Jump to content

Nye våpen til feltskyting, innspill til handlelisten?


Recommended Posts

Da har det kommet hyggelig brev fra våpenkontoret!

 

Jeg og guttungen skyter med Glock 19 i militærfelt (og tidvis i spesial) og Ruger Gp100 med 4 tommers løp i revolverfelt (tidvis imagnum).  Ferdighetsmessig ligger vi i klasse B og C. Vi er ikke veldig opptatt av hvor vi ligger på lista, vi skyter mest for moro og det sosiale, men tenker det er greit å oppgradere til noe som er litt enklere å skyte greit med. 


Planen er å kjøpe CZ shadow 2 (med 22 sett) til militærfelt og en S&W 586 eller 686 med 6 tommer til guttungen for bruk i revolverfelt og evt magnum.


Vi har også papir på en 22lr revolver, der er vi litt mer usikre på hva som er hensiktsmessig, den skal primært brukes til rimelig trening, pr nå er ikke spesialrevolver veldig interessant.

Link to comment
Share on other sites

Shadow 2 må vel være en fin militærpistol. Ev. en brukt Shadow 1 som man fort kan få relativt rimelig.

 

S&W 5/686 er jo et sikkert valg, glimrende revolver etter min mening, fint avtrekk, driftssikker og lett å få kjøpt brukt hvis man ønsker det.

 

.22-revolver er vel naturlig å tenke S&W 617?

 

Jeg liker forøvrig best 4" pipe på revolver, men det er lite egnet til magnum, litt pga faktorkrav, mest pga munningsvippen. Faktorkravet er vel justert litt ned nå, så det er kanskje ikke lenger noe tema. Jeg synes 4" har bedre balanse og er lettere å målveksle med. Men det er smakssak, og jeg troner heller ikke på toppen av listene selv om jeg skyter i kl A.

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@fleskebacon, takk for gode innspill.  
Jeg har begrenset erfaring med revolver, i hovedsak min egen GP100 med 4 tommers pipe, samt en og annen serie med våpnene til andre i klubben.

Poenget med balanse og hurtig målveksling hadde jeg ikke tenkt på. Grunnen til at jeg innbilte meg at 6 tommer var hensiktsmessig er lengre siktelinje og mindre munningsvipp. Det ser ut som om jeg må skyte litt mer 6 tommer!


Når det gjelder 22 revolver tenkte jeg også på 617, evt en 17 med full lugg, for meg ser det ut som om det ikke er så mye annet som er egnet….tenkte dette skyldtes at jeg ikke hadde helt kontroll på hva som finnes på markedet av egnede våpen…

 

Noen tips til hva jeg bør se etter ved evt kjøp av brukt revolver?

 

Link to comment
Share on other sites

@glockoman, takk for tips.
Jeg har ikke skutt mye «1911 plattform» men det er ett eller annet som ikke stemmer med grep/pekevinkel for meg, litt synd for 1911 er jo nærmest en «kulturbærer».

P210 har jeg skutt litt med, og den «passer» meg ganske bra, må nok ta en runde til med den.

 

Noen som har tips til hva man bør se etter ved kjøp av brukt revolver?

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, all trades, master of none said:

 

Noen som har tips til hva man bør se etter ved kjøp av brukt revolver?

Sterk i tønne. Sideveis så må det tilpasses ny stopper, fram/tilbake må shimses.

Erosjon i inngangskonusen dersom det er skutt mye magnum. Om avtrekk er fikset på, dersom du tenker i skyte ferdigrulla.

40 minutes ago, all trades, master of none said:

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, all trades, master of none said:

@Razorback, takk for nyttige tips. Jeg fikk ikke helt taket på det med tønna, kan du forklare på en annen måte?

