Jump to content

Testet: Parallaksejustering på "alle" kikkerter


Skrueråmuttere

Recommended Posts

Kom på dette i forbindelse med et innlegg i en annen tråd: på mange kikkertsikter går det an å justere parallaksefri avstand selv (hvis man tør). Leupold og sikkert andre produsenter tilbyr/pleide å tilby kundene å sende inn sikter for endring av parallaksefri avstand, og konseptet er relativt enkelt. Man løsner ringen foran på objektivet, vrir linseringen innenfor til man får parallaksen til den avstanden man ønsker, og skrur ringen foran fast igjen. Selvfølgelig er det mange fallgruver og mange sikter det ikke virker på. 

 

Leupolder skal det gå på, men de skal være skrudd ekstremt godt fast og man må varme opp med hårtørker e.l. og muligens ha bedre verktøy enn bare sånne oljefilter-rem-tenger. 

 

Diskusjon på Rimfirecentral.

 

Poenget her er først og fremst å kunne lage salong- og luftgeværsikter (for skyting på 25-50 meter) av vanlige jaktsikter (som er parallaksefrie på 100-150 meter), men det funker også andre veien. Leupolds eneste faste 4x-sikte i fortsatt produksjon (som både veier 210 gram, kan monteres lavt, og har "riktig" klassisk utseende for dem som bryr seg om denslags) er merket "Rimfire" og parallaksefri på 55 meter. Med litt arbeid og risiko skal den fint kunne justeres parallaksefri på 100 meter eller så til jakt med sentertenningspatroner.

 

Dette kun til info for spesielt interesserte - ikke kom gråtende til meg om dere ødelegger noe. 

Link to comment
Share on other sites

Nei, skal ikke det om man skjønner hva man gjør.

 

Har bare lest deler av tråden, men det er en del nødvendig info spredt utover. Husker blant annet en advarsel om at dersom linsen spinner rundt sammen med rammen når man skrur er det bare å stoppe fordi den ikke er ment å justeres og det kan føre til gasslekkasje. 

 

Leupold og andre skal være designet slik at linsen sitter fast i en montasje som kan justeres inn og ut. Leupold pleide som nevnt å tilby kundene denne tjenesten for småpenger. 

 

Edit: har et par Leupold EFR-sikter med justerbar parallakse. Justeringen flytter linsen langt frem og tilbake.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

OK.

 

Nå har jeg "put my money where my mouth is" og testet selv. Med en Redfield Revolution (produsert av Leupold) er det lettere enn lett, så lett at det er nesten ikke morsomt engang. Det som tok lengst tid var å finne motet til å prøve.

 

Universalåpner fra Biltema til 99,-. Rifle mellom knærne, keiva på kikkerten og høyre på håndtaket. Lett rapp med hånda og ringen er løs.

 

20230122_164911.jpg.5fef197cf164e1d403566bf7f6489248.jpg

 

Ringen skrus rett av. Det som står igjen på kikkerten er "lens carrier" som kan skrus inn og ut med hånda. Ut, mot klokka, er parallaksefri på kortere avstand. Legg rifla i fast anlegg med siktet på et mål på ønsket avstand, beveg hodet side til side, skru til fokus er skarpt og hodebevegelsene ikke fører til bevegelse på målet.

 

20230122_164705.jpg.fdc4f9210604b2a929da3d7698ecfdd2.jpg

 

Skru ringen på igjen.

 

20230122_164829.jpg.c840a131c11b471c6543263d23793767.jpg

 

... ooog ferdig.

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

... nå har jeg riktignok testet på en kikkert som kostet meg 850,- inkl. frakt, men jeg tenker jeg nå hadde vært komfortabel med å gjøre dette på alle de Leupoldene som ikke koster 10 000,-+ ihvertfall. Da blir en helt standard VX-1 eller noe sånt fra Finn til 1500-2000 kr. et glimrende kikkertsikte til salongen, i stedet for å brenne hele fem tusenkronesedler på en schtøgg VX-Freedom Rimfire i butikken. 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Testet: Parallaksejustering på "alle" kikkerter

Funker også på en sava sporter jeg prøvde på. En gammel kikkert av far jeg alltid syntes var søppel. Dilla med paralaxen for ånprøve og løre og plutselig var bildet i denne gamle kikkerten til 50kr temmelig bra…

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 4.4.2022 den 14.36):

Husker blant annet en advarsel om at dersom linsen spinner rundt sammen med rammen når man skrur er det bare å stoppe fordi den ikke er ment å justeres og det kan føre til gasslekkasje. 

