Jump to content

Montasje til Merkel 210E


tjæderskytten

Recommended Posts

I dag kom det en lang pakke i posten i posten, en Merkel 210E i cal.16/22hornet. Har tenkt denne til jakt med spets og kanskje noen fjellryper.

Den var slitt i treverk, men meget tight og fin.
Eneste minus var montasjen. Totalt uten kinnkontakt og ubrukelig øyeavtand.
Noen som har tips om hvem som har bra utvalg er dyktig på Eaw? Tenkte og montere den laveste som går.
Se bilder for beskrivelse om sånn ca. plassering jeg har tenkt med ny kikkert (Swarovski Z3 3-9x36).
Noen som har bilde av en Merkel 210 med Eaw montasje?
 

Merkel 3 .jpg

Merkel 2 .jpg

Merkel 1 .jpg

Link to comment
Share on other sites

Med den kolben så må du vel nesten legge kikkerten på høyde med haglepipa for å få kinnkontakt 🙈 Jeg tror bestemt jeg ville vurdert ny stokk. Koster en del, men dæven så snasent å skyte med noe som passer en perfekt i stedet for å vri og bende kroppen i posisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har endelig plukket av denn forferdelige montasjen, og gjett hva som skjulte seg under.
Der var det en ned-fellbar jakt-diopter. Dette ser så fint ut, at her må jeg prøve å klare meg uten kikkert.
Det burde gå ut til 80-100m.
Har prøvd den i benk, og det ser ut som den går 15cm høyt og 7-8cm til venstre.
Tips for innskyting/justering? Som dere ser så er det ett perlekorn av messing, så bruk av fil er utelukket.
Finnes det løse slike korn i forskjellige høyder?
Diopteren må vel gå og flytte i side med verktøy fra Brownels.

IMG_0616.jpeg

IMG_0612.jpeg

IMG_0611.jpeg

Link to comment
Share on other sites

tjæderskytten skrev (33 minutter siden):

Tips for innskyting/justering?

 

For dobbeltrifler er justering av kuletype/kulevekt/ladning aktuelt. Min erfaring med (i sammenligning et makkverk av) en Antonio Zoli-kombi er at den går "hull i hull" på førsteskuddet, uansett kulevekt/ladning, eventuell variasjon skyldes bare rekylopptaket. Grunnen til dette er at haglepipa virker som et "stabiliserende skjefte", slik pipebåndene på Krag-J, M798, Enfield m/fl. fester pipa til stokken..

 

En kompetent børsemaker, som ikke er fremmed for litt utfordringer, kan kanskje flytte litt på det pene messingkornet.

 

tjæderskytten skrev (33 minutter siden):

Har tenkt denne til jakt med spets og kanskje noen fjellryper.

Det burde gå ut til 80-100m.

 

Med mine øyne er det til nøds storfugl, helst struts, som vil være aktuelt med diopter på slike avstander!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...