Jump to content

Diagnose ADHD og våpensøknad


Moadolf

Recommended Posts

Hei 

litt om meg. Er mann på 27 år og er diagnoser med adhd i voksen alder.

har bestått jegerprøve og fått godkjent søknad på rifle og hagle (søknad er utgått, ikke fornyet og ei heller benyttet til kjøp).


har plettfri vandel.

 

Har meldt meg på sikkerhetskurs for pistolskyting og lurer på om det er noen av dere i pistol-miljøet som har  erfaringer med hvordan polititet stiller seg til adhd og søknad om håndvåpen?

 

Har inntrykk av det kan være litt vanskeligere å få godkjent søknad på håndvåpen kontra jaktvåpen?

 

Bruker medisin for diagnosen.

På forhånd takk for svar 😊

Link to comment
Share on other sites

Moadolf skrev (33 minutter siden):

diagnoser med adhd

 

Moadolf skrev (33 minutter siden):

har plettfri vandel.


Hei.. jeg vet om mange som har ADHD i forskjellig grad som både jakter.. har eget våpen.. noen av disse er også aktive pistol skyttere..

 

som du selv sier så er du 27 år og har plettfri vandel.. så fram til nå har du klart å leve livet akkurat like bra som alle andre som har endt opp med en vandel status som ikke kan bli bedre..

 

selv om du ikke har benyttet innvilget jaktvåpen søknader så har du vært gjennom "kværna" og blitt godkjent av "tante blå" 

 

når du begynner på sikkerhetskurs og oppfører deg normalt og du ikke får noen lamper til å "blinke rødt" blant instruktørene så tror jeg det vil gå bra med både kurs å søknad..

 

Men jeg vet om tilfeller der oppførselen til kursdeltakere har vært av en slik art at instruktører har måtte "tipse" politiet om adferden til deltakere..som igjen har resultert i avslag.. (men denne adferden har ikke noe med ADHD eller ikke)

 

Personer med ADHD som bruker/styrer livet på rette måten er en ressurs for enhver organisasjon/arbeidsplass/gruppe.. jeg har selv ansatt flere som har vært åpen om diagnosen sin.. men i utgangspunktet så er diagnosen din en privatsak.. og ikke en grunn til at en skal stå med "luen i hånden" lykke til..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (23 minutter siden):

 


Hei.. jeg vet om mange som har ADHD i forskjellig grad som både jakter.. har eget våpen.. noen av disse er også aktive pistol skyttere..

 

som du selv sier så er du 27 år og har plettfri vandel.. så fram til nå har du klart å leve livet akkurat like bra som alle andre som har endt opp med en vandel status som ikke kan bli bedre..

 

selv om du ikke har benyttet innvilget jaktvåpen søknader så har du vært gjennom "kværna" og blitt godkjent av "tante blå" 

 

når du begynner på sikkerhetskurs og oppfører deg normalt og du ikke får noen lamper til å "blinke rødt" blant instruktørene så tror jeg det vil gå bra med både kurs å søknad..

 

Men jeg vet om tilfeller der oppførselen til kursdeltakere har vært av en slik art at instruktører har måtte "tipse" politiet om adferden til deltakere..som igjen har resultert i avslag.. (men denne adferden har ikke noe med ADHD eller ikke)

 

Personer med ADHD som bruker/styrer livet på rette måten er en ressurs for enhver organisasjon/arbeidsplass/gruppe.. jeg har selv ansatt flere som har vært åpen om diagnosen sin.. men i utgangspunktet så er diagnosen din en privatsak.. og ikke en grunn til at en skal stå med "luen i hånden" lykke til..

Tusen takk for svar! Greit å vite da jeg selfølgelig har et ønske på sikt om å kunne eie mitt eget håndvåpen om jeg skulle fått mersmak på det.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (40 minutter siden):

Hei, og velkommen på Kammeret. Diagnosen i seg selv er ikke til hinder. Det stilles ikke strengere krav til skikkethet. Er man skikket, så er man det, uansett våpentype.

Takk for det, og takk for svar😊

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (34 minutter siden):

Har du blitt egnet som skikket en gang, uten å ha gjort noe galt i ettertid, skal det ikke være noe problem.

Men, å leve etter "don't ask, don't tell"-prinsippet skader ikke heller :)

Takk for svar😊

Link to comment
Share on other sites

Som flere skriver her. Om ingen spør så ikke si noe. Diagnosen er uansett ikke grunnlag for avslag. Men hvordan du fungerer på skytebanen der du skal få grunnlaget til å få egne våpen. Er du "normal" og ikke tar helt av slik at sikkerheten blir svekket. Følger beskjeder osv så kommer nok dette til å gå i boks :D Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

https://www.adhdnorge.no/artikkel/skyting-for-mestring-prosjekt#:~:text=Mona undersøkte det danske prosjektet,fokus og motivasjon gjennom skytesporten.

 

Har selv ADHD, uoppmerksom type. Skyting er faktisk som terapi for meg. Spesielt dynamisk, da dette utfordrer meg på områder jeg ikke nødvendigvis briljerer i.

 

Tenker da på planlegging og gjennomføring av plan, osv...

 

For å svare mer konkret på spørsmålet ditt. Min diagnose har aldri representert noen hindring for meg i forbindelse med våpensøknad, tror faktisk aldri det har vært et tema, ei heller ifm sikkerhetskurs for nybegynnere eller godkjenningskurs i dynamisk. Politiet ser på vandelen din, ellers tror jeg det kun er tvunget psykisk helsevern som vil være til hinder for å få søknader godkjent.

 

Det som er viktigst er at du som lever med diagnosen selv må tenke igjennom hvilke utfordringer din ADHD kan medføre og være bevisst på dette. Tenk på hvordan du kan forberede deg.

 

Min erfaring med egen ADHD er at når jeg først finner noe jeg brenner for, så er dette altoppslukende og jeg fungerer på linje med alle andre. 

Edited by OsloOi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...