Jump to content

Kikkertsikte for skarpskyttere


Ravn83

Recommended Posts

Jeg driver å undersøker info om forskjellige kikkertsikter. Så klarer jeg ikke helt å bli klok på hvilke kikkertsikter som er best på visse egenskaper. En kombinasjon av egenskaper

 

Så håper å få i gang en diskusjon på dette.

 

Sånn som Leopold blir brukt av militæret og politi i USA. Med livstid garanti. Har forstått at disse for noen kanskje ikke er det aller aller beste på langhold på markedet. Men sikkert god nok for de fleste.


lys egenskaper, med retikkel og tårn som man kan bruke på langhold. Gjerne andre ting og egenskaper som er viktig.

 

Sånn som Khales, vortex og andre merker som blir nevnt for langhold er jeg nysgjerrig hvordan skårer på en «militær skala» 

 

Det er vel noen militære skarpskyttere her inne? Hva vil dere ha på rifla for å skyte på litt lengre hold? 

 

Har prøvd å lete etter svar i forskjellige tråder. Det er sikkert hvert diskutert før men kanskje vi kunne fått en diskusjon på dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er fancy å ha tittelen skarpskytter, men så blir man eldre og oppdager at de som skyter sivilt ofte skyter mer, er bedre generelt og har bedre utstyr. Når man er i grønt så får man utdelt noe greier, bruker disse og etter hvert får man mulighet til å velge litt- eksempelvis hvilket sikte man vil ha, men man har fremdeles ikke peiling på om march er bedre enn leupold.

Jeg personlig har bare plukka sikter som hadde mrad, ffp, ccw, 56 mm objekt og 35 mm tube, retikkel jeg liker. Hadde ikke store utvalget heller. Thats itt.

 

For å svare på en annen måte: De som nå har 40 + års erfaring med å skyte, mye og horete langt har mye bedre forutsetninger for å svare deg på hva du bør ha av optikk i dagens marked. Nå er jeg ikke noe fan boy, men har merket meg  @M67  ganger på kammeret og denne mannen har langt mer peiling på hva som er bra enn skarpe i grønt. Nå har jeg riktig nok pensjonert meg fra grønt og det er mulig skarpe i dag har større valgmuligheter enn vi hadde for en 5-6 år siden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg anbefale deg noe sikte. Men etter og ha prøvd Leopold i sterkt motlys vil jeg ikke nevne det i samme setning som ordet bra.

Det siktet jeg bruker mest til skyting på litt lengre avstand opp til 1000m er en swarovski ds 5-25×52. Den er sikkert ikke den beste men utrolig anvendelig når en skal ha av et raskt skudd innenfor 0-1000m.

Link to comment
Share on other sites

@Ravn83 

Optikk består av både objektivt og subjektiv elementer.. 

 

Den objektive delen er om vi hadde tatt alle "High end" langholdsikter koblet de opp i et laboratorium og objektivt testet alle siktene under alle scenarioer og forhold.. da hadde vi funnet det "beste" siktet en maskin kunne bedømme.. 

 

Alle optiske produsenter har utstyr for å teste optikk.. men i realiteten så er det ikke slik at de kjøper inn alle konkurrentene sin optikk for å sammenligne egen merke/produksjon opp mot konkurrerende merker/modeller.. (det gjør det sikkert med de går ikke ut med det) de er nok mere opptatt av å lage best mulig optikk innenfor det prissegmentet modellen/merket opererer i..

 

Per, Pål og Espen askeladd kan hver for seg ha sine favoritter når det kommer til optikk.. alle tre synes sitt valg er bedre enn de andres.. de ligger ved siden av hverandre og titter i optikken og likevel har de forskjellig oppfatning av hva som er den beste optikken.. 

 

Her kommer hvert enkelts individuelle preferanser og subjektive opplevelse av hva som er best.. jeg har min.. du har din..og noen andre har sin.. for meg og mine øyne så vil jeg hevde at det siktet jeg liker best..er best (for meg) og du kan ha en helt annen fasit..som for deg er like rett.. (jeg snakker her om "high end" sikter.. de øverste 2 prosentene av optisk elite) March High master..Kahles K serie..Zero Compromise Optic (ZCO).. Steiner M7.. S&B PM/US.. 

 

Når det lommer til motstandsdyktighet mot ytre påvirkninger så er det nok Steiner M serie..Nightforce.. Leupold MK samt S&B PM som har flest timer i militære operasjoner.. og som har de mest rigide testrutiner og stress tester.. på sin optikk..

 

At en Sivil skal ha behov for disse egenskapene.. og at disse egenskapene skal være styrende for valg av optikk blir for meg naivt og kunnskapsløst.. (om en ikke går med en våt/naiv drøm om å reise til Ukraina for å bli den neste Chris Kyle eller "Wali The canadian sniper")…jeg hadde mye heller hatt March/Kahles som sikte på min rifle enn Nightforce selv om ikke March/Kahles annonserer for at siktet tåler å bli dratt bak en bil i tau.. jeg vil ha et sikte som jeg optisk foretrekker.. som har gode mekaniske tårn.. som tracker og er nøyaktig.. 1 klikk..eller hundre klikk samsvarer med reelt treffpunkt.. om det siktet i tillegg tåler å bli dratt bak en bil..får heller bli en bonus.. med det er ikke styrende for valget..

