Jump to content

Barnes ttsx 168gr + treningsammo


PakningPå

Recommended Posts

God morning/ettermiddag/kveld godt folk. Er halvveis fersk når det kommer til lading. Har presset noen tusen 6.5x55 til dfs i fattern sin dillon 550, men aldri funnet frem til en god ladning selv. 
 

Har planer om å lade 168gr ttsx til hjortejakta, i tilligg til treningsammo. Vil at den skal gå så likt som mulig, ideelt helt lik. Tenkte å gå for nosler cc 168gr hpbt. Lest masse bra om den, prisen var heller ikke ille. Vil disse gå noe lunde likt med samme ladning bak? Tar imot tips på andre kuler og. 
 

Tenkte og å prøve diamond Line 168gr i rifla for å se om det går godt. Kan eg da finne ut kruttmengden i DL og deretter kopiere den hjemme? Vil det bli feil siden eg ikke har samme type krutt? Eller er det ladestige som er beste veien å gå?

 

308win, 50cm pipe, n550. 

Edited by PakningPå
Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (23 minutter siden):

Har planer om å lade 168gr ttsx til hjortejakta, i tilligg til treningsammo. Vil at den skal gå så likt som mulig, ideelt helt lik. Tenkte å gå for nosler cc 168gr hpbt. Lest masse bra om den, prisen var heller ikke ille. Vil disse gå noe lunde likt med samme ladning bak? Tar imot tips på andre kuler og. 

Lik kulevekt er ingen garanti for likt treffpunkt med lik kruttvekt..

To forskjellige kuler..to forskjellige legeringer..forskjellig bæreflate..vil gi forskjellig trykk..hastighet..og kulen vil da forlate løpet på forskjellig plass og ha forskjellig pipesvigning og dermed treffpunkt… så sjansen for at det vil skje er relativ liten..

 

Men hvorfor er det viktig? Samling/presisjon er vel viktigere enn at to kuler går helt likt? Kulene vil jo oppføre seg ulikt på vei mot målet..og strekkes avstanden så vil jo forskjellig BC gi forskjellig treffpunkt uansett (selv om treffpunktet er likt på 100m) både i forhold til kulefall og vindpåvirkning.. å skyte med en treningskule gjennom vår..sommer og høst..for så å skyte inn med jakt ammunisjon før jakta kan da ikke være det store problemet?

 

Skyter du en stige.. med kronograf..finner en god fartsnode..og tuner på col.. med begge kulene..så er sjansen stor for at en skal klare å finne presisjon og relativt likt treffpunkt på 100m.. men når holdene blir lenger..så vil jo de faktorene jeg har nevnt påvirke treffpunkt og en er like langt.. dvs du vil ha forskjellig antall klikk til 300m med de to kulene.. de vil påvirkes ulikt av vind.. og du må ha to forskjellige klikktabeller..

 

PakningPå skrev (23 minutter siden):

Tenkte og å prøve diamond Line 168gr i rifla for å se om det går godt. Kan eg da finne ut kruttmengden i DL og deretter kopiere den hjemme? Vil det bli feil siden eg ikke har samme type krutt? Eller er det ladestige som er beste veien å gå?


Norma opplyser ikke om hvilke krutt type de har i ammunisjonen sin.. så når en ikke vet hvilke kruttype eller lott som er i akkurat den ammunisjonen du skyter med..hvordan skal du da kunne kopiere det?

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

PakningPå skrev (22 minutter siden):

Vil disse gå noe lunde likt med samme ladning bak?

168gr TTSX og Nosler CC er to vidt forskjellige kuler- både i lengde og form. Her må du lade og skyte deg frem på blinken. Kanskje du kan lade de nogenlunde likt, men sannsynligvis må du forske deg frem med forskjellige ladninger. Jeg tror ikke du finner likt treffpunkt med lik ladning- her finnes det heller ingen fasit. 
 

Når man har to «nesten» like kuler som f. eks Hornady IB og SST er det lettere, men ikke selvsagt. I ei rifle har jeg fått de to til å gå hull i hull, mens Nosler AB og BT (som også er svært like) gikk hver sin vei. Motsatt i ei annen. 
 

Jeg ville heller konsentrert meg om presisjonen for hver av kulene, og klikke mellom de. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (1 time siden):

For konsentrere meg om en kule om gangen og ta det steg for steg. Takker for innspill

 

Ingen ting i veien for å utvikle to ladninger samtidig..  prosessen er den samme.. bare husk å pusse løpet helt rent (  og da mener jeg helt rent..  ikke bare en skrubb med litt olje) når en går fra tradisjonell kule til homogen kule og Vice versa.. så sparer du deg for mye frustrasjon..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Sunnmøring said:

 

Ingen ting i veien for å utvikle to ladninger samtidig..  prosessen er den samme.. bare husk å pusse løpet helt rent (  og da mener jeg helt rent..  ikke bare en skrubb med litt olje) når en går fra tradisjonell kule til homogen kule og Vice versa.. så sparer du deg for mye frustrasjon..

