Jump to content

Guider og våpenløyve på Svalbard satt på prøve!


sako_35

Recommended Posts

Det er klart saksbehandlingstiden burde vært kortere, jeg er egentlig overrasket over at den plutselig har blitt ti uker.. Sist jeg søkte om våpen tok det bare noen dager (like før nyttår)

 

Samtidig må da enhver forstå at det er helt uakseptabelt å låne ut våpen til en som ikke har løyve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er saken avgjort i apparatet, siden foreleggene er vedtatt blir dette altså endelig.

 

Daglig leder/våpenansvarlig ble ilagt et forelegg på kr 15000,- for å låne ut våpen til personer uten låneløyve og uten å utferdige utlånserklæring. Det ble også inndratt et våpen som del av dette forelegget.

En guide ble ilagt et forelegg på kr 5000,- for å ha lånt våpen uten å ha gyldig løyve.

En guide ble ilagt et forelegg på kr 2000,- for å ikke ha fremvist utlånserklæring ved kontroll.

 

 

https://www.sysselmesteren.no/nb/nyheter/2022/04/15.000-kroner-i-bot-for-brudd-pa-vapenloven/

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, klabbogbabb said:

Fremdeles ingen løsning på rotproblemet, altså.

 

Kanskje det plutselig blir cottage industry av å få nordmenn fra fastlandet med våpen og dertilhørende tillatelse til å guide? Halvveis habil på ski og oppvokst med hund får vel være nok kvalifikasjon..

 

Nye krav til guidekompetanse er det en høring ute for nå, jeg tenker det blir relativt heftige krav for å bli godkjent som guide utenfor planområdene på Svalbard.

Hvis du gidder å sjekke opp litt før du kommer med pratet ditt kan du jo også lett finne ut at de har bedret saksbehandlingskapasiteten for våpensaker ved Sysselmesteren, det er det de kan gjøre lokalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kikket litt nærmere på loven rundt det å ha med/bære våpen på Svalbard ifbm planlegging av tur dit neste år.

 

Det er mye som er ganske klart her nå: https://www.sysselmesteren.no/vapen/

 

Tydeligvis ikke innafor med håndvåpen lenger. Egentlig bare boltrifle/repeter i .308 eller .30-06 som gjelder, eller hagle i 12 kaliber eller grovere med slugs.

 

Forstår jeg rett at for å ta med pumpehagla mi må jeg enten ha europeisk våpenpass, og reise som vanlig, eller ikke ha våpenpass og da deklarere børsa når vi lander, i tollen?

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg fløy med våpen til Svalbard (2 eller 3 år siden) sjekket jeg bare inn dette som spesialbagasje. Ikke noe våpenpass. Det er jo Norge, selv om man må gjennom passkontrollen. I fjor lånte jeg bare rifla til søster (som har bodd der oppe siden 90-tallet) i stedet for å dra med egne våpen, så mulig er det noe nytt jeg ikke har fått med meg siden sist. 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke våpenpass, bare ha med våpenkort så er alt i orden.

Våpen må selvsagt sendes nedlåst som spesialbagasje akkurat som ellers innenlands.

 

Håndvåpen som isbjørnbeskyttelse er kun tillatt for de som har det innskrevet i våpenkortet, mulighetene til å få det er i dag svært begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Allright, det virker enkelt og greit.

 

Er det sånn at man bare skal bære utenfor byen? Så futteral ut til bygrensa og så lade? Eller kan man bære børsa tom og sikra inn til byen?

 

Og jeg antar at det er innafor å dra ut plomberingen i pumpehagla så jeg har 5+1?

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Til isbjørnbeskyttelse er det ikke begrensning på magasinkapasitet så lenge det ellers er lovlig å erverve.

 

Innenfor skyteforbudssonen skal man ikke ha ladd våpen, men du kan fint gå med det synlig. Det bør helst være synlig at våpenet er tomt mens man er i byen.

 

Kart over skyteforbudssonen: https://www.sysselmesteren.no/siteassets/kart/temakart/jakt--og-fangstkart/skyte--og-fangstforbud-ved-longyearbyen.pdf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
m00se skrev (På 14.12.2022 den 15.02):

 

Tydeligvis ikke innafor med håndvåpen lenger. Egentlig bare boltrifle/repeter i .308 eller .30-06 som gjelder, eller hagle i 12 kaliber eller grovere med slugs.

……

Håndvåpen har vel stort sett alltid kun vært eit supplement til rifle/slug. Vanlig praksis var ein fastrusta HV mauser på scooteren eller i båten som snaut fungerte og ein 44mag i beltet som gjorde jobben og var smidig å bære på tur.