 

Denne er den som låser rotasjonen av tønna. Litt avhengig av bruken kan sporet i tønna ha blitt utvidet noe, ikke nødvendigvis så mye som på bildet. Dette kjennes ved å prøve å rotere tønna. Noe bevegelse her er vanlig, men for mye kan gjøre at tønne og løp ikke er helt på linje, og vil medføre at kanten på kula høvles av mot løpet, og slynges ut av kruttgassene.

 

Ask me how I know 😏

post-3267-1183844685.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, all trades, master of none said:

@Razorback, takk for nyttige tips. Jeg fikk ikke helt taket på det med tønna, kan du forklare på en annen måte?

 

Overdrevet slerk fram/tilbake kan medføre dårlig anslag, da mye av kraften går med til å dytte tønna til den stanser, samt at tennål ikkje får slått dypt nok pga økt avstand. Kan også gi stor gasslekkasje og dertil dårligere presisjon/fart.

Sjekkes ved å ta et avtrekk, fortsette å holde avtrekkeren inne, og forsøke bevege tønne fram/tilbake.

 

ValidPartialDegus-max-1mb.gif

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, all trades, master of none said:

@Razorback, genialt! Dette er gull verdt i forhold til å handle brukt!

 

Hva som faktisk er akseptabelt kan vel diskuteres, men stikk innom en butikk som har nye, gjerne av den typen du vurderer, 5/686 er ofte bænkers, og kjenn hvordan de er i ovennevnte punkter, så har man noe å gå ut ifra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva grener tenker du? 

 

Spesialpistol, hvis du vil treffe, x-Esse Stenvaag. Hvis du vil ha det moro, det meste annet, pp, ppk, sr22, cheetah, p22, g17

 

Fin, mest mulig for pengene, banepistol hvis man vil gjøre det best mulig, pardini, matchgun, feinwerkbau, gsp osv. For moro, ruger av noe slag, victory, sharpshooter, 22kopi av grøvre våpen

 

Militær, kommer an på budsjett, cz75, shadow på den hyggelige siden, gt9, p210, les baer, kimber på den dyrere.

 

Link to comment
Share on other sites

Om den er det aller beste valget for alle skal jeg ikke påstå, men jeg trives veldig godt med min Walther Q5 SF til militærfelt.

De gangene jeg bommer er det alt annet enn våpenet som er skyld i det, for å si det sånn. God og tung pistol med upåklagelig avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Da er det kommet en CZ shadow 2 på plass i heimen! Blir trivelig å bli bedre kjent med den fremover.
Som nevnt over ble det en tight og fin 686 til revolverfelt.  
Jeg har en beretta til spes pistol, som noen skriver over er det moro, men på de siste stevnene har jeg ikke tatt den med, blir like greit å skyte G-19 i spes. Det kan hende berettaen får bli med på stevne likevel om ammunisjons prisene fortsetter å stige i samme tempo. Neste på lista nå er 22 sleide til shadowèn.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, all trades, master of none said:


Jeg har en beretta til spes pistol, som noen skriver over er det moro, men på de siste stevnene har jeg ikke tatt den med, blir like greit å skyte G-19 i spes.

Synes du virkelig det er like greit? Jeg synes det er en helt latterlig fordel å skyte .22 i den klassen..

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (21 timer siden):

Om den er det aller beste valget for alle skal jeg ikke påstå, men jeg trives veldig godt med min Walther Q5 SF til militærfelt.

De gangene jeg bommer er det alt annet enn våpenet som er skyld i det, for å si det sånn. God og tung pistol med upåklagelig avtrekk.

Hvordan syntes du denne er sammenlignet med f.eks Shadow 2, om du da har skutt med denne?

Link to comment
Share on other sites

arg skrev (1 time siden):

Hvordan syntes du denne er sammenlignet med f.eks Shadow 2, om du da har skutt med denne?

