Jump to content

Eksplodert løp hagle


Retsub

Recommended Posts

Retsub skrev (48 minutter siden):

Viper 24g stål ble brukt. Var skudd 21 i serien


Fikk du treff eller bom på skudd nr 20?  Jeg har sett noen "utposninger" på diverse hagleløp opp gjennom tidene men de har som regel kommet i enden av løpet..(rett før chokene).. og da gjerne i bruk sammen med uoriginale choker.. ser nesten ut som at det er/har vært et fremmedlegeme i løpet.. derfor mitt spørsmål om skuddet før var treff eller bom..

Link to comment
Share on other sites

Regner med at foregående skudd var skutt i samme løp. Nå vet ikke jeg om et evt overtrykk ville kommet frem som overtrykkstegn på ei haglehylse, på samme måte som ei riflehylse, men mulig den kunne gitt en indikasjon på om det var ammofeil eller ikke. Uansett, når den ikke finnes er en like langt. En metallurg kan kanskje si noe om sannsynlig årsak ved å studere bruddflatene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde med egne skudd. Ei åpna kasse jeg hadde skutt av før. Skutt flere paller på banen vår med samme skuddene så var noen jeg hadde lagt av til meg selv til bruk i konkurranser. Skal gi beskjed til han som handler inn på vegne av klubben

Link to comment
Share on other sites

@Retsub sendte bildene du har lagt ut til en kompis av meg som bor i Italia.. han har jobbet med å bygge hagler i en årrekke og har jobbet med flere av produsentene der nede.. han ville tippe ut i fra "dårlige" bilder at det var wad/plastkoppen enten hele eller deler av den som hadde fulgt det foregående skuddet som hadde ligget igjen i løpet.. 

Link to comment
Share on other sites

Takker, det gir mer mening ja. Godt du berget selv uten større skade. Er det antlnit-stål i dette løpet? Det er jo noe av det sterkeste en kan få i dag. Ser skaden starter ved loddingen til forskjeftet- en herdefeil kan jo være medvirkende?. Men liten vits i å spekulere- dette finner de ut på fabrikken.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

@Sunnmøringdet er fullt mulig at det er det som skjedde. Eneste som taler litt i mot det er at de mente jeg traff og på det skuddet det gikk galt. Men ingen som husket 100% om det var treff eller ikke.

 

Skal uansett ringe Schou og høre om det er noe de vil se på. Anbefales ikke å teste ut...

Edited by Retsub
Link to comment
Share on other sites

Retsub skrev (2 minutter siden):

det er fullt mulig at det er det som skjedde. Eneste som taler litt i mot det er at de mente jeg traff og på det skuddet det gikk galt. Men ingen som husket 100% om det var treff eller ikke.


Som sagt.. det kunne være hele eller  deler av wad/plastkopp som hadde ligget igjen.. men bildene var dårlig (lav oppløsning) så ingen konklusjon .. men sa at han hadde sett en del tilsvarende/relativt like eksempler.. men du får ta en prat med importør.. men jeg regner med at de vil "vaske" hendene sine fort (fra skrive seg ansvar) med tanke på involvering.. en kan ikke skylde på fabrikasjonsfeil når børsen har gått tusenvis av skudd.. blir som å skylde på fabrikasjonsfeil når det oppstår en feil på en bil som har gått 400k kilometer.. jeg hadde prøvd å håndtert dette som en forsikringssak.. jeg vet om et tilfelle der en bruker av en DT10 fikk erstattet løpet sitt forsikring.. men jeg vet ikke hvilke forsikring det gjelder.. jeg har egen forsikring på våpen med verdi inntil 200k som dekker skade på våpen under jakt eller skyting..

Link to comment
Share on other sites

Retsub skrev (10 minutter siden):

Forsikringen var ihvertfall raskt på banen så må innom en våpenforhandler i hvert fall.


husk bare når du snakker med forhandleren og får takst/pris på nytt løp.. så må han ta med børsemaker arbeid for å tilpasse løpssettet til låskassen.. for det er ikke bare å sette på et Beretta løp.. hadde dette vært en Blaser F3 så kunne en kjøpt et nytt løp og satt det på en hvilke som helst F3 kasse.. men på beretta så er det ikke de samme nøyaktige toleransene.. så her må det tilpasses med manuelt arbeid.. blir fort noen kroner i børsemaker arbeid.. 

Link to comment
Share on other sites

Retsub skrev (4 minutter siden):

Vet ikke engang om det er mulig å få tak i løpet og forskjefte til 682 gold e lenger


Beretta lager det om du bestiller det.. prisen blir deretter.. men forsikringen dekker jo det.. bare å få en skikkelig forhandler til å kontakte Schou så sender de en henvendelse til Beretta om prisestimat..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):


Beretta lager det om du bestiller det.. prisen blir deretter.. men forsikringen dekker jo det.. bare å få en skikkelig forhandler til å kontakte Schou så sender de en henvendelse til Beretta om prisestimat..

Forsikringsselskapene dekker normalt kun opp til verdien på hagla. Hvis nye løp og forskjefte (som spesialbestilling) overstiger verdien på komplett våpen blir verdien på sistnevnte lagt til grunn for utbetalingen.

Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2022 at 10:13 PM, Retsub said:

received_664576534810262.jpeg

Det kan hende du nå har fått svar på årsak til hendelsen, men siden jeg har sett to slike hendelse i Danmark så vil jeg nevne en fellesnevner ved de to tilfellene.

