisterer vel fremdeles, som et eksempel...

 

Jeg vet for lite om detaljene rundt Hagen, men låskassa på den avbildede hagla har en karakteristisk buet form bak sluttstykket som man bare ser på hagler bygget slik fra grunnen av. Den kurven måtte til for å kunne ha stor nok diameter på støtbunnen til ordentlige haglekalibre som 12 og 16, du finner ikke så store kalibre i oppborete rifler. Videre er festemåten for hane- og høneboltene karakteristisk for de litt senere haglevariantene av Rolling Block. Sikkerhetshane kan jo være ettermontert, men dette patentet kom vel ikke før røyksvakt krutt var tatt i bruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...