 

Har skutt et magasin eller to med Shadow 2 ja, og jeg likte den også godt. SA-avtrekket på S2 er jo noe lettere enn avtrekket på Q5-en, men for øvrig minnet de en hel del om hverandre. I NROF tjenestepistol (som jeg skyter en del i) er det krav om 2kg avtrekk, da passer ikke S2.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (1 time siden):

 

Har skutt et magasin eller to med Shadow 2 ja, og jeg likte den også godt. SA-avtrekket på S2 er jo noe lettere enn avtrekket på Q5-en, men for øvrig minnet de en hel del om hverandre. I NROF tjenestepistol (som jeg skyter en del i) er det krav om 2kg avtrekk, da passer ikke S2.

Takk for svar. Jeg får kjenne litt på Q5 også, og kanskje få prøvd den også. Har bare så vidt fått testet S2

Link to comment
Share on other sites

@klabbogbabb, Berettaen ble kjøpt for å ha noe mer egnet i spesialpistol, men ja, jeg synes det er enklere med G-19. Det er sikkert flere forhold som spiller inn. Jeg har skutt  mye mer med Glock en de andre våpnene mine til sammen, siktelinjen på beretta 71 er kort og siktene grove, syn er sikkert en faktor, grepet …? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har hatt litt startproblemer med shadowen med 9mm sleide, men det var stor stemning på banen i går når samtlige skudd gikk i riktig himmelretning og samtlige skudd traff i samme kommune!
Stor fremgang og personlig mestring på høyt nivå.

 

22 sleide er også i hus og fungerer veldig bra. 

Forøvrig ble både pistol og 22 sleide kjøpt hos jakt og friluft til hyggelig pris. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, all trades, master of none said:

Jeg har hatt litt startproblemer med shadowen med 9mm sleide, men det var stor stemning på banen i går når samtlige skudd gikk i riktig himmelretning og samtlige skudd traff i samme kommune!
Stor fremgang og personlig mestring på høyt nivå.

 

22 sleide er også i hus og fungerer veldig bra. 

Forøvrig ble både pistol og 22 sleide kjøpt hos jakt og friluft til hyggelig pris. 

Hva slags ammo bruker du i den? Jeg har hatt litt problemer med kuleformen på gjenladet kjøpeammo fra 2Alfa og TVBoden, Alsa Pro og Zala. 

Noe med at COL og kuleform gjør at de setter seg fast i bommene og derfor ikke fått lukket sleide fullstendig.

"Vanlig" kjøpeammo med rundnese har ikke dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

@Razorbackjeg skyter i hovedsak 115 og124 gr fiocchi fra xxl, skyter litt s&b i samme vekt, når det gjelder 22 så er jeg veldig godt fornøyd med den federal ammoen i linken, den funker som snus i shadowén og i en liten beretta 71 (som normalt er litt kresen)

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=19883

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, all trades, master of none said:

@Razorbackjeg skyter i hovedsak 115 og124 gr fiocchi fra xxl, skyter litt s&b i samme vekt, når det gjelder 22 så er jeg veldig godt fornøyd med den federal ammoen i linken, den funker som snus i shadowén og i en liten beretta 71 (som normalt er litt kresen)

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=19883

 

 

Hva slags problemer har du hatt med 9mm?

Kan fort være at den trenger noen hundre skudd innkjøring bare. Pelt ifra hverandre rett fra butikk og  fjernet evt lagringsfett?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

all trades, master of none skrev (På 13.6.2022 den 22.19):

Jeg har hatt litt startproblemer med shadowen med 9mm sleide, men det var stor stemning på banen i går når samtlige skudd gikk i riktig himmelretning og samtlige skudd traff i samme kommune!
Stor fremgang og personlig mestring på høyt nivå.

 

22 sleide er også i hus og fungerer veldig bra. 

Forøvrig ble både pistol og 22 sleide kjøpt hos jakt og friluft til hyggelig pris. 

Jeg vil (desverre?) tro at hvis man sliter med å få alle skuddene i samme himmelretning med en ny Shadow 2, så er det den som holder i våpenet det må justeres på, og ikke våpenet😅. Hvor treffer du? For lavt, eller «all over»?

