Jump to content

4x eller 6x fast forstørrelse for all-round rifle i 308?


Østengen

Recommended Posts

Som tittel sier, ment for bruk på jakt på Sørlandet på rifle med kort pipe (47 cm).

 

EDIT: Fast forstørrelse da jeg vil ha noe som er så enkelt og lett som mulig, med en tilgivende "øyeboks" (noen kan sikkert rette på meg her).

Edited by Østengen
Se edit
Link to comment
Share on other sites

Østengen skrev (8 minutter siden):

så enkelt og lett som mulig

 

De du finner med 4x, er som regel en god del lettere enn 6x. 

 

Nå er det ikke mange som går for fast forstørrelse lengre, så det er kjøpers marked for slike i bruktmarkedet.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (12 minutter siden):

 

De du finner med 4x, er som regel en god del lettere enn 6x. 

 

Nå er det ikke mange som går for fast forstørrelse lengre, så det er kjøpers marked for slike i bruktmarkedet.

Tolker jeg det slik at du ville valgt en 4x?

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil 4x. 6x fungerer skikkelig dårlig på korte hold. Null problem å skyte godt på moderate hold med 4x. Brukte i mange pr en aimpoint på rifla og hadde da 80m som max avstand. Bruker nå en 1-4 og har ingen betenkeligheter med å strekke holdene til 150m.

Link to comment
Share on other sites

Spørs litt på ferdigheter, er du god med rifla, så er ikke 6x et stort handicap på kort hold og 4x et stort handicap på langt (gitt at du ser det du skal skyte på). Siden du er ute etter lav vekt, kan jeg nevne at svært få kikkerter som er lettere enn leupold vx2 2-7x33, uavhengig om det er fast eller variabel forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Østengen skrev (1 time siden):

Som tittel sier, ment for bruk på jakt på Sørlandet på rifle med kort pipe (47 cm).

 

EDIT: Fast forstørrelse da jeg vil ha noe som er så enkelt og lett som mulig, med en tilgivende "øyeboks" (noen kan sikkert rette på meg her).

Fast forstørrelse på Sørlandet ville jeg vel hatt 1 eller 2.5x... Men jeg har skutt rådyr på 7-8m med 10x, og gonger på 1000m med 10x - så alt går an. Men om jeg var deg ville jeg sett på en Leupold 2-7x33. Liten, lett, enkel, Sørlandet som faen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å illustrere hva man kan finne i bruktmarkedet:

 

Ganske optimistisk 4900,- for denne 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=250141847

Så følger ikke en simpel montasje med en gang.

 

Legger man på 2000,-  får  man med både en dyr montasje og ei rifle. (og et sikte jeg heller ville ha)

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=169500880

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (3 timer siden):

Legger man på 2000,-  får  man med både en dyr montasje og ei rifle. (og et sikte jeg heller ville ha)

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=169500880

Dette må da være (i nærheten av) et kupp?

Hva angår fast forstørrelse til jakt i det småkuperte terrenget man gjerne finner på Sørlandet, ville mitt valg vært 4x.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Klarer du å finne en VX-2 2-7x28? Det var vel Ultralight-serien, siden vanlig 2-7 er x33 og ikke x28?

 

Letteste variable Leupold har i dag er vel en VX-Freedom 2-7x33 på 314 gram.

Men FX-I Rimfire 4x28 veier 212 gram og FX-II 2.5x20 veier 185 gram, og begge har mindre okular og kan monteres lavere (lavest, vel, strengt tatt).

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Lette etter Z3 i australske og kanadiske nettbutikker for kort tid siden, og da var alle de kurante modellene borte. Mulig det var 2021-forsyningskjede-problemer selvfølgelig. 

 

Edit: sjekke før man uttaler seg. Ser ut som de er på lager i Australia og New Zealand igjen.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 3.4.2022 den 22.25):

Fast forstørrelse på Sørlandet ville jeg vel hatt 1 eller 2.5x... Men jeg har skutt rådyr på 7-8m med 10x, og gonger på 1000m med 10x - så alt går an. Men om jeg var deg ville jeg sett på en Leupold 2-7x33. Liten, lett, enkel, Sørlandet som faen.

 

K

Skal kikke på denne!

 

Dodraugen skrev (22 timer siden):

Fint med europeisk optikk, men s&b 4x36 veier nesten det dobbelte av vx2 2-7x28.

Min Diatal ZA 4x32 T* veier 281 gram på kjøkkenvekta

 

Skrueråmuttere skrev (21 timer siden):

Ikke sett noen på det året eller så jeg har hatt autosøk oppe, verken den eller 3-9x33.

 

(Edit: Sett 3 stk. 3-9x33 EFR av forskjellig type, og kjøpt 2 av dem, men de er noe tyngre.)

Sett på de, men da begynner man å gå litt vekk fra konseptet "enklest mulig"

 

Polardego skrev (13 timer siden):

Min aller første rifle var en Brno modell 2 i 22 LR med en 4x40. Med unge øyne så funka det ganske bra til småviltjakt. Kunne gjerne ha tenkt med en 22 Hornet med en Leupold 6x til kosejakt på hvite ryper. 

Til storvilt, hva ville du valgt av disse forstørrelsene?

Link to comment
Share on other sites

Jaktet mine første år med et billig 2,5x32 sikte som fulgte med første våpenet jeg kjøpte(brukt). Funket greit til hjort og rådyrjakt på moderate hold, fint i skogen hvis det ble kjappe skudd. Ville valgt 4x forstørrelse fremfor 6x til allsidig jakt der hold kan variere.
 
 

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at det har fulgt med fast 4x, på ett par brukte våpen jeg har kjøpt, men alle disse er blitt erstattet med variable. I tillegg har jeg kjøpt i bruktmarkedet noen sikter med fast førstørrelse, just in case.. Jeg har en 4x og 6x Zeiss Jena. Kjøpt, "just in case" jeg skulle finne på noe hvor vekten skulle tynes. Og jeg kjøpte en Zeiss Diatal-C 4x32, for å montere på datterens salong, slik at jeg kunne få igjen luftgeværsiktet mitt. 

 

Den mest fascinerende av dem jeg har byttet ut på brukte brekkvåpen var en "langholdsutgave" av en fast 4x fra Swarovski. Den har libelle innvendig i synsfeltet sammen med retikkelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet at du spurte om fast forstørrelse, men er det strengt tatt noen grunn til å begrense seg til det? Du kan spare noen gram, og ja, det er enklere optikk konstruksjonsmessig, men opplevelsen av 2,5x kontra 6x er ganske enorm. Noe som selvfølgelig påvirker bruksområdet. Jeg bruker kikkertsikter med fast forstørrelse, men det er per nå begrenset til type BR sikter med stor forstørrelse. Hva med å gå for en 1-6x? Da har du virkelig noe som fungerer i tett skog, og som du samtidig fint kan bruke på litt hold. Med rett sikte bør du ikke få problemer med sensitiv øyeplassering. Ihvertfall ikke på lav forstørrelse på trange poster. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...