Jump to content

Spørsmål rundt .410


Jørgen Krag

Recommended Posts

Jeg innså nettopp nå at jeg både har plass i garderoben, og barn som må opplæres i skyting med hagle og jakt. En time seinere har jeg sjekket finn og kammeret for et kjapt overblikk over hva som er tilgjengelig av våpen, og hva som har blitt diskutert tidligere. Mye av aktiviteten på kammeret har dreid seg om tilgang på ammo i (den forrige) blyforbudstida. Nå er jo foreløpig blyammo tilgjengelig, og mitt raske søk avslørte også at flere forhandlere ligger inne med- eller tar inn ammo i .410. 

 

Finnes det/er det mulig å kjøpe lerdue-/trenings-/billigammo i kaliberet? Hjemmelading er ikke aktuelt før barna er ute av huset, og da bortfaller muligens behovet...

 

Hva finnes av lette enkeltløpere der ute? Finn.no hadde tilgjengelig én winchester med utvendig hane. Hvor lette/små får man disse? Jeg ser for meg at gjeldsarvingene skal få bære rundt på smelltreet i timesvis og dagevis i høyfjellet, langt fra folkeskikken, redningsmuligheter, mobiltelefondekning og uten annen mat enn den de dreper selv, gjerne i et postapokalyptisk scenario, og vil gjerne kjøpe noe som er lett nok til at dette blir en trivelig opplevelse. 

 

Eller burde jeg heller bare tenke 28 kaliber? I så tilfelle står alle spørsmålene, bare bytt ut .410 med 28...

Link to comment
Share on other sites

Nå som blyforbudet kommer feb. 2023, så får en spørre forhandlerne om de i hele tatt kommer til å ta inn blyfri patroner til " sære " haglekalibre som 410/28 mm. Har tidligere sett etter lerdueammo til cal 16, men har gitt opp.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...