Norsk våpenkort skal vel fungere greit.

 

Vi bærte alltid våpen synlig i by’n, Fyllte/tømte bare magasin før brea eller litt utananfor byen. Dette er nokre år sidan no, mykje har skjedd sidan eg var der seist, moa. låses no både biler og dører…

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, tussehaugen said:

Håndvåpen har vel stort sett alltid kun vært eit supplement til rifle/slug. Vanlig praksis var ein fastrusta HV mauser på scooteren eller i båten som snaut fungerte og ein 44mag i beltet som gjorde jobben og var smidig å bære på tur.

Norsk våpenkort skal vel fungere greit.

 

Vi bærte alltid våpen synlig i by’n, Fyllte/tømte bare magasin før brea eller litt utananfor byen. Dette er nokre år sidan no, mykje har skjedd sidan eg var der seist, moa. låses no både biler og dører…

 

Men håndvåpen som brukes til isbjørnbeskyttelse må nå altså være registrert med dette formålet innskrevet på våpenkort, slik har det vært noen år nå.

 

Noen låser dørene, jeg tror fortsatt det er et fåtall, biler står nok også for det meste ulåst. Selv har jeg bilnøkkelen i lomma.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Haavard said:

Dere må vel kunne la nøklene stå i bilen der oppe? Vanskelig  å kjøre den til Litauen... 

Det er dessverre noen idioter her også innimellom, blir bilen stjålet og vraket blir det avkortning på minst 40% på utbetalingen fra forsikringsselskapet..

For firmabilen min sin del vil det si ca 200k i kostnad for å ikke ta med seg nøkkelen ut av bilen..

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/28/2022 at 9:40 AM, Kennethj said:

 

Men håndvåpen som brukes til isbjørnbeskyttelse må nå altså være registrert med dette formålet innskrevet på våpenkort, slik har det vært noen år nå.

 

Akkurat dette klarer jeg ikke å se at det finnes hjemmel for. Politivedtektene omfatter som kjent kun "Offentlig sted". Så i skogen kan du fritt gå med ladd revolver om det er noe du vil. Det samme gjelder selvfølgelig ødemarken på Spitsbergen utenfor Longyearbyen, du kan altså lovlig ta med deg revolveren og lade den utenfor bygrensa. Og nødverge er nødverge sist jeg sjekket....

Edited by PeM
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, PeM said:

Akkurat dette klarer jeg ikke å se at det finnes hjemmel for. Politivedtektene omfatter som kjent kun "Offentlig sted". Så i skogen kan du fritt gå med ladd revolver om det er noe du vil. Det samme gjelder selvfølgelig ødemarken på Spitsbergen utenfor Longyearbyen, du kan altså lovlig ta med deg revolveren og lade den utenfor bygrensa. Og nødverge er nødverge sist jeg sjekket....

 

Våpenforskriftens §5-7

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§5-7

 

Med grunnlag i denne hjemmelen har de laget retningslinjer:

https://www.sysselmesteren.no/contentassets/b742146c2a1b45afba09b87b8135fc3f/sysselmesterens-retningslinjer-isbjornbeskyttelse.pdf

 

EDIT:Jeg kan bruke min revolver som isbjørnbeskyttelse og har den stort sett alltid med for dette formålet. Det står uttrykkelig på våpenkortet hva formålet med revolveren er: "Våpen benyttes til isbjørnbeskyttelse og konkurranse. Utlån tillatt etter våpenforskriften av 25.06.09 § 85."

 

Våpen under transport skal som kjent være tomt for ammunisjon og nedpakket, i forbindelse med isbjørnbeskyttelse er ikke våpenet under transport men i bruk.

 

Nødverge er selvsagt nødverge, hvis man nå skulle være så uheldig å havne i en slik situasjon, det er dog større sannsynlighet for å bli stanset i en kontroll enn det er for å havne i en situasjon der man må skyte en bjørn.

 

 

Her er definisjonen av offentlig sted slik den brukes i Straffeloven, så kan det vel egentlig se an som at også utmark er offentlig sted all den tid det ofte er et område hvor alminnelig ferdsel faktisk finner sted.

 

Quote

 

11.1.2.2 Offentlig sted og offentlig handling

Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted.

 

 

Edited by Kennethj
Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg forstår kan du det, at det ikke er det beste våpenet til formålet er det dog ingen tvil om.