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@BaardlJeg tar på det sterkeste avstand fra alle antydninger om at det kan være  noe feil med skytteren, det må være våpenet det er noe feil med!

Eller, som @Razorbacker inne på at våpenet trengte noen 100 skudd for å gå seg til. Jeg har nå skutt 3-400 skudd med den, den har vært adskilt og pusset noen ganger og siktet har blitt justert. I tillegg har jeg justert grepet mitt litt. Jeg har relativt små hender, og jeg mistenker at noe av avtrekkerfingeren skapte en bevegelse i våpenet under avtrekket. 
Pistolen gikk innledningsvis ned og til venstre, med større spredning en jeg likte, men nå samler den ganske greit.
Med 22 sleide samler den innafor ish 10 cm på 25 meter, dette er bedre en jeg pleier å ha med de andre 22 pistolene mine (beretta 71 og ruger mark3). Med 9mm sleide begynner det også å hjelpe, men fortsatt litt dårligere samling en jeg pleier å ha med Glock. 

Link to comment
Share on other sites

all trades, master of none skrev (8 timer siden):

@BaardlJeg tar på det sterkeste avstand fra alle antydninger om at det kan være  noe feil med skytteren, det må være våpenet det er noe feil med!

 

😅 I og med at du sikkert har googlet hva "hitting low & left" skyldes og avskrevet dette, så er svaret uansett å skyte mer :-D 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes kjent ut. Jeg har samme erfaring som deg med uhyggelig god spredning nede til venstre. Jeg kjøpte en ny Shadow 2 i 2018/2019, og var overbevist om at noe var feil. Jeg hadde før det mye erfaring med .22, .38 og .357 magnum, og resultater langt over hva jeg kunne oppnå med nimillimeteren. På skytebana den sommeren traff jeg en kar som hadde utrolig god kontroll på sin 9 mm, og ba han om å prøve min pistol med min ammo. 10 skudd (Blazer 124 gr) på 25 meter kunne nesten dekkes av bunnen på en ølboks. Etter det har jeg skutt mye 9 mm, og nå (etter rundt 10 000 skudd) skyter jeg like bra med den som med alt annet. Hva jeg gjorde feil og hva jeg har klart å rette på vet jeg ikke, men mye skyting er nok en god medisin. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Hombre, Ett par av gamlingene (80 ish) i klubben som sa noe av det samme på banen i dag; «pistolen trenger bare å bli slitt litt jevnt, skyt noen 100 skudd til før du eventuelt begynner å bekymre deg». En av de hadde hatt samme utfordring med sin shadow2 når den var ny. Jeg fikk teste den og var tilbake på «Glock nivå», forskjellen på denne og min shadow  var at hans har gått noen tusen skudd, og har litt smalere skjefteplater. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe fornuftig å legge til, men har også en ny Shadow 2 som har gått hele 75 skudd.

Jeg skyter helt elendig med den (sammenlignet med 22lr og 38spc), og langt under.

 

Panikkkjøpte nye grepsplater, men sikkert viktigere å bare få skutt mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Håper det er greit at jeg låner denne tråden i stedet for å starte en ny?

Som nevnt i andre sammenhenger er jeg i tenkemodus når det gjelder pistol til finfelt.
Har vurdert X-Esse Expert (med stålsleide) men har fått litt lunkne tilbakemeldinger uten egentlig at det blir presisert hva som er "mindre bra".
Har ikke sett på, og håndtert våpnet fysisk.

Likedan hadde jeg et spørsmål her inne om en Pardini Fiocchi som ligger hos en lokal forhandler, men der ble tilbakemeldingen  mye klikk uten at feilkilden ble funnet. 
HS Victor er forsåvidt  kandidat hvis det skulle dukke opp , men begge disse modellene er jo gamle våpen hvor det sansynligvis ikke finns reservedeler om noe ryker.
S&W 41  er blitt svindyr og finns tydeligvis heller ikke på lager som ny.

