Jump to content

Rimelig .22 uten voks/fett


klabbogbabb

Recommended Posts

Nå er jeg regelrett forbannet og møkk lei av funkefeil grunnet voksen på CCI Standard, og ønsker hele patronen til helvete med tilfart og det som ellers måtte være av garnityr.

 

Er det noen som har en patron å anbefale som IKKE er full av denne voksen som binder patronene i magasinene?

Link to comment
Share on other sites

Praktisk talt all .22 LR ammo har en eller annen form for voks eller smøring, dette er vel det siste kaliberet i produksjon som fremdeles har den gammeldagse løsningen med hælbasekule og utvendig smøring. Det er gode grunner til at man har gått bort fra dette i andre kalibre.

 

Hvordan arter feilen seg, hvor mange hundre skudd må du skyte etter grundig puss før det trøbler? Og i hva slags våpen? Jeg har skutt en hel del CCI i min gamle Margolin, null problemer men det blir jo litt klissete av voksaktig smøring. Du er sikker på at det er voksen som er problemet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at CCI og de fleste andre merker har litt variasjon fra lot til lot. I min eldste Pardini måtte jeg dra noen drag med fila i magasinene for å ikke få funkfeil med CCi Standard (patronen var litt lang og feite)...så gikk det mange år hvor CCI standard var helt topp. Nå bruker jeg Eley Club og Match - de funker helt strålende hos meg i 2 Pardinier, en PP og en revolver, kjennes ikke som et stearinlys heller. Funkfeil=puss.

 

Ville kanskje testet SKS eller Eley - eller så kommer det plutselig en ny lot CCI/Topshot som er bedre :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Baardl said:

Ville kanskje testet SKS eller Eley - eller så kommer det plutselig en ny lot CCI/Topshot som er bedre :-) 

Den lot'en med SK jeg har om dagen er feit som en julegris. Jeg synes Eley pleier å ha litt tynnere fett/olje, det høres ut som et godt forslag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2022 at 9:16 PM, Vargen said:

Praktisk talt all .22 LR ammo har en eller annen form for voks eller smøring, dette er vel det siste kaliberet i produksjon som fremdeles har den gammeldagse løsningen med hælbasekule og utvendig smøring. Det er gode grunner til at man har gått bort fra dette i andre kalibre.

 

Hvordan arter feilen seg, hvor mange hundre skudd må du skyte etter grundig puss før det trøbler? Og i hva slags våpen? Jeg har skutt en hel del CCI i min gamle Margolin, null problemer men det blir jo litt klissete av voksaktig smøring. Du er sikker på at det er voksen som er problemet?

Patronene binder seg i magasinet og vil ikke mate. Pistolen henter første patron, men etter det ligger patronene bare og skrangler nedi magasinet, de har bundet seg og blir ikke trykket opp av fjæren. Litt kakking og risting, så løsner de og fjæren presser de opp.

 

On 3/28/2022 at 7:11 AM, Baardl said:

Min erfaring er at CCI og de fleste andre merker har litt variasjon fra lot til lot. I min eldste Pardini måtte jeg dra noen drag med fila i magasinene for å ikke få funkfeil med CCi Standard (patronen var litt lang og feite)...så gikk det mange år hvor CCI standard var helt topp. Nå bruker jeg Eley Club og Match - de funker helt strålende hos meg i 2 Pardinier, en PP og en revolver, kjennes ikke som et stearinlys heller. Funkfeil=puss.

 

Ville kanskje testet SKS eller Eley - eller så kommer det plutselig en ny lot CCI/Topshot som er bedre :-) 

Jepp, Pardini, magasin. Fikk tips om å pusse magasinene og la merke til at fettet/voksen bygde seg opp i magasinet. Begynte å pusse magasinet oftere, etterhvert hver eneste serie, men likevel dukker problemet opp i tide og utide.

 

Skal undersøke Eley Club og Match.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det magasinet har dårlig fjær og/eller mye friksjon, eventuelt bare er en dårlig konstruksjon i utgangspunktet? Jeg har magasiner som har gått over 1000 skudd med mer eller mindre fettet ammo uten puss, uten at de krangler i det hele tatt. Prøvd å demontere magasinet og se om tilbringeren glir lett gjennom uten å subbe noe sted? Er magasinfjæra veldig slakk? Voksen er ikke hard nok til at det burde bremse stort på en normalt stiv fjær.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rugerdud said:

Test ut disse. Rimelige og lite fett. Litt høyere hastighet enn CCI SV også som ikke er så dumt for funksjon ;) 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=19883

Har bestilt en god bunt med disse og skal teste de, men oppdaget i ettertid nettopp det du sier - det er ikke bare litt høyere hastighet, men veldig mye høyere hastighet. Tenkte jeg skulle høre om noen hadde forslag til mer normale patroner. Jeg har ikke noe problem med at CCI SV ikke veksler - grunnen til at pistolen ikke henter patroner er at de sitter langt nede i magasinet og skrangler i stedet for å ha blitt skjøvet til toppen av fjæren. Jeg tror det er best å bruke snille patroner og unngå slitasje hvis jeg kan det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 3/29/2022 at 12:45 PM, klabbogbabb said:

Patronene binder seg i magasinet og vil ikke mate. Pistolen henter første patron, men etter det ligger patronene bare og skrangler nedi magasinet, de har bundet seg og blir ikke trykket opp av fjæren. Litt kakking og risting, så løsner de og fjæren presser de opp.

