Jump to content

Nybegynner tips på lerduebanen?


Mazeking

Recommended Posts

Fikk min første hagle før helgen og kom meg på lerduebanen på fredag og fikk kjørt noen serier. Blei en del bom, men det gikk bedre etterhvert. Mye tips og råd underveis fikk jeg også, vri brystet rett vei i forhold til utkast og vridning, beinstilling og kinnkontakt med kolben.
 

Så var det dette med å følge dua korrekt da. Ikke lett, men gøy var det. Den styggeste bommereten jeg gjorde var å vri litt feil mot ei due og klare å plassere kolben utafor skuldra og trekke av. Fikk et jævlig blåmerke på overarmen ja :-D 

 

Er vel bare å komme seg på banen igjen og få skutt mest mulig. I følge de som sjekket hagla mi på banen, så sitter den bra når jeg «monterer» den i forhold til høyde, så siktelinja virker bra. 
 

Noen tips på hvordan sikte korrekt på dua? Ligge foran/dra igjennom… Ser det er forskjellige teknikker.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Jeg drar gjennom. Om du forsøker å ligge foran er min erfaring at det da ofte blir sikting på dua og skuddet havner bak.

Beste rådet er kanskje å begynne og skyte ferdig montert, så starter du med opphiv når du er klar for det. Mange som begynner med opphiv altfor tidlig og da blir hagleskyting veldig vanskelig og lite motiverende. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mazeking; meld deg inn i en klubb som konkurrerer i leirdueskyting. Velg den klubben som har høyest mulig nivå. Da et det store muligheter for at du lærer de riktige tingene med en gang.

Hvis du starter med å lære deg "feil" må disse avlæres og riktige ting trenes inn, noe som tar mye lenger tid.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du er jo ballen allerede og vet hva du skal gjøre, så bare å øve på! 
 

Men har seff noen tips jeg også;) 

 

Gå på YouTube og søk «compak sporting shotkam» Utrolig lærerikt får å få «foranhold» inn i hodet. 
 

Når du står på banen og teknikk og hagle er på stell, som det høres ut som, så er mitt beste tips og minne deg selv på å kun se på dua! Ikke no titting på kornet, eller måling av foranhold, det fikser hodet;) …litt som å kaste en ball til noen som løper i en en retning….da ser du ikke på hånda de, men på den du skal kaste til;) 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Mazeking 

"Grunnstillingen" her må en bare dra på "smilebåndet" når en ser på alle de utrolige stillingen en kan bevitne på en leirdue bane. Her er det både overtro (jeg sto slik når jeg traff godt..da må jeg stå slik resten av livet) og mange innlærte feil som resulterer i bom i løpet av en serie..

 

Men mange skyter godt på tross og ikke på grunn av en utrolig skrudd og vridd grunnstilling..

 

Når en stiller seg opp for å pisse.. så inntar kroppen automatisk en stilling som gir god balanse og som gjør at en klarer å late vannet..

Om en prøver å overføre denne stillingen til platen så står en støtt og stabilt..

 

Stå fremdeles på samme måte som når du pisser.. rett mot due utkastet.. (se for deg at du står på en "dreieskive" ) og den dreies med klokken.. helt til stamfoten (venstre) om en er høyreskytter ) står slik at når du monterer børsen så kan en følge duen mest mulig uanstrengt innenfor skyte sektoren (det står gjerne et flagg på vestre og Høyre side for å indikere sektor)

 

Bøy deg litt framover og belast vestre fot mer enn Høyre fot (ikke så mye at du føler at du skal falle framover..husk du skal fremdeles stå avslappet) monter børsen.. kolbe på hoftekammen.. pipen på skrått opp og i samme høyde som du har blikket.. jeg fester blikket ca en meter over bunkertaket kanskje mere.. og prøver unngå å fokusere..men slappe av i blikket slik at jeg ikke fokuserer på et bestemt punkt (jeg ser i luften..ikke på et punkt).. og for tidligst mulig fange duen med blikket når den kommer.. når en går etter duen så skal hele kroppen følge duen like mye.. fra ankel til hode.. hodet står stille og en vrir hele kroppen etter duen.. jeg følger kun duen med blikket.. jeg ser aldri hagle løpet.. når kolben møter kinnet trekker jeg av.. husk at bevegelsen ikke skal stanse når en trekker av.. den følger duen.. 

