Jump to content

Søknad om pistol nr.2


Andersby

Recommended Posts

Hei. Finner ikke noen tråder om hvordan du søker om pistol når du har pistol fra før. Jeg er medlem av en pistolklubb i 2 år og har en 9mm, men den er ikke god å skyte med så vil kjøpe en ny 9mm.

Må jeg da kunne dokumentere at jeg er aktiv skytter, slik som du gjør når du skal ha ditt første våpen? Klubben har jo ikke hatt noe skyting det siste året pga av korona.

 

Hilsen Anders

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du har ervervet den 9mm du har til militærfelt. For at du skal få samme våpen (9mm) i samme bruksområde så må du ha en del aktivitet.

 

Dette sier våpenforskriften:

 

§ 4-8.Kor mange skytevåpen som kan ervervast til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram.

Politiet kan likevel gje løyve til erverv og innehav av inntil to komplette skytevåpen til eit godkjent skyteprogram (reservevåpen) til personar som det siste året:

1.har gjennomført minst 10 konkurransar i det aktuelle skyteprogrammet, der fem av desse er opne skytestemner, eller

2.har teke del i internasjonale meisterskap.

 

Du har også muligheten til å erverve 9mm i grovfelt, hutiggrov og 25m grovpistol. Men da forlanges det også aktivitet de siste 6 månedene. Akuratt som nybgynner:

 

Dette sier våpenforskriften:

 

§ 4-6.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av pistolar eller revolver til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av pistolar eller revolverar til sportsskyting til personar som:

1.har gjennomført tryggingsopplæring arrangert skyttarorganisasjonen,

2.i minst seks månader har vore medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og

3.siste seks månader har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningar eller konkurransar.

 

Som du ser så må du ha minst 10 organiserte treninger eller stevner.

Og de tar ingen hensyn til at det har vært korona. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sendte nettopp en til søknad selv. 

Kravet er at du har minst 10 treninger innen 6mnd tid. men du kan søke på andre programmer. 

Jeg har selv 9mm til Mil felt grov. også har jeg søkt nå på 9mm Hurtig Grov. 

 

Husk alle viktige vedlegg da, og helst en god forklaring til hvorfor du ønsker til det programmet du søker til .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Nomad88 said:

Sendte nettopp en til søknad selv. 

Kravet er at du har minst 10 treninger innen 6mnd tid. men du kan søke på andre programmer. 

Jeg har selv 9mm til Mil felt grov. også har jeg søkt nå på 9mm Hurtig Grov. 

 

Husk alle viktige vedlegg da, og helst en god forklaring til hvorfor du ønsker til det programmet du søker til .

Jepp, du trenger bare 10 treninger eller starter innen forbundet, ikke det faktiske programmet man skal søke på, da kan man søke på et våpen til hver av de godkjente programmene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan være enklere å få godkjent kjøp av ny hvis du krysser av for at du skal selge den gamle, noe som kanskje er aktuelt ettersom du ikke synes den er god å skyte med. Du slipper da å argumentere for at du trenger to 9 mm pistoler. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Sorvoll said:

Det kan være enklere å få godkjent kjøp av ny hvis du krysser av for at du skal selge den gamle, noe som kanskje er aktuelt ettersom du ikke synes den er god å skyte med. Du slipper da å argumentere for at du trenger to 9 mm pistoler. 

Dette var ikke godt nok i Oslo. De ville at jeg skulle selge den jeg hadde før de ville gi meg ny tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Med nye reglene så er dette veldig enkelt. 

Søk et annet program enn det du har tidligere og legg ved 10 nye aktiviteter 

Det går jo fort med 10 treninger 

 

Og ettersom du allerede har lisens så kjøper du ny pistol på utlån til søknaden blir godkjent. 

Edited by Nomad88
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...