Jump to content

Litt til om blyforbud hagle


Tomas

Recommended Posts

Siden jeg har drevet med lading av patroner over noen tiår, ser jeg at i skapet finnes en god del haglepatroner med blyhaggel. Synes det er litt synd å bare destruere disse når " forbudet " er et faktum. NB! jakter primært i skogen, så om forbudet kommer til å gjelde også der har ikke jeg klart å lese ut enda. Slik sett kan en undres om nåværende praksis kan videreføres.

 

At det på en grei måte går å erstatte bly med tungsten bør være praktisk gjennomførbart. Volum og vekt må selvfølgelelig sjekkes ut slik at det ikke avviker, da det kan få konsekvens for gasstrykket i patronen. Så hvor får man tak i slike haggel, eks. haggel nr 4 eller 5? Forslag tas i mot med takk, og kan sikkert være til nytte for også andre.

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig klar over at man har lite å gå på når det gjelder haglelading. Så dersom ikke vekten passer, hadde ikke jeg utført dette eksperimentet da man ikke kjenner hvilken kruttype som er benyttet. Fabrikanten vil nok aldri oppgi noe som kunne vær til hjelp. Likevel litt irriterende å sitte med en masse patroner som en bare kan kaste, men at det er bedre enn å oppleve at hagla ødelgges, eller få noe i ansiktet som ikke hører hjemme der.

 

Høyfjellsjakt kan vel blypatroner fortsatt benyttes om man har tolket reglene riktig?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...