 

Et annet triks er å få haken litt opp og fram.. kolben løftes så rett opp som mulig fra hoftekammen til skulder.. ikke fram..opp og inn..men så rett opp som mulig.. 

 

Mulig jeg stinker i å forklare.. og tegne et visuelt bilde.. men prøv dette ut.. jeg tørrtrener hjemme.. jeg fester noen gule postit lapper på veggen stiller meg opp og fester blikket på lappene og monterer og trekker av.. muskel hukommelse er viktig da den vil fortelle deg når du står feil..når noe ikke er riktig.. og en da har mulighet til å korrigere slik at det ikke blir bom..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår du har fått ei hagle hvor kolben er godt tilpasset, slik at du ligger riktig ift. siktelinje og skinne når du monterer våpenet. Jeg er ikke så aktiv på leirduebanen lenger, men jeg husker hvor lett det var å ende opp med kolbekappa litt ute på overarmen i stedet for inn mot skulderen. For mitt vedkommende skyldtes dette at bevegelsen, "oppkastet" om jeg kan si det slik, skjedde alt for for raskt. Montering av hagla skal skje med en jevn og rolig bevegelse (du har bedre tid enn du tror;)), slik at våpenet ligger korrekt med en gang. Ikke så lett å huske slike ting når rypene flakser ut av krattet rett foran føttene dine, men på banen bør det gå fint. Ellers tror det er lettest å dra siktelinja gjennom målet før du trekker av. Hvis du hele tiden prøver å ligge i passe avstand foran er det fort gjort å stoppe bevegelsen når du trekker av. Og som @Retsubpåpeker, da havner du bak!

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Igjen, det eneste riktige rådet for en nybegynner i denne tråden er å få korrekt instruksjon på banen av en trener som kan sine ting.


Jeg er enig..i en perfekt verden så er det slik.. i den reelle verden så er gutta/jentene som er riktig flinke til å treffe duene ute etter mest mulig egen treningstid.. og deler av sin "visdom" i små "drypp" alt etter hvordan det passer seg.. de påpeker de åpenbare feilene de ser.. om de som gjør feilene har vist litt interesse ved å være "ivrig" på oppmøte og skyte siden..

 

jeg har skutt og konkurrert i snart 15 år..  og jeg skyter/trener på en 4-5 forskjellige baner (og konkurrerer over store deler av landet) .. alt etter hvor det er trening de dagen det passer seg å trene..  Dvs. at jeg ser hvordan "nykommerne" blir tatt i mot hos de forskjellige foreningene.. og det er ikke slik at de blir tildelt en erfaren/flink "due knuser" ved første oppmøte.. 

 

"Nykommeren" må vise interesse.. han/hun må delta..involvere seg.. være med på dugnader.. tilby seg å hjelpe til når foreningen arrangerer stevne.. være en av "gutta/jenten" en god stund før de erfarende begynner å forbarme seg over en.. det hjelper selvfølgelig om en er flink til å spørre om råd.. grave litt..vise interesse for kunnskap.. men det tar tid..

 

i mellomtiden må skytteren finne ut av ting egenhendig.. feil blir gjort..men en lærer av det.. en korrigerer og korrigerer til en har funnet en plattform som har løftet nivået opp på et snitt på 22-23 duer knust pr serie..de siste 2 duene sitter mellom ørene.. og de er de vanskeligste å få hull på.. hodet jobber mot skytteren.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange greie råd er kommet her.

Mitt lite tips er at når haglen er montert og siktelinjen fra øyet, over løpet og på dua er på plass, så må all sving/bevegelse gjøres med hoftene og ikke med armene, for hvis bevegelsene gjøres med armene da er plutselig siktelinjen forskjøvet i forhold til løpet, med bom som resultat.

Altså når hagla er montert og siktelinjen ligger over løpet, så låses armer og skuldrer og all bevegelse gjøres med hoftene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Mazeking said:

 

Noen tips på hvordan sikte korrekt på dua? Ligge foran/dra igjennom… Ser det er forskjellige teknikker

 

Jeg bruker forskjellig teknikk, alt etter hvordan duen presenteres. Så lær deg alle 3 teknikker og prøv deg frem. Som nevnt tidligere, en god (halvgod i nøden) instruktør er gull. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (21 timer siden):

Igjen, det eneste riktige rådet for en nybegynner i denne tråden er å få korrekt instruksjon på banen av en trener som kan sine ting.