Til akkurat dette ville jeg valgt et så enkelt våpen som mulig, det er også mulig å leie våpen hos to ulike sportsbutikker i Longyearbyen og alt man trenger for å få leid er å vise frem våpenkortet sitt.

 

Det kreves ikke jegerprøve for dette formålet, kun at man har tilstrekkelig våpendugleik og tilfredsstillende vandel.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vindvott said:

Sett at jeg eier en HK MR308(halvautomatisk sportsrifle), kan jeg da bruke den til isbjørn beskyttelse med riktig ammunisjon (uten å innhente tillatelse)?

Det er kun lovlige jaktvåpen(tillatne til jakt etter våpenlova § 11 )som kan brukes lovlig til isbjørnbeskyttelse. Eget våpen ervervet til isbjørnbeskyttelse følger forskrift § 5-7.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Haavard said:

Må man ha våpenkort for å leie/låne våpen mot isbjørn på Svalbard? 

Det betyr i så fall at det är nesten ingen som kan gå ut i naturen der oppe uten å ha med guide. 

 

Man må enten ha våpenkort eller låneløyve som man kan søke om hos sitt lokale politidistrikt.

For å få låneløyve må man ha tilfredsstillende vandel og dokumentert våpendugleik.

 

De fleste lokale har nok våpen, hva gjelder tilreisende er den fordel at de ikke utfordrer naturen her på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, alkymisten said:

Det er kun lovlige jaktvåpen(tillatne til jakt etter våpenlova § 11 )som kan brukes lovlig til isbjørnbeskyttelse. Eget våpen ervervet til isbjørnbeskyttelse følger forskrift § 5-7.

Av det jeg kan se omtaler de paragrafene bare krav om ervervelse av våpen for isbjørnbeskyttelse. Noe som ikke gjeder da tenkt våpen vil være ervervet til et annet formål.

 

Så langt jeg kan se er det bare krav om "rifle" i kaliber 308 eller 30.06, med med riktig kulevekt og energi.

 

Jeg mener å ha hørt et rykte om at sysselmannens egne folk har brukt MR308 til dette formålet. 

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Ja kanskje. Men er det pga proteksjonisme eller naturvern? 

Jeg kan se flere grunner.

- beskytte naturen mot turister

- beskytte turister mot naturen

   både mot isbjørn og mot generell heftig natur

- ivareta våpensikkerheten

- holde våpenlovgivning lik på Spitsbergen og på fastlandet

- sørge for at det er et behov for guider, så en får virksomhet og bosetning

 

I mitt hode er de to første viktigst, og god nok grunn til de reglene de har laget nå. I øynene til mange, er nok den siste veldig viktig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

  - beskytte turister mot naturen  - 

 

Dette er nesten like viktig på fastlandet. Folk som vil gå til Trolltunga i november, iført shorts og sandaler, trenger en virkelig "tante Sofie" til å ta seg i kragen. Kategorien fikk sin betegnelse for 65 år siden:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fjols_til_fjells

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

 

Dette er nesten like viktig på fastlandet. Folk som vil gå til Trolltunga i november, iført shorts og sandaler, trenger en virkelig "tante Sofie" til å ta seg i kragen. Kategorien fikk sin betegnelse for 65 år siden:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fjols_til_fjells

Nei, det er tross alt ikke det, det er ikke veldig sammenlignbart. Nesten hele sommeren overlever du på Trolltunga i shorts og T-skjorte, og motbakken siler ut de verste allerede der. Om vinteren kan enhver pikespeider gå over (det som er igjen av) Hardangervidda. Lenger nord, ikke helt. 

Og viktigst i denne diskusjonen, på fastlandet har vi dyr som kan være "farlige", om du provoserer dem, som kanskje 0.1% av folk klarer, og da er de farlige i 0.1% av tilfellene. På Svalbard ser isbjørnen på deg som enkel frokost, 100%. Og du kan ikke bare gå i unnabakke og være sikker på å komme til vei eller folk heller.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Jeg kan se flere grunner.

- beskytte naturen mot turister

- beskytte turister mot naturen

   både mot isbjørn og mot generell heftig natur

- ivareta våpensikkerheten

- holde våpenlovgivning lik på Spitsbergen og på fastlandet

- sørge for at det er et behov for guider, så en får virksomhet og bosetning

 

I mitt hode er de to første viktigst, og god nok grunn til de reglene de har laget nå. I øynene til mange, er nok den siste veldig viktig.

 

K

 

Det er ingen tvil om at de to første punktene her er de viktigste.

