Jump to content

Lim til kikkerter.


adhoc

Recommended Posts

Hei, bare lurte på om noen vet hva slags lim det blir brukt i kikkerter, har brukt Loctite 480 til mye rart (gummiert lynlim) men har liksom

sett at lynlim har lett for å påvirke coatingen på linsene.

Min goto kikkert har gått litt i oppløsning og trenger hjelp :-)

 

leica.jpg.7e19a296d09529c85839eff2a6fb4000.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

He he, nei den har jo aldri vært på service, og her tror jeg min leteevner på nettet svikter,

fant rett og slett ikke ut hvor den skal sendes.

Den er kjøpt på xxl for kanskje 20ish år siden og kvittering/garantibevis er nok long gone

Så håper på litt hjelp på hvor og hvordan.

Hva kan man forvente av tidsbruk og pris  på en slik service

Det blir jo litt rart å legge  noe særlig mer en 15% av nypris i det, kikkerten er ikke SÅ bra.

Sist jeg prøvde meg på litt tysk service tok det ca et år og kosta svin, det var gjennom forhandler.

Det er litt av bakgrunnen for hvorfor jeg lurte på hva slags lim det blir brukt, ser litt silikon aktig ut, men det fester til fet plastikk så ?

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kunne lagt fram problemet for Magne Landrø AS, meiner dei er hovedimpotør for Leica.

Når dette er sagt, hadde det vore min kikkert så hadde eg ordna den sjøl.

Til liknande reprasjoner har eg brukt Casco Marin&Teknik. Prøv å fjern gammel lim, og påfør ny lim med ein tannpirker e.l., sjølsagt må du holde deg klar bevegelige deler og linser. Etterpå holdes det heile i press nokre dager med maskeringstape. Går det dit høna sparker så får du ta det på deg sjøl.

Du må og tenke over om den på sikt skal kunne demonteres igjen.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Du sender den ikke på service bare for å få limt på igjen det lokket. Først og fremst får du sjekket kollimeringen, og eventuelt justert dette. Ellers så sjekker dem og bytter pakninger, smører og fyller den på nytt med nitrogen. 
 

Man får alltid et prisoverslag før man velger å bruke penger på den, om det er noe mer som må byttes. 
 

man får igjen kikkerten like god som ny. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...