Var ikke klar over det. Skal gjøre det 👌 Hva er grunnen? 

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (3 timer siden):

Hva er grunnen

 

Tja.. si det.. men jeg regner med at grunnen er at de forskjellige legeringene tradisjonell kule/mantel vs Homogen kule Kopper/messing med mere legger igjen forskjellige belegg i løpet..

 

Jeg erfarte i hvert fall at når jeg skjøt med en type kule og den samlet godt.. for så å skifte til homogen..så samlet ikke den homogene.. når jeg skiftet tilbake til tradisjonell kule igjen så samlet ikke den heller lenger.. full ned puss og rengjøring.. inn med homogen kule og den samlet som den skulle.. puttet i den tradisjonelle kulen.. den samlet ikke lenger.. satt homogen kule inn igjen og den samlet ikke lenger.. full rengjøring og inn igjen med tradisjonell kule og den samlet som den skulle..

 

Når en leser litt rundt så samsvarer mine erfaringer med andre.... så jeg gjør løpet rent når jeg skifter kuletype.. og er kvitt problemet..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er dette generell erfaring fra flere våpen, eller er den mer våpenspesifikk? Er det foretatt visuell inspeksjon av løp ( vha borescope) for å kunne få en indikasjon på hva som kan være den direkte årsaken? Holder pipa presisjonen over tid med samme type kuler uten grundig puss jevnlig?

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (8 minutter siden):

Er dette generell erfaring fra flere våpen, eller er den mer våpenspesifikk? Er det foretatt visuell inspeksjon av løp ( vha borescope) for å kunne få en indikasjon på hva som kan være den direkte årsaken? Holder pipa presisjonen over tid med samme type kuler uten grundig puss jevnlig?

 

Dette er en erfaring for min del med mange typer homogen kuler og mange typer tradisjonelle mantlet/bly kuler i mange forskjellige kaliber og løp.. både kaldhamrede og trekte løp..

 

Løpene holder presisjonen i hvert fall i 200 skudd uten tap av presisjon.. (jeg pusser alltid etter maksimum 200 skudd) 

 

Angående visuell kontroll med borescoope så er det gjort.. en gullfarge er gullfarge.. er ikke lett å se hvilken mantel som ligger der.. selv om en vet at det er kun tradisjonell kuler som har gått gjennom løpet.. eller homogene.. så ser en egentlig ikke forskjell i løpet.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har holdt på å surra noe med dette selv, men har nok ikke gått metodisk nok til verks for å lande noen sikre konklusjoner, tid og ressurskrevende som det er. Må vel prøve til med et par runder til. Når det kommer til mantelavleiringer har jeg betraktet løpet i kategorien « uten behov for mantelfjerning» så lenge det er snakk om kun mantelfarge og ikke tegn til manteloppbygging. Kan det være en feil konklusjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke brukt krefter på å finne ladninger som gir to såpass ulike kuler som Nosler CC 168 grs HPBT og Barnes TTSX 168 grs samme treffpunkt, men heller lagt ned litt arbeid i å finne ladninger som gir tette samlinger med hver av dem. Skyt så inn våpenet med en kule/ladning som referanse, og merk av innstillingen på høyde og side med en vannfast tusj om du ikke har et kikkertsikte med zero stop. Da er det enkelt å justere for eventuelle treffpunktvariasjoner med andre ladninger/kuler.

 

Jeg lader flere kuler både i 6,5x55 og .30-06 med forskjellig utforming, vekt og krutt-type. Det snodige er at 6,5-rifla (Browning A-bolt med 53 cm pipe) ser ut til å spise alt jeg fôrer den med uten vesentlige treffpunktvariasjoner, det meste havner innenfor 5 cm på 100 m. Det gjør ikke .30-06-rifla, en Sauer 404 med 56 cm pipe, så her må jeg justere etter ammunisjonstype. Og av en eller annen grunn er det nesten de samme avvikene som med forrige rifla i samme kaliber (Heym-pipe 57 cm).

 

Nosler-kula er sikkert et bra valg til gunstig pris mht. trening og konkurranse. Om ei monolittisk 168 grs kobberkule i .308W med 50 cm pipe er en idéell kombo mht. hastighet er et annet spørsmål. Vithavuori oppgir rundt 810 m/s i utgangshastighet for maksladninger med slike kuler og 61 cm pipe, regn med 30-40 m/s lavere i ditt våpen. Når har jo 168 grs TTSX-kula likevel vist seg å gi tilfredsstillende ekspansjon ned til 600 m/s i @movikens vannkannetest, men hvorfor ikke velge 150 grs?

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, PakningPå said:

De ble nå 168gr denne gangen. Noen fordel med 150gr? Utenom mere fart da. 

Mange nemner 150gr TTSX som den beste kulen for 308win, men ut frå det som har komt fram i  Moviken sine tester, hadde eg heller valgt 168 eller 130gr.

Skaut nokre hjorter i fjoråret jakt med 150ttsx men kun på hold under 50meter.

