Jump to content

Forskjell på helpresse-dier


Resuam

Recommended Posts

Resuam skrev (3 minutter siden):

Er det stor forskjell på de forskjellige helpressediene eller får du et resultat som holder for en konkurransskytter hvis man f.eks velger rcbs sin enkle som ofte kommer i sett med fler?


Jeg har nå landet på Redding competition /Whidden Gunworks reloading dies som et gyldent kompromiss..  f.eks. Til 308w så har jeg flere rifler i dette kaliberet.. og har dermed flere 308w die sett..(en kan selfølgelig bruke samme die sett til flere forskjellige 308w.. med dertil justering fra gang til gang).. det gidder jeg ikke..så jeg har et die sett til hvert løp/våpen/kaliber..

 

min subjektive oppfatning og de die’ene jeg liker best er som sagt..

1 Redding S Bushing dier/Whidden Gunworks reloading dies

2 Forster Benchrest

3 RCBS

 

jeg har lyst å til å få testet Triebel dier.. da disse ser veldig fine ut..

 

men tilbake til spørsmålet.. jeg opplever mere "runout" med RCBS enn med De andre.. om det viser på blinken er en annen sak.. men jeg syns gruppene og ES har blitt mindre ved å prioritere andre dier.. dette er om en bruker diene som de kommer og er tenkt brukt.. jeg har fjernet expander i alle FL diene mine og bruker egen expander die..der jeg kan justere innvendig kulehold slik jeg vil ha det.. fordelen med en Bushing die er at der kan en skifte Bushing slik at når halsen blir korrigert så korrigeres den akkurat litt trangere enn det expander dien presser ut.. da blir den mekaniske belastningen på halsen mindre.. når jeg bruker RSBS dien så blir halsen presset mindre i diameter og når en bruker expander dien så blir det mere for den å presse.. (det samme gjelder om expander knappen hadde stått i FL dien slik den kom)

 

så ja jeg vil påstå det er forskjell.. men jeg vet også om dyktige skyttere som bruker dier fra Lee.. så meningene er mange..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt enkle tips er at skal du ha billig, kjøp Lee. Skal du ha bra, kjøp Whidden.

 

Jeg har etterhvert ganske mange dier fra ulike fabrikanter i ulike kalibre. Forster, RCBS, Redding, Lee, Whidden, Lyman og Wilson. Dvs. Lyman har jeg ikke lenger, den var så dårlig at den ble bytta i RCBS. Wilson kulesetteren solgte jeg, da den var "for bra". Romt kammer, trang die = hylser som sitter fast.

 

RCBS, Hornady, (standard) Redding og Lyman er bare sånn midt på treet bra. Lee er like bra, og koster mindre.

 

Redding competition, type S etc. er bra, og koster deretter. Til den prisen tar jeg heller Whidden. De er kanskje ikke bedre enn Redding, men de er ikke dårligere heller. Og de har super kundeservice og sender direkte til Norge.

 

Forster er også bra, men ikke like bra som Redding og Whidden IMO. Så de faller litt mellom to stoler. Sære bøssinger har de også. Der Redding, Whidden og Wilson går om hverandre.

 

Start med de billigste fra Lee, RGB. 22 dollars hos https://www.titanreloading.com/product/308-win-rgb-die-set/ Spar penger og tjen erfaring mens du skyter og lader. Hopp deretter helt opp på Whidden eller Redding om du trenger noe bedre. 

 

Mine 2 øre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da bestilte jeg denne:

 

https://www.brownells.no/TYPE-S-MATCH-BUSHING-FULL-DIE-SETS-Type-S-Match-Bushing-Full-Die-Set-30-06-Springfield-REDDING-749007886

 

Vet at jeg må kjøpe bushinger i tillegg, men det får jeg komme tilbake til. Håper dette blir brukandes og at det er dette settet dere mente med rydding-settet😊 

 

Takk for svar alle sammen👍🏼😊

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (1 time siden):

Da bestilte jeg denne:

 

https://www.brownells.no/TYPE-S-MATCH-BUSHING-FULL-DIE-SETS-Type-S-Match-Bushing-Full-Die-Set-30-06-Springfield-REDDING-749007886

 

Vet at jeg må kjøpe bushinger i tillegg, men det får jeg komme tilbake til. Håper dette blir brukandes og at det er dette settet dere mente med rydding-settet😊 

 

Takk for svar alle sammen👍🏼😊

Denne videoen hjalp meg med å finne rett bushing. Velig enkelt forklart

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er forskjellen på settet som Heradianer bestilte og dette: https://hjemmelading.no/produkt/redding-30-06-springfield-neck-sizer-die-sett-type-s-match-bush/ Settet fra hjemmelading gir muligheten for kun å halspresse?

 

Om man vil helpresse med settet fra hjemmelading er det en tredelt operasjon der man først tar nakken, deretter hylsekroppen med neste die før man setter i kula? Eller er det som  vanlig at man bruker helpresse dia og deretter setter i kula?

 

Dette settet er billigere: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=9A23&prodid=14793 Hvordan er det i forhold til det fra Hjemmelading? 

 

 

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

On 4/9/2022 at 12:00 AM, FNJ said:

Hva er forskjellen på settet som Heradianer bestilte og dette: https://hjemmelading.no/produkt/redding-30-06-springfield-neck-sizer-die-sett-type-s-match-bush/ Settet fra hjemmelading gir muligheten for kun å halspresse?

 

Diesettet fra Brownells, TYPE S MATCH BUSHING FULL, kan kun helpresse.

 

Diesettet fra Hjemmelading, Neck sizer die-sett Type S Match Bush,  har halspressedie OG en egen body die for helpressing.

 

On 4/9/2022 at 12:00 AM, FNJ said:

 

Om man vil helpresse med settet fra hjemmelading er det en tredelt operasjon der man først tar nakken, deretter hylsekroppen med neste die før man setter i kula?

Jepp!

 

On 4/9/2022 at 12:00 AM, FNJ said:

 

Eller er det som  vanlig at man bruker helpresse dia og deretter setter i kula?

Nei, body dia presser IKKE halsen, kun kroppen. Derfor må du også innom halspressedia.

 

On 4/9/2022 at 12:00 AM, FNJ said:

 

Dette settet er billigere: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=9A23&prodid=14793 Hvordan er det i forhold til det fra Hjemmelading? 

Mer avansert og dyrere å produsere, og burde egentlig være det dyreste settet her. Forskjellen her er at halspressedia inneholder et flytende kammer på samme måte som kulesetteren. Det sikrer full støtte av hylsa før den trykkes opp i bøssingen. Det gir i teorien rettere hylsehalser, og bedre presisjon. Ikke ulikt diene benkeskyttere tradisjonelt bruker. I de fleste andre dier vil hylsene kunne gå litt på tverke på tur inn i dia. Pga. den koniske formen på hylse og die så er det i teorien luft mellom helt til hylsa er helt inne.

Så spørs det hva man trenger da. Resultatet ser du på skiva. Bra nok er bra nok, som det sies. Skyt mer, tenk mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...