Blir løsningen da en  brukt Walter GSP, Benelli, Pardini, eller finns det andre pistoler utenom rene matchvåpen som alternativer, eventuelt revolver?
Nivået mitt er stort sett klubbskyting og noen lokale stevner uten å ha de helt store ambisjonene om ære og berømmelse.
For ordens skyld, jeg har en Benelli MP 90 S som brukes til matchskyting og den kan vel overlappe til finfelt?
Men så er det havesyken da.....
Budsjett opp til ca 15 000...++

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte skyte inn en X-esse Expert i forrige uke. Etter noen få knepp ned, så skjøt jeg en 50-serie (med ei hand selvsagt) uten å prøve noe særlig.

Av de "originale" X-essene så har jeg ikke hørt om noen særlige problemer, ihvertfall lokalt. Om jeg skulle handle nytt våpen i dag og jeg ikke hadde 30-40K å legge i en Pardini, da er den definitivt på topp 3 listen i min bok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (3 timer siden):


HS Victor er forsåvidt  kandidat hvis det skulle dukke opp , men begge disse modellene er jo gamle våpen hvor det sansynligvis ikke finns reservedeler om noe ryker.
S&W 41  er blitt svindyr og finns tydeligvis heller ikke på lager som ny.
 

Det er ikke noe problemer med reservedeler til HiStandard. Det står stadig vekk veldig billig pistoler i brukthyllene til våpenforretningene. Da er det bare å slakte pistolen i butikken og ta med seg alle registreringsfrie deler/magasiner og, hvis en har lyst, ta med løpet som butikken registrerer på kjøperen. Dette er billigere enn å kjøpe deler til en oppskrytt S&W 41. En HS slår 41 ned i støvlene. Sjekk bare resultater fra OL/VM fra den tiden disse var "top of the line" i USA. 

 

Dagens priser på M41 er hinsides. I sin tid kostet den 1/3 av en Hammerli 208 og halvparten av en GSP i ett kaliber.

 

Link to comment
Share on other sites

208 er førsteutgave. 208S og 215 er like teknisk ( hvis jeg husker riktig) og forskjellene på dem er utvendig finish. På samme måte som S&W m27 og m28.

Les på sidene til Huntershouse. De forklarer forskjellene i detalj.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hipshot said:

Jeg så en 208 (eller var det S?) her om dagen. Steike for et flott våpen. Helstål, sikkert smidd og med en fantastisk overflatebehandling.

 

Skulle jaggu hatt meg en sånn.. - men nå går pengene i strømregninger 😩


Hvem selger slike her i kongeriket hipshot?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 4/22/2022 at 4:54 PM, Razorback said:

Spesialpistol, hvis du vil treffe, x-Esse Stenvaag. Hvis du vil ha det moro, det meste annet, pp, ppk, sr22, cheetah, p22, g17

Har X-esse Stenvaag, PPK og G17 (eller P80 for å være helt nøyaktig). Synes alle tre er akkurat like moro å skyte.
I spesialspistol er det naturligvis ingen av de sistnevnte i nærheten av Stenvaag når det gjelder å hanke poeng.

 

On 4/22/2022 at 4:54 PM, Razorback said:

Fin, mest mulig for pengene, banepistol hvis man vil gjøre det best mulig, pardini, matchgun, feinwerkbau, gsp osv. For moro, ruger av noe slag, victory, sharpshooter, 22kopi av grøvre våpen

 

Har Pardini (hatt GSP før), Ruger 22/45, X-esse standard og et par til. Har hatt Buckmark før og skutt endel av klubbens Victory. Samme her synes alle er like moro å skyte.

Men i finpistol er det naturligvis ingen av de sistnevnte som er i nærheten av Pardini når det gjelder å hanke poeng.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...