Det siste punktet (altså guider) er faktisk den beste måten å beskytte naturen mot turister og til å beskytte turister mot naturen.

 

 

 

3 hours ago, Jegermeistern said:

 

Dette er nesten like viktig på fastlandet. Folk som vil gå til Trolltunga i november, iført shorts og sandaler, trenger en virkelig "tante Sofie" til å ta seg i kragen. Kategorien fikk sin betegnelse for 65 år siden:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fjols_til_fjells


Men Svalbard er liksom next level, du har mindre marginer og flere muligheter til å drite deg ut.

På en tur til Trolltunga kan du som regel hentes ned av Røde Kors eller lignende, på Svalbard kan du stort sett komme deg hjem igjen på egenhånd hvis det er litt vær.

 

3 hours ago, Olsenm said:

Hva gjør egentlig de fastboende, som har pådratt seg rulleblad? Må de rett og slett bare holde seg innenfor «trygge» omgivelser, med mindre de reiser med en venn?

 

Tja, rulleblad i seg selv er vel ikke hinder for våpen, kravet går vel på tilfredsstillende vandel. For de som ikke selv disponerer våpen har man to måter å gjøre det på. Den ene er å dra på tur uten våpen (ja, noen kjøtthuer gjør det) og den andre er å dra kun sammen andre som har våpen.

Pr. i dag er det ikke påbudt med våpen ute i felt, det er kun påbudt med skremmemidler.

 

4 minutes ago, Bly said:

Hva er som er så heftig med naturen der om man ser bort fra en sulten isbjørn?

 

Svalbard er liksom next level, du har langt mindre margin når du driter deg ut.

 

Noen stikkord:

-Store avstander

-Få bosetninger som det altså er langt mellom

-Begrenset med nødressurser

-Intet veinett mellom bosetningene (gjør at nødressurser må komme gjennom luft eller sjø)

-Begrenset mobildekning (jada, vi har Iridium)

-Veldig store variasjoner i været på selv korte avstander

-Isbreer så store at de har eget værsystem. (Vi har noen breer som er dobbelt så store som Jostedalsfonna)

-Trange daler, bratte fjellsider, skredfare

-Sjøis

-Ekstremvær

 

Heldigvs er det ganske begrenset hvor turister kan dra, enda mer begrenset er det hvor de kan reise motorisert uten fastboende eller guide.

 

Isbjørnen er generelt sett ikke noen big deal, det er det alle de andre tingene som er.

Selv har jeg bare et par ganger endt opp med å måtte skremme en isbjørn, som regel klarer man seg helt fint uten og det kan gå måneder mellom hver gang man møter på en.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Kennethj said:

Noen stikkord:

-Store avstander

-Få bosetninger som det altså er langt mellom

-Begrenset med nødressurser

-Intet veinett mellom bosetningene (gjør at nødressurser må komme gjennom luft eller sjø)

-Begrenset mobildekning (jada, vi har Iridium)

-Veldig store variasjoner i været på selv korte avstander

-Isbreer så store at de har eget værsystem. (Vi har noen breer som er dobbelt så store som Jostedalsfonna)

-Trange daler, bratte fjellsider, skredfare

-Sjøis

-Ekstremvær

Minus sjøis og mengden breer så er det da plasser i Norge som ikke er så veldig mye bedre med tanke på det du beskriver. 
Setter man turister på skuter og sender de lettkledd og uten utstyr avgårde på tur så går det jo galt uansett..

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Bly said:

Minus sjøis og mengden breer så er det da plasser i Norge som ikke er så veldig mye bedre med tanke på det du beskriver. 
Setter man turister på skuter og sender de lettkledd og uten utstyr avgårde på tur så går det jo galt uansett..

 

Minus sjøis, breer og distansen man tilbakelegger har du ganske rett.

Litt av nøkkelen her er nettopp disse faktorene, det gjør at man kan bevege seg mellom ulike værsystemer på kort tid og at man på ingen måte kan forvente å få hjelp hvis man driter seg ut.

Stort sett uansett hvor på fastlandet du er kan det komme et redningskorps i løpet av rimelig tid.

Jeg har selv opplevd å bli sittende noen døgn værfast på Svalbard, men siden jeg bare skulle hjem fra hyttetur var det helt ok. (turister har uansett ikke tilgang til hyttene uten å være sammen fastboende)

Vi hadde forresten strøkent vær på hytta men på den 3-4 mil lange strekningen fra hytta til Longyearbyen var det plutselig et heftig værskille og snøskred som gjorde at vi hadde en betydelig utfordring. Vi hadde utstyr, kommunikasjon og samholdet som er nødvendig i gruppa men det var på ingen måte en kul greie å havne i. At helt uerfarne turister kunne gått på en smell der er jeg ganske så sikker på.