Den fungerte eksemplarisk på desse holda, men ville ha valgt ein annen kule på hold over 150meter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Terje338 said:

Den fungerte eksemplarisk på desse holda, men ville ha valgt ein annen kule på hold over 150meter.

Jeg kan berolige deg med at den har fungert eksemplarisk på hold over 150 meter også. 🙂 Vil tro det er mer tilfeldig hvilken lot kule en bruker. Presisjon og kuleplassering har nok betydelig mer betydning- en om kula er 130,150 eller 168 grain.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, asterix said:

 🙂 Vil tro det er mer tilfeldig hvilken lot kule en bruker. Presisjon og kuleplassering har nok betydelig mer betydning- en om kula er 130,150 eller 168 grain.  

Har vel lest mange ganger her på forumet om brukere som har vore i kontakt med Barnes om nedre ekspansjonsgrense på dei kulene du nemner. 150gr varianten er den som har høgst nedre ekspansjonsgrense (1800-2000fps om eg huska rett).

Dette har og Moviken fått bevist i sine tester.

Det er vel ikkje berre vekten som er forskjellig, men vil tru den er konstruert annaleis for å fungere godt i eit anna hastighet område (eks 300winmag).

Dette ser no ein på LRX kulene som ekspanderer enda lavere hastighet, men mister ofte vingene når farten blir over røfflig 800ms.

Du har heilt rett i at skotplassering er det viktigaste, treffer ein bein hjelper det både å få kulen til ekspandere meir og ein får beinfragmenter  som virker som egne prosjektiler.

Eg er heller ikkje i tvil om at 150ttsx virker på lengre hold en 150meter i ein 308w, men det hadde ikkje vore mitt første valg.

Edited by Terje338
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (17 timer siden):

De ble nå 168gr denne gangen. Noen fordel med 150gr? Utenom mere fart da. 

Egentlig ikke, men kanskje litt enklere å lade? Kobberkulene er lange og stjeler hylsevolum fra en patron som i utgangspunktet har et noe beskjedent volum ift. kaliberet, så det blir veldig trangt med N550. Jeg har ladet .308 Win i et par år, og er forbauset over hvor full hylsa blir med 44,5 grs N150. Lader ammunisjon til dama, og da går det i 147 grs S&B FMJ og 150 grs Hornady Interlock SP til hhv. trening og oppskyting. Begge gir meget gode samlinger i en A-bolt med 51 cm pipe. (Hun bruker for øvrig 165 grs fabrikkladet Oryx til jakt.) 

 

Edit: Og de to nevnte kulene har, for alle praktiske formål, samme treffpunkt!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sunnmøring said:

Inn med homogen kule og den samlet som den skulle.. puttet i den tradisjonelle kulen.. den samlet ikke lenger.. satt homogen kule inn igjen og den samlet ikke lenger.. full rengjøring og inn igjen med tradisjonell kule og den samlet som den skulle..

 

Var det kun første skota som slengte? Om samlingene  blir betre etter nokre "renseskot"

 

Link to comment
Share on other sites

Terje338 skrev (38 minutter siden):

Var det kun første skota som slengte? Om samlingene  blir betre etter nokre "renseskot"

 

Prøvde aldri mere enn 5 -10 skudd etter bytte..ble aldri slik samling som det ble før min av kuletype.. uansett så kunne jeg ikke bruke den løsningen som jeg hadde tenkt med å ha med begge typer ammo på jakt..en for korte hold og for lange hold..(dette er rett nok en hel del år siden) og når jeg endret rutine med å gjøre løp rent.. før bytte av kuletype så har det aldr vært et tema å forske videre på..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Det snodige er at 6,5-rifla (Browning A-bolt med 53 cm pipe) ser ut til å spise alt jeg fôrer den med uten vesentlige treffpunktvariasjoner, det meste havner innenfor 5 cm på 100 m.

Har også en A-bolt i 6.5x55 som er slik! Skjøt 8 sentrum med 8 forskjellige merker/typer skudd når jeg testet dette en gang. (fra benk)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I min lothar Walter pipe har jeg ikke merket forskjell om jeg bytter mellom homogene kuler eller tradisjonelle kuler. Jeg er heller ikke den mest ivrige med puss. Så tenker at det har noe med pipen å gjøre. I min .375 H&h liker ikke at jeg skyter med kobber kuler. Den må pusses iherdig før jeg får god presisjon igjen med blykuler. Har der også opplevd at noen kulefabrikater ikke blir påvirket like mye som andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg bruker det du etterspør i min sauer 202 i 300 win mag. Jaktkule Barnes 168ttsx og trening nosler cc 168 gr. Exakt samme treffpungt på 100m med samme kruttladning og på 500m ligger nosler 168 cc 1 cm klikk lavere på grunn av bc på 0,462 mot barnes 0.470. Samme med lapua 167,Hornady eld match 168. Alle går likedan på 100 m i min rifle. Det er bare å prøve og se.

Edited by deerkiller
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...