Begge var skutt med stål og begge hadde en grop innvendig i løpet i skuddretningen. 
Gropa hadde form som en takrenne og ble dypere ettersom man kom nærmere munningen. Da gropa ble dyp nok så raknet løpet. 
Det kunne se ut som om et stål haggel på et eller annet vis hadde kommet på utsiden av forladningen og blitt presset mellom den og løpsveggen. 
Da graver det fort i løpet.

Jeg mistenker derfor personlig at et haggel i forbindelse med produksjon av patronen har kommet på utsiden av forladningen og dermed forårsaket de to aktuelle løpssprengningene som jeg har sett resultatet av. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen svar enda. 

Jeg har fått bekreftet at de har mottatt hagla og at den er sendt videre til børsemaker for sjekk. 

Jeg har og fått beskjed om at nytt løp ikke finnes å få tak i. Har spurt hva de vil gjøre om de finner ut at det er enten ammo eller hagle som det har vært en feil med, men ikke fått noe svar på det spørsmålet. 

Så nå tråler jeg fortiden Finn.no for å finne alternativer så får jeg se hva jeg ender med tilslutt. 

Link to comment
Share on other sites

Ja takknemlig for at det gikk bra. Har kommet meg på skytebanen noen ganger nå og skyter helt og selv om hånda ikke er helt bra enda.

682 tror jeg ikke det blir igjen.

Har en Perazzi på låns nå som frister og jeg skyter bra med. Ellers vurderes 694, DT11, Z-gun, Blaser F3 osv. 

Må bare finne ut av hva endelig budsjett blir.

Edited by Retsub
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da fikk jeg hagla tilbake fra Schou med uttalelse fra Vågsland.

Funnet en bul lenger fremme i løpet og så trolig årsak er at forladning fra forrige skudd satt igjen i løpet og skapte en blokkering som gjorde at løpet sprengte.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg holder meg unna den der vipern fra nå av jeg... blåse ut røyken ja. Har mista et par fugl jeg mens jeg skal sjekke for løpshindringer på jakt. Like irriterende hver gang  d. Tar ikke lange sekundet, kan banne på at enkelte høns er mer smarte enn andre.  Men enkelte ritual føles med ett mer fornuftig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har aldri sjekka løpet for hindringer, unntatt når jeg har gått på tryne med løpet først.. Men mulig jeg burde begynne med det ? Det opplyses at "forladningen" satt igjen etter forrige skudd. Nå husker ikke jeg i farta hvordan forladningen i en plastpatron ser ut, er det plastkopper som haglene ligger i det menes ?

Link to comment
Share on other sites

Det er etter at jeg leste om denne saken at jeg begynte å sjekke løpet etter hvert skudd, men om det er nødvendig er en annen sak.

Mange foreninger bruker Viper patronen, så det er nok skutt på hundretusenvis av den landet rundt. Sannsynligheten for at noe sånt oppstår vil jeg tro er særdeles lav.

 

Ja, det må være deler av plastkoppen til haglene som har blitt sittende igjen i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg sløyer en haglpatron så har jeg inntrykk av at det stort sett er de samme komponentene som går igjen hos alle. Er det en forladning/plastvad som er problemet så er den garantert brukt i  10-20?, hvem vet hvor mange andre patronmerker? 

Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2022 at 11:08 PM, Retsub said:

Skudd 20 var treff. Chokene kan jeg fremdeles skru ut med vanlig håndmakt som jeg pleier

Du har et poeng Per, om waden fremdeles var i løpet hadde han nok neppe truffet på det siste skuddet. Kan det være andre deler av patronen?

Link to comment
Share on other sites

Retsub skrev (På 11.7.2022 den 13.45):

Da fikk jeg hagla tilbake fra Schou med uttalelse fra Vågsland.

Funnet en bul lenger fremme i løpet og så trolig årsak er at forladning fra forrige skudd satt igjen i løpet og skapte en blokkering som gjorde at løpet sprengte.

 

Vågsland har vel ikke noe kompetanse for å fastslå hvorfor dette har skjedd. Han kan selvfølgelig mene noe om det men det er ingeniørene hos Beretta som burde se på dette. Her kan det jo være materialfeil i pipa. Det kan sjekkes hos Beretta, ikke hos Vågsland.

 

Analogi: Det er ikke mekanikeren som bytter tennpluggene på F1-motorene til Ferrari som fastslår hvorfor de havarerer og hvordan de kan fikses, det er ingeniørteamet/konstruktørene.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Luften fremfor neste skudd vil drive en wad fremfor seg ut. Wad er ikke hverken tung  eller solid. Sammenlignet med haglvekten burde det ikke bety noe høyt trykk så langt fremme. Både haglsverm og  rekyl på siste skudd må ha vært normale for å gi treff. Hvordan en forklarer at wad ligger igjen i løpet med normal rekyl og spredning på haglsvermen er vanskelig å forstå. Kruttgassene må jo ha kommet inn i haglsvermen om wad er i løpet. Da skulle hastighet og spredning blitt ræva.

Link to comment
Share on other sites

@Per-Sdu kan få lov til å kikke på løpet hvis du vil. Jeg fikk det tilbake fra Schou så har det hjemme. Det som har skjedd med noen andre Viper er at waden har delt seg bak «koppen» haglene ligger i. Kenneth hadde sett noen av de oppe på banen på skutte skudd mener jeg. Har og noen viper liggende som kan dissekeres.

 

@Friskusjeg ble bare kjørt rett på legevakta. Ingen som vet hvor den tomhylsa ble av. Han som åpnet den tror han hadde kasta den. Fokuset på alle var egentlig meg og min tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...