 

De fleste områder på fastlandet er rett og slett langt greiere å ferdes i om noe går galt, hjelpen er gjerne nærmere og det er flere steder man kan hente ressurser fra. Her er det altså en "politistasjon" med totalt 3(?) politibetjenter på jobb, to helikoptre, et lokallag av Røde Kors og pr. nå er det vel en godkjent redningshund også.

Selv innenfor området turister lovlig kan kjøre scooter alene i kan det være mer enn ti mil fra nærmeste menneske og flere mil til nærmeste (låste) hytte.

Når man så vet at helikopteret i mange tilfeller rett og slett ikke kan fly og scootere ikke nødvendigvis kan kjøre i svært skredutsatte områder..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her i Zanzibarland er naturen først og fremst representert ved sjøen og "tilhørende herligheter" som vind, bølger og strøm. Det er, for tida, 212 utleiebåter for "fisketurister" i bygda. Vi har, merkverdig nok, ikke hatt mer enn 2 omkomne av den kategorien de siste 15 åra.

 

Isbjørn har vi ikke, mine bjørner har vært grasbjørner, og ulven snur like innafor kommunegrensa. Men en eldre bærplukker fant ut at han skulle gå tvers gjennom ei innhegning med halvvoksne oksekalver. Da de så en mann med bøtte, tenkte de "godsaker", og samlet seg rundt han. Han ga seg til å slå løs på dem med bøtta, og da stanget en av dem til han, såpass at han ble statistikk.

 

Hvis man ikke får plass på flyet til Svalbard, er det fullt mulig å vise hvor dum man er på fastlandet også.

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Det er det absolutt.

Nå har det vært en høring i 2022 der et av forslagene er å innføre søknadsplikt for tilreisende som skal reise utenfor planområdene (i praksis Longyearbyen)

Det blir interessant å se hva man faktisk ender på, ny forskrift er foreløpig ikke lagt ut..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kennethj said:

Stort sett uansett hvor på fastlandet du er kan det komme et redningskorps i løpet av rimelig tid.

Hva er rimelig tid? Er du tatt av et snøskred så er du død lenge før redningen kommer om du skulle være så heldig og overleve turen gjennom buskene og steinura og bare ligge begravet i snø. Det dør mange flere i Troms gjennom en normal vinter enn på Svalbard ute i naturen. Det verste er jo at det som oftes er folk som også er godt vant til å ferdes i naturen. 
 

Hovedproblemet der oppe er snøskuteren, og som du sier man kommer langt på kort tid. Jeg har mange eksempler fra området jeg bor og er oppvokst hvor det har holdt på å gå veldig galt fordi noen har «kjørt på tur» og havarert uten dekning, utstyr og uten å si i fra hvor de dro. Det er ikke så lenge siden en jeg vet om brukte hele natta på å gryne hjem i dyp snø med lite klær og en telefon med flatt batteri. Flaks var det at været ikke slo om før han kom seg hjem..

 

De aller fleste som er litt uforsiktig kan fort gå på en smell, og er det polart lavtrykk med snø og 30 m/s i kastene så tror jeg ikke det ene redningshelikopteret vi har flyr her heller?

Så poenget mitt er vel at man må kunne ta vare på seg selv uansett hvor man drar. En kan ikke basere seg på at noen skal komme redde deg til en hver tid.

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svalbard og naturen der er  krevende (for mange), men det at det skilles mellom fastboende (som ikke er et kompetanse/kvalitetsbegrep for ferdsel i naturen på Svalbard)og tilreisende synes jeg er tøv og trolig lovstridig...

 

Om man bor på Svalbard, i Lom eller Oslo sier ingen ting om  kompetanse for ferdsel ...

 

Og hvor mye sikkerhet skal man kreve rundt ferdsel i fjell,by, skog eller på sjøen...det være seg på Svalbard eller i Jotunheimen eller kanskje i Oslo...

 

Det bør selvsagt være noen anbefalte regler for ferdsel  slik som fjelvettreglene, reglene på sjøen osv...men ser IKKE behov for at Svalbard skal ha noe særskillt  forbud forbundet med tilreisende..

 

Regler for ferdsel og isbjørnbeskyttelse med våpenkompetanse må selvsagt forventes fulgt... på samme måte som med redningsvest og kart og kompass andre steder...