 

Da jeg ei har behov for å hoppe i fallskjerm/dykke..osv med riflen på ryggen.. og de som har det de får tildelt egnet utstyr for dette..

 

Om du søker på forumet her så kan du lese til "øyet blir vått" og du vil finne utallige tråder om det samme temaet.. og jeg tror ikke du finner en eneste tråd der alle bidragsytere i tråden er enig og konkluderende om hva som er det beste kikkertsiktet for langhold.. og grunnen er overnevnte grunner..

 

Du fikk tilbud en annen tråd om å være med på banen sammen med blant annet @M67 og om du møter opp så er jeg temmelig sikker på at du får kikke i /sett på sikter fra utvalget innen de øverste 2 prosentene av LH optikk.. det er bedre å se selv.. en å få en masse subjektive meninger i en tråd..

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (51 minutter siden):

Er det ikke bare å sjekke hva de 10 øverste plasseringene på de største PRS og langholdsstevnene i USA og Europa bruker?


Tror du? Hva som blir brukt på toppen i stevner over dammen har veldig lite med hva som er best optisk.. men hvem som betaler best for at de skal bruke optikken.. hvert fall på den øverste delen av listen.. 

 

En oversikt fra 2018..F72289EB-8E52-4518-BAC9-21D63E13B93F.png.c391d8f0de0f0160a138b09dec2ea476.png

og en oversikt fra 2021

0F1CB753-407C-43CF-B546-39FE5092465A.png.46a9438f893d6a1efea786c9ee53a56c.png

 

Hverken Vortex eller Nightforce er i nærheten av den optiske eliten..(selv om de her har mange brukere..

 

De som ikke blir sponset kjøper nok optikk etter "lommeboken" og håper på at en gang skal få resultater eller plass på et fabrikk team..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (5 minutter siden):


Tror du? Hva som blir brukt på toppen i stevner over dammen har veldig lite med hva som er best optisk.. men hvem som betaler best for at de skal bruke optikken.. hvert fall på den øverste delen av listen.. 

 

En oversikt fra 2018..F72289EB-8E52-4518-BAC9-21D63E13B93F.png.c391d8f0de0f0160a138b09dec2ea476.png

og en oversikt fra 2021

0F1CB753-407C-43CF-B546-39FE5092465A.png.46a9438f893d6a1efea786c9ee53a56c.png

 

Hverken Vortex eller Nightforce er i nærheten av den optiske eliten..(selv om de her har mange brukere..

 

De som ikke blir sponset kjøper nok optikk etter "lommeboken" og håper på at en gang skal få resultater eller plass på et fabrikk team..

 

 

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at Khales er en av de beste produsentene i hvertfall. Jeg stoler relativt mye på dere fordi dere er så lidenskapelig opptatt av det dere driver med. Det synes jeg er veldig positivt.

 

Jeg har tatt imot tilbudet om å møte opp på banen med @M67 Det blir morro 😊

 

Jeg har er helt grønn når det gjelder langholdskyting. Men det er noe av gutten i meg som forteller meg at akkurat denne sporten skal jeg begynne med. 

 

Noen som har erfaring med Khales 525i og 525i DLR??? Hva er forskjellen. Dynamisk long range. Men hva er den egentlige forskjellen? 

 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (4 minutter siden):

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at Khales er en av de beste produsentene i hvertfall

Kahles er bra saker, men det blir helt feil å henge seg opp i hvilket merke som er "best". Man må finne den kikkerten man liker best. 
Eller, egentlig "må" man ikke det heller, for det er svært mye som er svært bra, mer enn godt nok, og ofte så bra at mange ikke ser forskjell

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):


jepp.. det er vel bare å snart krype til korset.. eneste som stopper meg er at jeg har lyst til å få tittet litt mere i det..og fått testet det oppe på børsa.. vi får se.. jeg har sittet med fingeren på "kjøp" knappen opp til flere ganger..😉 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo også lyst å se i det før jeg slenger 40 lapper (samer) på bordet! Det er ingen jeg vet om som har et slikte enda. Jeg er mest usikker på om jeg klarer å forholde meg til at sikte er "uskarpt i kantene" og at det har lite dybde??

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Jeg har jo også lyst å se i det før jeg slenger 40 lapper (samer) på bordet! Det er ingen jeg vet om som har et slikte enda. Jeg er mest usikker på om jeg klarer å forholde meg til at sikte er "uskarpt i kantene" og at det har lite dybde??