Et viktig råd, men kanskje ikke det eneste riktige? Jeg mener det er nyttig å utveksle erfaringer også, f. eks. på et forum som Kammeret, slik at skytteren på egen hånd kan resonnere og prøve å finne ut av ting selv som @Sunnmøringnevner.

 

Jeg har både mottatt (i flere omganger;)) og gitt instruksjon selv. Ambisjonsnivået har ikke i noen tilfeller vært konkurranseskyting, men for min egen del å bli en en bedre jeger/skytter og for andre å bli fortrolige med hagla som jaktvåpen.

 

Jeg mener neste trinn for TS er å få luket bort ev. unoter og grovjustere teknikken, både mht til montering og å fokusere på/følge målet. Da rekker det kanskje med en "god nok"-instruktør som kan følge med litt fra sidelinja, og litt bakfra.... 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at hvis man har valgmuligheter nå det gjelder opplæring av nybegynnere er det ingen grunn til ikke å velge den beste.

Inngangskosten er stort sett den samme.

Har man flaks bor man i nærheten av en klubb som driver med trap, skeet og sporting på internasjonalt nivå. Da ser jeg ingen grunn til å ikke velge den klubben. Min erfaring er at topp instruktører og skyttere er like hjelpsomme mot nybegynnere som alle andre.

Link to comment
Share on other sites

On 4/5/2022 at 9:44 AM, Torf said:

Poenget mitt er at hvis man har valgmuligheter nå det gjelder opplæring av nybegynnere er det ingen grunn til ikke å velge den beste.

Inngangskosten er stort sett den samme.

Har man flaks bor man i nærheten av en klubb som driver med trap, skeet og sporting på internasjonalt nivå. Da ser jeg ingen grunn til å ikke velge den klubben. Min erfaring er at topp instruktører og skyttere er like hjelpsomme mot nybegynnere som alle andre.


Noen tips på gode hagleklubber i Osloområdet?

Link to comment
Share on other sites

Lørenskog Sportsskyttere er en NJFF-forening som skyter på Losby i Lørenskog: https://www.lørenskogss.no/. Virker å være et dedikert miljø. Trap tirs-tors og sporting man-ons. Lørdagsskyting på vinteren.

 

Høybråten JFF skyter hagle på riflebanen som ligger ved siden av på fredager: https://www.njff.no/oslo/hoybraten/skyting - er nok litt mindre forhold her, men trivelig folk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (På 3.4.2022 den 23.26):

Fikk min første hagle før helgen og kom meg på lerduebanen på fredag og fikk kjørt noen serier. Blei en del bom, men det gikk bedre etterhvert. Mye tips og råd underveis fikk jeg også, vri brystet rett vei i forhold til utkast og vridning, beinstilling og kinnkontakt med kolben.
 

Så var det dette med å følge dua korrekt da. Ikke lett, men gøy var det. Den styggeste bommereten jeg gjorde var å vri litt feil mot ei due og klare å plassere kolben utafor skuldra og trekke av. Fikk et jævlig blåmerke på overarmen ja :-D 

 

Er vel bare å komme seg på banen igjen og få skutt mest mulig. I følge de som sjekket hagla mi på banen, så sitter den bra når jeg «monterer» den i forhold til høyde, så siktelinja virker bra. 
 

Noen tips på hvordan sikte korrekt på dua? Ligge foran/dra igjennom… Ser det er forskjellige teknikker.

Det virker som du allerede har tilgang på folk som i alle fall kan en del om hagleskyting. I tillegg finnes det noen gode skytetips på Tuben. Øv deg på å ta riktige anlegg i sakte tempo, eks. foran et speil eller sikt mot et punkt på veggen til anlegget sitter i muskelminnet. Ellers så praktiserer også jeg å dra igjennom, og da er det viktig å ikke stoppe i svingen når du trekker av. På 30 meter har haglesvermen blitt ganske "lang" så det er ikke så viktig at du skyter litt langt foran, treffer du derimot 20 cm bak blir det helbom..Ellers er det bare en ting som gjelder og det er å øve på banen, men at du er bevisst på hva du driver med. "Uforklarlige" bom kan avdekkes hvis en står bak deg og observerer. Lykke til !

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...