 

Trolig er det langt større fare for kroppsskade/død ved å bevege seg på natterstid(Oslo) i Storgata, Grønland og opp på Tøyen...enn det er for en vanlig våpenkyndig/villmarkkyndig å unngå isbjørnangrep eller snøskred/breulykker på Svalbard..

 

 

Hva dreier seg om bre, snøskred og andre "villmarksfarer" er Svalbard selvsagt krevende, dog ikke mer enn mange andre steder i Norge.

 

Det er tragisk synd at Svalbard ikke har objektive kvalitetskrav for ferdsel enten man bor i Oslo eller i Longyearbyen...

 

For møte med isbjørn anbefales Børge Ouslands(som bor på nesodden ved Oslo) rolige møter..

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Bly said:

Hva er rimelig tid? Er du tatt av et snøskred så er du død lenge før redningen kommer om du skulle være så heldig og overleve turen gjennom buskene og steinura og bare ligge begravet i snø. Det dør mange flere i Troms gjennom en normal vinter enn på Svalbard ute i naturen. Det verste er jo at det som oftes er folk som også er godt vant til å ferdes i naturen. 
 

Hovedproblemet der oppe er snøskuteren, og som du sier man kommer langt på kort tid. Jeg har mange eksempler fra området jeg bor og er oppvokst hvor det har holdt på å gå veldig galt fordi noen har «kjørt på tur» og havarert uten dekning, utstyr og uten å si i fra hvor de dro. Det er ikke så lenge siden en jeg vet om brukte hele natta på å gryne hjem i dyp snø med lite klær og en telefon med flatt batteri. Flaks var det at været ikke slo om før han kom seg hjem..

 

De aller fleste som er litt uforsiktig kan fort gå på en smell, og er det polart lavtrykk med snø og 30 m/s i kastene så tror jeg ikke det ene redningshelikopteret vi har flyr her heller?

Så poenget mitt er vel at man må kunne ta vare på seg selv uansett hvor man drar. En kan ikke basere seg på at noen skal komme redde deg til en hver tid.

 

 

En definisjon av rimelig tid er vanskelig, men ihvertfall mindre enn noen dager.

Jada, det dør nok flere i Troms enn på Svalbard i løpet av en normal vinter, og det sier nøyaktig null og niks om risiko.

Gamle Troms fylke hadde i 2019 ca 167000 innbyggere. Svalbard har rundt regnet 2500 i de norske bosetningene og rundt 400 i de andre. I de russiske bosetningene er det stort sett kun guider som ferdes utenfor selve bosetningen.

 

Et dødsfall på Svalbard tilsvarer hvis vi regner per capita ca 55,66 dødsfall i Troms.

Snøscooteren er ikke et problem men den tilfører en ny faktor, en annen ting som tilfører en ekstra faktor er manglende veier mellom bosetningene.

 

Det er ikke lett å finne et eneste sted på fastlandet som er mer enn 10 mil unna veinettet, her er det lett og det gjelder store deler av øygruppen.

Dere har forresten Banak, Bodø og Tromsø som alle er relativt nære når man er i Troms.

 

Klart man må ha som utgangspunkt at man må ta vare på seg selv, men det er altså noen ekstra greier med det å ta vare på seg selv under virkelig ekstreme arktiske forhold langt fra nærmeste bosetning.

 

 

8 hours ago, alkymisten said:

Svalbard og naturen der er  krevende (for mange), men det at det skilles mellom fastboende (som ikke er et kompetanse/kvalitetsbegrep for ferdsel i naturen på Svalbard)og tilreisende synes jeg er tøv og trolig lovstridig...

 

Om man bor på Svalbard, i Lom eller Oslo sier ingen ting om  kompetanse for ferdsel ...

 

Og hvor mye sikkerhet skal man kreve rundt ferdsel i fjell,by, skog eller på sjøen...det være seg på Svalbard eller i Jotunheimen eller kanskje i Oslo...

 

Det bør selvsagt være noen anbefalte regler for ferdsel  slik som fjelvettreglene, reglene på sjøen osv...men ser IKKE behov for at Svalbard skal ha noe særskillt  forbud forbundet med tilreisende..

 

Regler for ferdsel og isbjørnbeskyttelse med våpenkompetanse må selvsagt forventes fulgt... på samme måte som med redningsvest og kart og kompass andre steder...

 

Trolig er det langt større fare for kroppsskade/død ved å bevege seg på natterstid(Oslo) i Storgata, Grønland og opp på Tøyen...enn det er for en vanlig våpenkyndig/villmarkkyndig å unngå isbjørnangrep eller snøskred/breulykker på Svalbard..