 

Har tatt en Redfield Revolution til, og denne gangen sjekket jeg om linsen roterte. Det gjorde den. Men dette er kikkerter jeg vet Leupold pleide å ta betalt for å justere, og det er slik man justerer parallakse, så dette kan ikke være noe problem på Leupold-produserte kikkertsikter.

 

Med kikkerten ikke montert på en rifle var det ekstremt lett å legge rørtanga mellom knærne og skru kikkerten med begge hender.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2022 at 2:36 PM, Skrueråmuttere said:

Husker blant annet en advarsel om at dersom linsen spinner rundt sammen med rammen når man skrur er det bare å stoppe fordi den ikke er ment å justeres og det kan føre til gasslekkasje. 

Linsa (objektivet) må jo nødvendigvis snurre rund med ramma for at parallaksen skal justeres. Man flytter objektivet inn og ut når man skrur på "ringen", som er hele poenget. Gassen lekker vel antagelig ut over tid uansett hva du gjør med siktet.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Linsa (objektivet) må jo nødvendigvis snurre rund med ramma for at parallaksen skal justeres. Man flytter objektivet inn og ut når man skrur på "ringen", som er hele poenget. Gassen lekker vel antagelig ut over tid uansett hva du gjør med siktet.

 

Var i skapet og sjekket på en Leupold med EFR-parallaksejustering. Der snurrer ikke linsa rundt når man justerer parallaksen, men den sitter tydeligvis i en slags ramme. Denne rammen tar forsåvidt også en del plass, antar det er derfor det er 33-objektiv i en ytterdiameter som egentlig passer til et 40-objektiv. 

 

Redfieldene jeg justerte har ikke denne rammen, men roterer objektivet når man justerer parallaksen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

Var i skapet og sjekket på en Leupold med EFR-parallaksejustering. Der snurrer ikke linsa rundt når man justerer parallaksen, men den sitter tydeligvis i en slags ramme.

Den har jo en egen mekanisme som sikkert ikke er gjenger. Den har antagelig progresiv stigning? Eller så ser jeg for meg mye skruing i form av mange rotasjoner.

@amatørkan sikkert forklare dette? Jeg er ikke så kjent med hvordan dette designes og bygges.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (11 timer siden):

Var i skapet og sjekket på en Leupold med EFR-parallaksejustering. Der snurrer ikke linsa rundt når man justerer parallaksen, men den sitter tydeligvis i en slags ramme.

Den går ikke rundt, men om du ser etter, så flytter den linsa frem og tilbake.

 

Bly skrev (10 timer siden):

Den har jo en egen mekanisme som sikkert ikke er gjenger.

Tja, det er en kam, eller en gjenge med flere millimeter pr runde. Jeg tror den ikke er progressiv.

 

Fant denne wikipedia artikkelen på dansk:

https://da.wikipedia.org/wiki/Linseformlen

 

Her kan dere se at når objektet er "uendelig" langt unna, er avstanden fra objektivlinsa til første bildeplan lik brennvidden. Men når objektet er nærmere, må linsa flyttes lengre fra bildeplanet for at bildet skal havne i riktig. (slik at det igjen havner i andre bildeplan, hvor retikkelet er i en slik leupold EFR

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, amatør said:

Jeg tror den ikke er progressiv.

Du har sikkert helt rett i det, for det blir større avstand mellom oppmerkingen på kikkerten jo nærmere man kommer ned mot 10 m. Objektivet må vel lengre ut/frem jo kortere man skal juster parallakse, om jeg ikke husker feil?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 10 months later...

Har nettopp parallaksejustert en Leupold M8 4x til ca 15 meter, som jeg satte på luftbørsa. Dette var utrolig enkelt. Skulle vært gjort for mange år siden.. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...