Jeg var spotter på et PRS-stevne, og Kurt Bekkevold var dum nok til å sett rifla si rett ved. Jeg gikk over til å spotte med High Masteren hans, og han måtte vel nesten bruke makt for å få rifla tilbake da han skulle skyte.
Husk to ting @Bly Det er aldri reell dybde i en monokulær kikkert, og at denne uskarpheten i kantene som noen nevner, begynner langt utenfor det som er kanten i andre sikter. Der Marchen begynner å bli uskarp i forhold til senter, der er iallefall min Schmidt und Bender svart...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Jeg er mest usikker på om jeg klarer å forholde meg til at sikte er "uskarpt i kantene"


Jeg er generelt "allergisk" mot optikk som er "blurred/uskarpt I kantene.. en av grunnene til at jeg ikke liker Zeiss og mye annen optikk.. det kan være så klart det bare vil i midten.. men øynene og "blodtrykket" trekker opp mot de uskarpe kantene i siktet.. men pakken kan være så god at den tillater litt "fogy" ring helt ute.. det er det som har stoppet meg hittil..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (4 minutter siden):


Jeg er generelt "allergisk" mot optikk som er "blurred/uskarpt I kantene.. en av grunnene til at jeg ikke liker Zeiss og mye annen optikk.. det kan være så klart det bare vil i midten.. men øynene og "blodtrykket" trekker opp mot de uskarpe kantene i siktet.. men pakken kan være så god at den tillater litt "fogy" ring helt ute.. det er det som har stoppet meg hittil..

Jeg har jo 4.5-28en, og den er ikke uskarp i kantene som jeg legger merke til. Dermot blir den litt "rar" når den er stilt helt til endes opp eller ned. Men den kan jo stille mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, M67 said:

Det er aldri reell dybde i en monokulær kikkert

Det kan jo være, men opplevelsen av å se inn i et helt "flatt" bilde slik som på S&B ultrashort har jeg problemer med.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

a jeg tenker at av de 5-42x, så bruker man/jeg kanskje 15-30/35x?

jeg tenkte på opp og ned. Da er det ikke så rart at den er litt tvilsom på enden. På enden av zoomen er den faktisk bra.
4.5-28 bruker jeg regelmessig på begge endene. Den gamle 5-40en derimot er vel mer en 6-35. Den blir ikke uskarp, men den blir veldig mørk over ca 30 - antakelig skyldes det den lille utgangspupillen, kombinert med at synet mitt antakelig ikke er hva det var.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En sjelden gang ser du kanskje noe du ikke ville sett i et rimelig sikte, og en sjelden gang til har du fordel av det. Blir siktet for billig, går du glipp av ting, oftere jo billigere. Men over 20k er det strengt tatt ikke mye nytte å hente. Men det er som med biler, man koser seg kanskje mer i en Porsche enn i en en Ssong Yang - men begge går det de skal.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

Jeg var spotter på et PRS-stevne, og Kurt Bekkevold var dum nok til å sett rifla si rett ved. Jeg gikk over til å spotte med High Masteren hans, og han måtte vel nesten bruke makt for å få rifla tilbake da han skulle skyte.
Husk to ting @Bly Det er aldri reell dybde i en monokulær kikkert, og at denne uskarpheten i kantene som noen nevner, begynner langt utenfor det som er kanten i andre sikter. Der Marchen begynner å bli uskarp i forhold til senter, der er iallefall min Schmidt und Bender svart...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (5 timer siden):

Erfaring eller tanker


Jeg eier et par av dette siktet.. jeg er veldig fornøyd med det.. optisk helt der oppe blant de øverste 2 prosentene av High end optikk.. gode tårn..tracker 100% på de siktene jeg har.. kvalitetsmessig veldig bra.. Steiner M serie sikter er vel kanskje de siktene som blir utsatt for de mest rigide stress testene.. 

 

jeg har både M7Xi 4-28x56 og M7Xi 4-28x56IFS modellene.. alle med MSR2 retikkel.. F820B2F5-5795-4DA0-BEBE-A01067568368.jpeg.d0eef7e00a6d09e3652f002cbe93b2c1.jpeg

 

6C20609A-A8BA-46D8-BD30-D05B7CBF4168.jpeg.3e7a0e06ef22e19f273e353584fc3dc0.jpeg

 

A6DE5317-B698-4088-BCF2-7E271D2C3081.jpeg.53b0c6bb1555700724970e98159fdc0a.jpeg

 

60F298B5-9D54-4FF7-9303-9A0F67D5B0F5.jpeg.aee0c4a26f2a34535156e3b3e0c4b6fb.jpeg

 

485D9F5C-64C8-4859-A596-572811AD7CDE.jpeg.be4b4e238b3e72776f7350d9768b1a40.jpeg

 

D1092D84-29BC-4764-B5AD-6CA84B7AFCD6.jpeg.54eb1dd82589a094ef52a5f7af0b5655.jpeg

 

1B8431D4-CEA6-40EA-A272-C1A0B1397659.jpeg.35f43e96e6a1a8034ec1510c65dbc3ff.jpeg

 

7BA59F44-CCB6-400E-8B03-B606D66B31F6.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...