 

 

Hva dreier seg om bre, snøskred og andre "villmarksfarer" er Svalbard selvsagt krevende, dog ikke mer enn mange andre steder i Norge.

 

Det er tragisk synd at Svalbard ikke har objektive kvalitetskrav for ferdsel enten man bor i Oslo eller i Longyearbyen...

 

For møte med isbjørn anbefales Børge Ouslands(som bor på nesodden ved Oslo) rolige møter..

 

 

 

 

 

Hvilken lov skal det stride mot å ha begrensninger på hvor tilreisende kan ferdes?

Det er klart det ikke i seg selv er kompetanse å bo på Svalbard, derimot er det langt enklere å tilegne seg nødvendig kunnskap og ferdigheter over tid om man oppholder seg i området.

 

Det ER et reelt behov for at Svalbard har andre reguleringer enn fastlandet, du viser selv et kroneksempel på dette i ditt innlegg..

 

Å vise til Ousland sitt isbjørnmøte som et forbilde eller noe som er i nærheten av forsvarlig er komplett idioti og kan faktisk føre til dødsfall både blant mennesker og dyr.

Man slipper aldri en isbjørn så tett innpå, skremming bør begynne langt tidligere enn de gjorde i den videoen.

Det var tydeligvis ei nysgjerrig og forsiktig binne, men det vet man aldri før bjørnen har kommet for tett på til at risikoen er for høy. Ved avliving av ei binne med årsunger har også ungene null sannsynlighet for å overleve på egenhånd.

 

Jeg har hatt endel isbjørnmøter, de fleste er helt udramatiske men det hender også at bjørnene blir for pågående og farlige.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Kennethj said:

Det er ikke lett å finne et eneste sted på fastlandet som er mer enn 10 mil unna veinettet, her er det lett og det gjelder store deler av øygruppen.

Spiller det noen rolle om det er 10 mil eller 2 mil unna nærmeste vei om du har kjørt med en liten gummibåt ut i havet og sitter værfast/havarert på ei øy ut i havet et sted? Blir noen dårlig eller trenger hjelp så er du prisgitt at det er mulig å fly helikopter uansett. Og det er jo heller ikke sikkert at man befinner seg  innenfor noe dekningsområde på en slik plass. 
Jeg har vært mye rundt på havet og det forundrer meg stadig hvor langt ut i havgapet man kan finne f.eks kaiakkpadlere. 
 

13 hours ago, Kennethj said:

Ousland sitt isbjørnmøte

Jeg synes også det der er helt på bærtur og mangel på respekt for dyra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Kennethj said:

 

Hvilken lov skal det stride mot å ha begrensninger på hvor tilreisende kan ferdes?

 

Det ER et reelt behov for at Svalbard har andre reguleringer enn fastlandet, du viser selv et kroneksempel på dette i ditt innlegg..

 

Å vise til Ousland sitt isbjørnmøte som et forbilde eller noe som er i nærheten av forsvarlig er komplett idioti...

Regler og ferdselsforbud er selvsagt mulig...det jeg mener strider mot lov/forskrift er å forskjellsbehandle fastboende og turister basert på bosted og ikke faktiske (objektive) kvalifikasjoner.

 

Grunnloven §106 har som hovedformål "Alle som oppheld seg lovleg i riket, kan fritt ferdast innanfor grensene og velje bustad der". Så en avgrensing av ferdsel basert på bostedsadresse alene er trolig lovstridig og diskriminerende.

 

Det at du mener Ouslands mange(filmede ) isbjørnmøter er idioti får stå for din mening.. Jeg vil hevde at isbjørn opp mot mennesker primært er nyskjerrig og relativt lett skremmes bort med lyd, bluss/knallskudd...Selvsagt skal man ha respekt og holde avstand for alle dyr og isbjørn spesielt...

 

Stein P Aasheim burde ikke skutt isbjørnen under sin overvintring  og i alle tilfelle burde han blitt dømt..

 

Syselmesterens regler er selvsagt det DU(og jeg) minimum skal følge..

 

Personlig føler jeg at Svalbard "hyper opp" hvor mange farer det er...og at vanlig fornuftig friluftsliv som kompetanse er nok

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Spiller det noen rolle om det er 10 mil eller 2 mil unna nærmeste vei om du har kjørt med en liten gummibåt ut i havet og sitter værfast/havarert på ei øy ut i havet et sted? Blir noen dårlig eller trenger hjelp så er du prisgitt at det er mulig å fly helikopter uansett. Og det er jo heller ikke sikkert at man befinner seg  innenfor noe dekningsområde på en slik plass. 
Jeg har vært mye rundt på havet og det forundrer meg stadig hvor langt ut i havgapet man kan finne f.eks kaiakkpadlere. 
 