 

Jepp, Pardini, magasin. Fikk tips om å pusse magasinene og la merke til at fettet/voksen bygde seg opp i magasinet. Begynte å pusse magasinet oftere, etterhvert hver eneste serie, men likevel dukker problemet opp i tide og utide.

 

Skal undersøke Eley Club og Match.

 

Jeg har samme problemet med CCI standard i mørk blå eske med ny Pardini. Prøvd i 3 magasiner og patronen kiler seg som du beskriver. Magasinene har vært rene uten noe slagg eller skitt.

 

Jeg tror ikke jeg har hatt problem med CCI standard i lyseblå esker. Nå har jeg bare skutt 200-400 skudd av de, så det kan jo være at det bare er flaks, men da jeg testet en mørkeblå etter et par problemfrie lyseblå esker ble det umiddelbart problemer.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor dere vil ha lite fett. Fettet er sterkt med og bidrar til at patronene fungerer. De glir inn i kammeret, og viktigst, smører kula så det ikke avsettes bly i løpet, som etterhvert vil ødelegge presisjonen.
CCI Std. og Top Shot er typiske eksempler på patroner som varierer veldig mye både innad i en batch/ lot, og enda mer mellom loter. Det kan være dimensjonene, så en lot kamrer lett, og en annen knapt i det hele tatt, og det kan være fettlaget, fra saust sammen med fett, til nesten tørre.

Billige patroner, med varierende/ dårlig fett/ voks-lag kan bidra til blying, og vil da gi dårlig presisjon også med god ammo, om man ikke pusser grundig.

Om man vil prøve en patron uten fett, så anbefaler jeg CCI Minimag. Den er "smurt" med kobber, og er dessuten kraftigere. Den gir ofte god funksjon i "kranglete" halvautoer. Noe annet man kan prøve er jo SK, med "kliss-klass" flytende smurning. Man blir klissete på fingrene, (men våtservietter er oppfunnet) men de virker...
Problemet i 22LR er jo at patronen er nokså svak, og rekylimpulsen setter grenser for hvor kraftig rekylfjær man kan ha. Samtidig må det brukes litt kraft for å strippe patronen ut av magasinet, og dytte den inn i kammeret. Denne kraften må komme fra rekylfjæra, og det kan bli for lite av og til.

Billig/ dritt-ammunisjon har varierende dimensjoner (dette er noe du fort oppdager om du skyter i ei rifle som ikke er selvladende) og plutselig kommer en patron som rekylfjæra ikke klarer å dytte inn i kammeret, eller den er ikke smurt godt nok. Alternativt kommer en patron som er så svakt ladd at den ikke dytter sluttstykket så langt bak som det skal - evt delvis også på grunn av at den ikke er godt nok smurt, osv...
 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
On 7/12/2022 at 1:40 AM, RadivB said:

 

Jeg har samme problemet med CCI standard i mørk blå eske med ny Pardini. Prøvd i 3 magasiner og patronen kiler seg som du beskriver. Magasinene har vært rene uten noe slagg eller skitt.

 

Jeg tror ikke jeg har hatt problem med CCI standard i lyseblå esker. Nå har jeg bare skutt 200-400 skudd av de, så det kan jo være at det bare er flaks, men da jeg testet en mørkeblå etter et par problemfrie lyseblå esker ble det umiddelbart problemer.  

 

Er det denne varianten som fungerer for deg? Jeg har en ny Pardini SP 22 og sliter med at patronene ikke kommer ut av magasinet så du har kanskje vært heldig med batchen. Det funker delvis om jeg nøyer meg med 3 stykker i magasinet men mer en det så funker det dårlig. Fikla litt med magasinet i går og det ser ut som patronene henger seg opp i den "leppa" på toppen når man har 4 eller fler men jeg får ikke testet før jeg er på skytebanen igjen.

IMG_2519.jpeg

Edited by uuid
Link to comment
Share on other sites

uuid skrev (2 timer siden):

 

Er det denne varianten som fungerer for deg? Jeg har en ny Pardini SP 22 og sliter med at patronene ikke kommer ut av magasinet så du har kanskje vært heldig med batchen. Det funker delvis om jeg nøyer meg med 3 stykker i magasinet men mer en det så funker det dårlig. Fikla litt med magasinet i går og det ser ut som patronene henger seg opp i den "leppa" på toppen når man har 4 eller fler men jeg får ikke testet før jeg er på skytebanen igjen.

IMG_2519.jpeg

Jeg har samme problem med min nye Pardini. 
Men med prisene som er på .22 nå, så holder jeg meg til Eley Pistol :)

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, uuid said:

 

Er det denne varianten som fungerer for deg? Jeg har en ny Pardini SP 22 og sliter med at patronene ikke kommer ut av magasinet så du har kanskje vært heldig med batchen. Det funker delvis om jeg nøyer meg med 3 stykker i magasinet men mer en det så funker det dårlig. Fikla litt med magasinet i går og det ser ut som patronene henger seg opp i den "leppa" på toppen når man har 4 eller fler men jeg får ikke testet før jeg er på skytebanen igjen.

 

 

Det er den ja. Kan være at det bare er flaks. Disse er kjøpt hos XXL i 2 omganger. Om det er batchnr som står under på eskene så er det "41738 Rev A  MRP 20000495" og "41738 Rev B  MRP 20000495". 

 

Jeg tror jeg har skutt rundt 500 skudd av de jeg kjøpte på XXL, og så har jeg kjøpt 200 av klubben når jeg har vært på fellestreninger. Ingen problemer med noen. De jeg kjøpte av klubben vet jeg ikke batchnr på. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...