Jump to content

Hensiktsmessig tilt på montasjen til langhold


Trugetur

Recommended Posts

Nå har jeg en flunkende ny TRG-42 i .338LM som skal brukes til jakt og langhold. Siktet blir en Steiner MX5i 5-25x56 med Spuhr 38mm høy montasje.

 

Når det kommer til tilt for å få mest utbytte av dette siktet, så finnes det Spuhr med 13mil, men da er tårnet skrudd på maks ned ved innskyting på 100 metern dvs. ingenting mer å gå på. Siktebildet blir vel kanskje også noe ovalt med en så ekstrem innstilling på 100 meter.
 

Alternativene for meg til Spuhr er da 6mil, 9mil, og 13mil oppå 0 moa skinne.

 

Annen mulighet er 6mil Spuhr oppå Warne 20moa skinne som tilsammen gir 40.6moa/11.8mil, dvs. at tårnet enda har 1.2mil å gå på fra å mekanisk bli skrudd helt ned mot veggen i tuben.

 

Hva rekker siktet til de forskjellige tiltmontasjene? La oss si ammunisjonen er en 300grs 840ms HPBT til langhold på en grei vinterdag hos et langholds mesterskap til maks 2 kilometer skuddavstand.


Spuhr på flat skinne:

6mil=1700 meter

9mil=1800 meter

13mil=1920 meter

 

Spuhr 6mil med Warne 20moa til kombinasjon:

11.8mil=1890 meter

 

Ingen over ville rekke uten å ta en „hold over mil“ på siktet til 2000 meter.

 

Hvilken tilt på montasjen i forhold til den mekaniske helsen på siktet ville være mest hensiktsmessig å bruke?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (1 time siden):

Når det kommer til tilt for å få mest utbytte av dette siktet, så finnes det Spuhr med 13mil, men da er tårnet skrudd på maks ned ved innskyting på 100 metern dvs. ingenting mer å gå på. Siktebildet blir vel kanskje også noe ovalt med en så ekstrem innstilling på 100 meter.

Spørsmålet er vel hva du skal bruke det til?

Med det siktet (March 5-40x56) og den montasjen jeg har nå (Spuhr 4602QDP) på toppen av AIen, (tror skinna på den er 20moa) så har jeg skutt inn 10cm høyt på 100m, siden det ikke gikk helt ned.

Rifla er til langholdsskyting, og jeg har null behov for kunne sikte i midten på 100m. Retiklet ti Marchen tillater at jeg er innskutt en halvmeter høyt på 100m og likevel kan skyte på 100m - bare holde 5mil under. 

 

Etterhvert skal jeg ha på et annet sikte, men siden Spuhr ikke har brattere QDP blir det antakelig en 4901, altså skrudd fast. Men vi får se. Først skal jeg bestemme meg for hva jeg skal ha istedet, og Marchen er forsåvidt såpass bra at det ikke haster...

 

Om jeg her ballistikken rett, så kan jeg sikte i midten til 1750m, ved havnivå, holde 5 mil over på 1950 (litt over 20x) eller holde 10mil på 2050, men da må jeg zoome ut til 17-18x, ikke ideelt. Med 4601en, og evt ei riserskinne på 6 kan jeg kanskje sikte midt i på 2050 - men nå begynner en Charlie Tarac å bli vel så fornuftig, så alle valg er ikke tatt. Foreløpig har jeg ikke skutt på over 1000m (har 66 skudd gjennom rifla, 22 på 100m, 22 på 200m, og 22 på 1000m)
Den forrige 338en jeg hadde var det en Vortex Razor HD 5-20x50 på, jeg husker ikke montasje og skinner, men det gikk fint å skyte 2200m med den ihvertfall.

En kikkert med mye justering er ikke dumt, men alle kikkerter kommer til kort ca der, siden kula begynner å gå "greit" nedover.

Som du ser har jeg ikke noen egentlige svar, det blir veldig individuelt...

K

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med 30 Moa = 8.72664 mrad/mil tilt så er du 6,5 mil fra bunn i siktet.. jeg vil ikke anbefale å være helt i bunn.. så Max Moa til er i min bok med det siktet er 40 Moa.. da har du ca 35 klikk fra bunnen på 100m Zero ..  da har du ca 230 klikk å skru ut..

 

Alt etter kule og BC så vil du da nå ut ca 1800 meter ish med tilgjengelig klikk i siktet..med 40 Moa tilt..

Edited by Sunnmøring
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg en 30moa vil være innenfor den mekaniske sikkerhets avstanden for ikke å overskrue noe på 26 mrad tuber. Dette er vel også standarden til de fleste .338lm langholdsrigg. Den vil i allefall gi meg 1500 meter som er maks avstand til kaliberet og være mange klikk fra bunnen den dagen jeg har kunnskap til å gå dette stykket.
 

Høyda til Spuhr montasjen som jeg vil ha i 38mm er beregnet i forhold til objektivet som er 62mm, dersom jeg skulle montere den oppå 20-30 moa rail til en fremtidig chassis. Men dersom jeg bruker samme Spuhr montasjen med hele 30moa tilt til dette, så blir det nok altfor mye tilsammen med chassis. Dermed må den kun bli til TRG standard skjeftet. Så Spuhr med 30mm høyde altså en SP-4901 på en original Sako 0moa picatinny skinne tenker jeg er løsningen, da det ikke bør monteres altfor høyt, eller? Det finnes også Spuhr som passer direkte til Sako, men jeg liker å ha en skinne over låskassa.

 

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (7 timer siden):

Den vil i allefall gi meg 1500 meter som er maks avstand til kaliberet


Hvor har du fått dette fra? Det er fullt mulig å skyte repeterbare treff med 338LM  ut på avstander som lang overstiger din hevdet Maks avstand 1500 meter.. (og da snakker jeg om treff uten den store gaffllingen) 

 

Når det gjelder Spühr montasje så må du ha 38mm høyde på montasjen om den skal stå på et chassis..med hel picatinny skinne helt fram..  skal samme montasje/høyde brukes på TRG med skinne vil det se ut som som siktet står på stylter..  Og står siktet for høyt så må du kunne etter justere kolbekappe/kam..om ikke så vil du slite med posisjon og rekylopptak.. og sliter du med dette på en 338LM  så får du aldri de resultatet som en gjerne ønsker..

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...