 

Ok.

 

1 minute ago, alkymisten said:

Regler og ferdselsforbud er selvsagt mulig...det jeg mener strider mot lov/forskrift er å forskjellsbehandle fastboende og turister basert på bosted og ikke faktiske (objektive) kvalifikasjoner.

 

Grunnloven §106 har som hovedformål "Alle som oppheld seg lovleg i riket, kan fritt ferdast innanfor grensene og velje bustad der". Så en avgrensing av ferdsel basert på bostedsadresse alene er trolig lovstridig og diskriminerende.

 

Det at du mener Ouslands mange(filmede ) isbjørnmøter er idioti får stå for din mening.. Jeg vil hevde at isbjørn opp mot mennesker primært er nyskjerrig og relativt lett skremmes bort med lyd, bluss/knallskudd...Selvsagt skal man ha respekt og holde avstand for alle dyr og isbjørn spesielt...

 

Stein P Aasheim burde ikke skutt isbjørnen under sin overvintring  og i alle tilfelle burde han blitt dømt..

 

Syselmesterens regler er selvsagt det DU(og jeg) minimum skal følge..

 

Personlig føler jeg at Svalbard "hyper opp" hvor mange farer det er...og at vanlig fornuftig friluftsliv som kompetanse er nok

 

 

 

Så du mener da også at alle som har lovlig opphold på Svalbard fritt kan bosette seg hvor de vil i Norge også da? 

Dersom du mener regelverket ikke er lovlig har du selvsagt rett til å prøve det ut rettslig. Lykke til.

 

Jeg er forresten helt enig i at det til en viss grad også bør innføres kompetansekrav, det går nok mot kompetansekrav i tillegg til bosettingsstatus som kriterier i fremtiden.

 

Ferdsel generelt hjemles blant annet i denne:

https://lovdata.no/forskrift/1991-10-18-671/§8

 

Motorisert ferdsel hjemles i denne forskriften:

https://lovdata.no/forskrift/2002-06-24-723/§8

 

 

Har du møtt på mange isbjørner?

 

Under er et tilfelle der bjørnen kom for nære og situasjonen endte med at bjørnen måtte skremmes.

Dette er en ung bjørn som nok har relativt dårlige jaktferdigheter..

IMG_2052.JPG.91de4d0d18588eb055103a47545e36c1.JPG

 

 

 

Hva gjelder Stein P. Aasheim sin avliving av bjørn er jeg nok helt uenig med deg.

Han skøyt en bjørn som var delvis inne på fangststasjonen, det er en situasjon der det ikke bør være tvil om hvorvidt det har skjedd i nødverge eller ei.

 

Isbjørnene er ikke helt som Disney fremstiller de..

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 minutt siden):

Isbjørnene er ikke helt som Disney fremstiller de

Det er også mitt inntrykk - men hvorfor foretrekker da enkelte håndvåpen som beskyttelse? Det forekommer meg veldig lite optimalt - når en tar i betraktning den nesten helt fraværende treffsikkerheten og forhold til ei rifle?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

- når en tar i betraktning den nesten helt fraværende treffsikkerheten og forhold til ei rifle?

Bortsett fra at en revolver er liten og lett å bære med seg, så lurer jeg også på det?

Alle som har skutt bjørneprøva (den gamle) vet jo hvor lite treffområdet er når det virkelig teller.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Det er også mitt inntrykk - men hvorfor foretrekker da enkelte håndvåpen som beskyttelse? Det forekommer meg veldig lite optimalt - når en tar i betraktning den nesten helt fraværende treffsikkerheten og forhold til ei rifle?

 

 

Selv bruker jeg revolver når jeg er alene, er inne på hytter, båttur osv.

Den bruker jeg fordi den er enkel å ha med seg og enkel å styre med inne i ei hytte, i båten osv.

Det hender også at jeg har med en gruppe mennesker der jeg har ansvar, i slike tilfeller brukes alltid rifle.

Er vi en mindre gruppe fastboende på tur er det gjerne med våpen hos flere, da har jeg med revolver og de andre stort sett rifle.

 

Det er ingen tvil om at ei enkel boltrifle med åpne sikter er den beste og enkleste isbjørnbeskyttelsen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...